Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی مراقب سلامتی خود در روزهای کرونایی باشید

مراقب سلامتی خود در روزهای کرونایی باشید

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از پیش‌بینی افزایش بیماری‌های غیرواگیر به دلیل شیوع بیماری کرونا خبر داد.

به گزارش "همدان‌نیوز"، دکتر راضیه سادات میرمعینی اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و چالش‌های موجود، مشکلات بیماری‌های غیرواگیر در استان بیشتر شده است.
وی با بیان اینکه در این راستا عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر نظیر تغذیه نامناسب، عدم تحرک و ورزش و مصرف دخانیات مطرح است گفت: عدم مراقبت نسبت به بیماری‌ها نیز باعث افزایش خطر شده است.
مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان اضافه کرد: به عنوان مثال علاوه بر عدم تحرک و کمتر شدن مراقبت‌های لازم، کمبود مراجعات به پزشک و یا با فاصله‌های طولانی، ایجاد استرس و افزایش قند خون باعث بروز مشکلاتی در فرد دیابتی شده است.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه بیماری کرونا باعث کم شدن فعالیت بدنی افراد شده است افزود: افرادی حداقل فعالیت بدنی را با بیرون رفتن و پیاده‌روی داشتند اما اکنون کاهش یافته است و این موضوع می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.
میرمعینی بیان کرد: با تعطیلی مراکز ورزشی نیز  افرادی که بیشترین تحرک را داشتند دچار چالش‌هایی شده‌اند و کمتر به فعالیت بدنی و ورزش می‌پردازند.
وی با تاکید با اینکه سطح فعالیت کودکان نیز پایین آمده در حالی که آنها مدام در حال رفت و آمد به مدرسه بودند و تحرک داشتند در حال حاضر حداقل فعالیت بدنی را هم ندارند گفت: این روزها چندان شاهد تحرک افراد نیستیم و همچنان نیز به شرایط قبل از بیماری برنگشته‌ایم که لازم است توصیه‌هایی مد نظر باشد.
مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان با اشاره به اینکه امیدوارم افراد حداقل تحرک و فعالیت بدنی را در برنامه داشته باشند و بیشتر از این اجازه ندهند که بی‌تحرکی و کم‌تحرکی به بدن آنها آسیب برساند خاطرنشان کرد: انجام فعالیت‌های لازم با توجه به گروه سنی و شرایط زندگی هر فرد متفاوت است که باید توجه شود.
وی با بیان اینکه افراد باید با رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی بهترین معیار را برای افزایش فعالیت خود انتخاب کنند افزود: پیاده‌روی و ورزش در فضای باز و خلوت حتما در برنامه روزانه افراد باشد.
افراد برای پیاده‌روی ترجیحا جای خاکی را انتخاب کنند
دکتر میرمعینی با اشاره به اینکه حتما در برنامه ورزشی، کودکان همراه بزرگترها باشند و فعالیت کنند گفت: گفته می‌شود افراد میانسال و سالمند در هر هفته ۱۵۰ دقیقه یا اکثر روزهای هفته نیم ساعت فعالیت بدنی داشته باشند که در کودکان حداقل یک ساعت در طول روز است.
وی با تاکید به اینکه باید فعالیت بدنی به مرور افزایش یابد و به یکباره نباشد افزود: در فعالیت بدنی حتما تقسیم‌بندی گرم کردن بدن و انجام فعالیت و رساندن ضربان قلب به حدنصاب و بعد سرد کردن بدن در نظر گرفته شود چراکه حذف این دو مورد و ورود ناگهانی به فعالیت‌های بدنی شدید صدماتی را به بدن فرد چه از لحاظ سیستم اسکلتی و چه از لحاظ قلبی و عروقی وارد می‌کند.
مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان با توصیه به رعایت اصول فعالیت بدنی استاندارد گفت: باید به تدریج فعالیت بدنی افزایش یابد و حداقل به نیم ساعت در روز برسد.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه این روزها با هوای پاک مواجه هستیم و افراد می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و فعالیت بدنی داشته باشند افزود: سعی کنند فعالیت بدنی را در ساعات گرم روز یعنی از ساعت ۱۱ تا ۱۶ نداشته باشند.
میرمعینی تصریح کرد: استفاده از نور آفتاب مفید است اگر در آن دوره شدت آفتاب نباشد چراکه یکی از مهمترین راه‌های جذب ویتامین D است.
وی با اشاره به اینکه افراد برای پیاده‌روی ترجیحا جای خاکی را انتخاب کنند چون پیاده‌روی در بخش آسفالت صدمات زیادی به زانو و مفاصل وارد می‌کند افزود: به ویژه کسانی که کمردرد و زانودرد دارند و مسن هستند سعی کنند در سطوح صاف و مسطح  پیاده‌روی کنند.
مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان بیان کرد: افراد سعی کنند طوری فعالیت داشته باشند که منجر به حداقل افزایش ضربان قلب شود و اینطور نباشد که روزانه بیرون بروند و قدمی بزنند و آن تاثیری که انتظار دارند، نباشد.
وی یادآور شد: افراد برای فعالیت بدنی در جای خلوت که جمعیتی وجود ندارد نیاز به زدن ماسک ندارند چون بالاخره ماسک سطح اکسیژن خون را پایین می‌آورد و نفس کشیدن فرد دچار اختلال می‌شود اما اگر جایی که فاصله حداقل یک متری افراد رعایت نمی‌شود از آن استفاده کنند.
پیگیری تلفنی توسط سیستم بهداشتی
میرمعینی عنوان کرد: پوشیدن دستکش خیلی توصیه نشده چون بسیاری از اوقات باعث می‌شود فرد با استفاده از آن احساس امنیت کاذبی کند که با همان دستکش به جاهای مختلفی دست بزند و با آلوده شدن به دهان، چشم و صورت هم برخورد کند و این موضوع منجر به انتقال آلودگی شود.

وی با توصیه به شستن دست‌ها حداقل هر یک ساعت یکبار گفت: اگر بیرون می‌رویم دست‌های خود را به جاهای آلوده و بعد چشم، بینی و دهان نزدیم چراکه عامل انتقال آلودگی دست است چه با دستکش و چه بدون دستکش باشد.
مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان ادامه داد: پوشیدن دستکش در جاهایی مثلا استفاده از خودپرداز بانک توصیه می‌شود که آن هم بلااستفاده از دست خارج کرده و در  سطل زباله دردار انداخته شود.
وی با اشاره به اینکه بیماری غیرواگیر مزمن است و به تدریج بروز می‌کند و نمی‌توان گفت که با شیوع بیماری کرونا و کم تحرکی و عدم فعالیت و ... تعداد بیماری‌های غیرواگیر افزایش یافته است افزود: ۶ ماه طول می‌کشد تا گزارش این روند ارائه شود اما پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه برنامه‌های مراقبتی سایر بیماری‌ها، غیر از بیماری‌های تنفسی کم بوده و افراد از ترس ابتلای کرونا در مراکز درمانی حضور نیافته‌اند در نتیجه افزایش بیماری‌های غیرواگیر نظیر دیابت، فشارخون، چاقی و ... قابل پیش‌بینی است.
میرمعینی خاطرنشان کرد: البته در  شرایط بیماری کرونا سیستم بهداشتی استان برنامه مراقبتی داشته و مراقبین سلامت و در روستاها بهورزان با بیش از ۸۰ درصد بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون تماس گرفته و از وضعیت بیماری آنها جویا شدند تا کنترل لازم صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه در این مدت افراد مثلا دارای فشار خون و قند خون بالا برای ویزیت پزشک دعوت شده‌اند گفت: با وجود اینکه برنامه حضور فعال بیماران در مراکز درمانی و بهداشتی را نداشته‌ایم اما پیگیری تلفنی توسط سیستم بهداشتی انجام شده و سعی کردیم میزان صدمات به بیماران غیرواگیر را به حداقل برسانیم.
مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان گفت: وضعیت کرونا قابل پیش‌بینی نیست اما افراد باید خود را با این وضعیت وفق دهند و سعی کنند شرایط زندگی را به نحوی اداره کنند تا کمترین آسیب را داشته باشیم.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن