Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی دوره طب سنتی در همدان برگزار می‌شود

دوره طب سنتی در همدان برگزار می‌شود

رییس انجمن علمی طب سنتی شعبه همدان گفت: دوره طب سنتی در این استان برگزار می‌شود و پیش ثبت نام آن آغاز شده است.

به گزارش "همدان نیوز"، مامک هاشمی افزود: برگزاری دوره کوتاه طب سنتی ایرانی برای پزشکان، مورد تایید وزارت بهداشت و رئیس انجمن علمی طب سنتی است.

وی اظهار داشت: طبق آیین نامه طب سنتی تنها پزشکانی که این دوره را گذرانده باشند مجاز به ارائه خدمات طب سنتی هستند و محدوده ارائه خدمات آنها نیز در آیین نامه مشخص شده است.

هاشمی اضافه کرد: این دوره برای دومین بار در همدان برگزار می شود.

رییس انجمن علمی طب سنتی شعبه همدان بیان کرد: دوره اول به علت اینکه برای نخستین بار این برنامه برگزار می شد با استقبال زیاد مواجه شده اما در دور دوم، تنها برای پزشکان همدانی برگزار می شود.

هاشمی ادامه داد: پزشکان عمومی و دولتی می توانند در این دوره شرکت کند و فراخوان برگزاری این دوره توسط فضای مجازی و سامانه پیامکی نظام پزشکی همدان ارسال شده است.

وی گفت: ۸۰ پزشک در دور نخست این دوره شرکت کردند که نیمی از از اهالی استان های دیگر و مابقی همدانی بودند.

هاشمی اضافه کزد: اما تعدادی از پزشکان حاضر در دوره نخست دارای مطب نبوده و از پرسنل ستادی دانشگاه و یا کارهای اداری بودند؛ بنابراین پزشکان عمومی دوره دیده مجاز به ارائه خدمات سنتی کمتر از ۳۰ نفر شدند.

رییس انجمن علمی طب سنتی شعبه همدان بیان کرد: هم اینک تعدادی از پزشکان که دوره طب سنتی را نگذرانده اند اقدام به ارائه خدمات در این بخش می کنند اما به آنها مهلت داده شده تا در دوره اخیر شرکت کرده و مجوز لازم را دریافت کنند در غیر اینصورت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی از ادامه فعالیت آنها جلوگیری می کند.

هاشمی درباره ضرورت برگزاری این دوره اظهار داشت: با توجه به اینکه ورودی «پی اچ دی» تخصص طب سنتی کم است و پزشکان دانش آموخته در این مقطع، جوابگوی نیاز جامعه نیستند بنابراین راهی جز برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت برای پزشکان عمومی نیست تا این نیاز برطرف کرد.

وی گفت: بالا بودن نیاز باعث شده که غیر پزشکان نظیر عطار، افرادی با تحصیلات غیرمرتبط یا بدون تحصیلات به ارائه خدمات طب سنتی بپردازند که بحث مداخله در درمان پیش می آید و این رویه ممکن است برای مردم عوارضی ایجاد کند.

رییس انجمن علمی طب سنتی شعبه همدان اضافه کرد: علاوه بر اقدام سلبی که شامل برخورد با مداخله گران در امر درمان است در حوزه ایجابی نیز باید دوره های آموزشی برای توانمند سازی پزشکان برگزار شود.

هاشمی افزود: سیاست دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این است که پنج هزار پزشک عمومی در دوره کوتاه مدت شرکت کنند تا با حضور در دوره های آموزشی میزان خطا کاهش یابد.

وی اظهار داشت: این رویکرد همچنین موجب علاقمندی افراد برای تحصیل در دوره تخصصی «پی اچ دی» طب سنتی شود.

هاشمی با بیان اینکه مجری برگزاری این دوره آموزشی انجمن علمی طب سنتی ایران شعبه استان همدان است اظهار داشت: با توجه به سابقه درخشان همدان در برگزاری دوره اول آموزش طب سنتی، به طور حتم دور دوم با بهره گیری از تجربیات گذشته به نحو مطلوب برگزار می شود.

رییس انجمن علمی طب سنتی شعبه همدان تاکید کرد: برگزاری این دوره از سوی دیگر ضرب العجل برای پزشکانی است که در دوره نخست شرکت نکرده و هم اینک در حال ارائه خدمات هستند چراکه باید بدانند در صورت شرکت نکردن در این دوره معاونت درمان از فعالیت آنها جلوگیری می‌کند.

وی بیان کرد: آبان سالجاری پیش ثبت نام در این دوره آغاز شده است و آغاز دوره از آذر ماه است./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن