Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی مسمومیت با قارچ‌های سمی را جدی بگیرید

مسمومیت با قارچ‌های سمی را جدی بگیرید

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مسمومیت با قارچ‌های سمی خطرناک و حتی مرگ‌آور است.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشپاه علوم پزشکی همدان، دکتر محمد کاظم‌زاده با اشاره به مسمومیت تعدادی از افراد با قارچ سمی، اظهار کرد: قارچ‌ها گیاهانی هستند که مصرف خوراکی پیدا کرده‌اند اما برخی از آنها سمی و خطرناک هستند.

وی با اشاره به اینکه خوردن چند لقمه از قارچ‌های سمی می‌تواند کبد، کلیه یا حتی مغز را از کار انداخته و حتی موجب مرگ شود، گفت:  افراد نمی‌توانند از روی ظاهر قارچ یا مزه آن بگویید کدام قارچ وحشی خوراکی و کدام سمی است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه تنها آزمایشگاه می‌تواند خوراکی بودن قارچ را تایید کند، خاطرنشان کرد: هیچ آزمایشی هم وجود ندارد که افراد بتوانند از طریق آن خوراکی بودن قارچ اطمینان حاصل کرد.

وی با اشاره به علائم مسمومیت با قارچ، گفت: علائم زودرس شامل تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد و تعریق است که گاهی علائم مغزی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج و یا بی‌قراری با آن همراه شده که این علائم معمولاً 4 تا 24 ساعت بعد از خوردن قارچ ظاهر می‌شود.

دکتر کاظم‌زاده بیان کرد: علائم دیررسی شامل مسمومیت کبدی، کلیوی یا آسیب‌های مغزی بوده که ممکن است طی روزها یا هفته‌ها بعد ظاهر شود.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اگر به مسمومیت با قارچ مشکوک شدیم چه کنیم؟، افزود: در صورت هرگونه شک به مسمومیت با قارچ باید هر چه سریع‌تر فرد مسموم به بیمارستان منتقل شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اهمیت به تخلیه معده فرد مسموم، گفت: گاهی لازم است فرد مسموم شده را مجبور به استفراغ و تخلیه معده کرد تا قارچ‌های سمی باقی مانده خارج شوند و از ورود سم بیشتر به بدن پیشگیری شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بیمارستان برای فرد مسموم شده با قارچ ، خاطرنشان کرد: در مراکز درمانی بیماران به دلیل عوارض شدید مسمومیت با قارچ‌ها مانند تشنج، نارسایی کبد و کلیه مراقبت می‌شوند.

کاظم‌زاده با بیان اینکه در بیمارستان فشار خون، ضربان قلب و دمای بدن فرد مسموم شده را کنترل می‌کنند، گفت:‌ ممکن است برای تخلیه معده و روده از قارچ‌های باقیمانده، به او مواد مسهل کننده و یا بدون موادی که تهوع ایجاد می‌کنند، داده شود.

وی تاکید کرد: امکان دارد به فرد مسموم موادی خورانده شود که به سموم موجود در روده متصل شده که در دفع مواد سمی کمک می‌کنند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه باید از چیدن، خریدن و مصرف قارچ‌های روئیده در طبیعت، کوه و دشت پرهیز کرد، گفت: تنها باید از قارچ‌های خوراکی تولید شده در کارخانه‌های معتبر استفاده کرد.

وی افزود: پختن، آب پز یا کباب کردن قارچ های وحشی موجود در طبیعت سمی بودن آنها را از بین نمی‌برد و تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ مصرف نکردن قارچ‌های روئیده در طبیعت است.

کاظم‌زاده با بیان اینکه سم قارچ پادزهر ندارد و تنها باید از خوردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت و غیر پرورشی پرهیز کرد، گفت: قارچ‌های پرورش یافته در کارخانه را تنها تا دو روز بعد از چیدن باید مصرف کرد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن