Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی کاهش سن ابتلا به سکته قلبی با مصرف فست‌فودها

کاهش سن ابتلا به سکته قلبی با مصرف فست‌فودها

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، کاهش سن ابتلا به سکته  قلبی را از مهمترین مضرات مصرف فست‌فودها بیان کرد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان، آزاده آذرپیرا با بیان اینکه کاهش سن ابتلا به سکته  قلبی یکی از مهمترین مضرات مصرف فست‌فودهاست که کارشناسان تغذیه بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند، تأکید کرد: مصرف فست‌فودها حتی هفته‌ای یک‌بار و مصرف نمک زیاد در رژیم غذایی، وجود سکته قلبی را در سنین پایین افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: شایع‌ترین بیماری در جوامع در حال توسعه از جمله کشور ایران، بیماری‌های قلبی- عروقی است که مصرف فست‌فود حتی هفته‌ای یک‌بار هم باعث پایین آمدن سن سکته قلبی می‌شود.

وی اظهار کرد: عادت های غذایی مناسب از جمله مصرف موادغذایی حاوی فیبر، مثل سبزیجات و میوه‌های فراوان و نیز مصرف لبنیات کم‌چرب، سکته قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین اجتناب از مصرف روغن‌های سرخ کردنی برای دفعات مکرر و نیز پرهیز از استفاده فراوان از فرآورده‌هاي گوشتي و فست‌فودها و نوشابه‌های گازدار توصیه می‌شود.

آذرپیرا عنوان کرد: فست‌فودها علاوه بر اینکه کالری مورد نیاز بدن را تأمین نمی‌کنند، موجب سوءتغذیه نیز می‌شوند، مصرف فست‌فودها سیری کاذب افراد را به دنبال داشته و سبب کمبود بسیاری از ریزمغذی‌ها خواهد شد همچنین سبب بسیاری از اختلالات گوارشی از جمله مشکلاتی را برای کبد و سیستم گوارشی می‌شود.

وی بابیان اینکه چاقی از دیگر عوارض مصرف فست‌فود است، اظهار کرد: مصرف فست‌فود را می‌توان یکی از عوامل ابتلا به چاقی و اضافه وزن در جوامع دانست چرا که میزان روغن و چربی در فست‌فودها بسیار بالاست.

آذرپیرا افزود: برای نمونه پنیر پیتزا، گوشت‌های چرخ کرده آماده، سس سالاد، سس کچاب و انواع چیپس‌ها حاوی روغن و چربی بالایی هستند که اضافه دریافت آنها می‌تواند به اضافه وزن و چاقی منجر شود و فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون و ... کند.

وی تصریح کرد: مواد غذایی فرآوری شده از جمله انواع فرآورده‌های گوشتی در افزایش استرس بدن نقش بسزایی دارند و عادت های نامناسب غذایی مانند خوردن غذا هنگام انجام کار و در اماکن شلوغ و پرسروصدا نیز امکان هضم آن را دشوار کرده و فرآیند جذب غذا را با اختلال مواجه خواهد کرد. مواد غذایی که به صورت بسته‌بندی در فروشگاه‌های موادغذایی عرضه می‌شوند، ممکن است دارای افزودنی‌های غذایی باشد که در افزایش هیجانات روحی و جسمی انسان تأثیرگذار است.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه گفت: در فرآيند توليد فرآورده‌هاي گوشتي از نيترات و نیتریت به عنوان نگهدارنده ضدباكتري و رنگ‌دهنده استفاده می‌شود که در اثر يكسري واكنش‌ها در بدن این مواد تولید شده و باعث ایجاد سرطان سیستم گوارشی در بدن می‌شود بنابراین توصیه می‌شود در مصرف این فرآورده‌ها اعتدال رعایت شود.

وی افزود: ادویه‌های استفاده شده در این مواد غذایی ممكن است باعث ایجاد حساسیت شدید و مشکلات گوارشی در بعضی افراد به ویژه در كودكان که فست‌فودها را بسیار دوست دارند، شود.

وی سرخ شدن نشاسته در روغن را از دیگر ضررهای فست‌فودها،‌ برشمرد و  عنوان کرد: هر هیدروکربنی که در هر روغني سرخ شود، ایجاد پلی‌آکریل می‌کند که ماده‌ای بسیار سمی است و وقتی یک ماده غذایی نشاسته‌دار را در روغن سرخ می‌کنیم، زنجیره‌های نشاسته پشت سر هم قرار می‌گیرند که ایجاد این رشته‌ها ترکیبات تازه‌ای به وجود می‌آورد که باعث ایجاد یکسری بیماری در بدن می‌شود بنابراين استفاده از روغن مخصوص سرخ کردن حتمی و لازم است اما استفاده این روغن‌ها نيز مانع توليد پلي‌اكريل‌ها نخواهد شد.

وی افزود: بنابراين بايد از غذاهای آب‌پز، بخارپز یا تفت داده شده استفاده شود همچنین لازم به ذکر است استفاده از روغن‌های مایع غيراشباع در سرخ کردن مواد غذایی ايجاد پرکسید می‌كند كه سبب آسیب به بدن می‌شود.

آذرپیرا خاطرنشان کرد: استفاده زياد غذاهاي پركالري و چرب مانند انواع فست‌فودها احتمال ابتلا افراد به چاقي و ديابت را افزايش مي‌دهد به طوریکه مطالعات 15 ساله دانشمندان آمريكايي بر روي 3 هزار جواني كه بيش از 2 بار در هفته از غذاهاي فست‌فود استفاده مي‌كنند نشان داد ارتباط معني‌داري ميان ابتلاي آنها به چاقي و ديابت و مصرف زياد اين نوع غذاها وجود دارد.

وی اضافه کرد: به نحوي كه در اين مطالعه افرادي كه بيش از 2 بار در هفته به رستوران رفته‌اند نسبت به كساني‌كه كمتر از يك‌بار در هفته غذاي آماده مصرف كرده‌اند، به طور ميانگين 5.4 كيلوگرم اضافه وزن داشته و دو برابر بيشتر در معرض خطر ابتلا به ديابت قرار گرفته‌اند.

آذرپیرا تصریح کرد: نمك زياد موجود در غذاهاي فست‌فود احتمال بروز سكته‌هاي قلبي و مغزي را نيز افزايش مي‌دهد همچنین معمولا در فست‌فودها، روغن تهيه فست‌فود به دفعات متعدد مورد استفاده قرار مي‌گيرد و صاحبان محل‌هاي فروش فست‌فودها تعويض آن را مقرون به صرفه نمي‌دانند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن