Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی نحوه محاسبه نمره امتحانات دانشجویان اعلام شد

نحوه محاسبه نمره امتحانات دانشجویان اعلام شد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی با تاکید بر اینکه وزارت علوم برای نحوه و شیوه‌های محاسبه نمره دانشجویان حداقل یا حداکثر نمره تعیین نکرده است، گفت: برخی از دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند از ۲۰ نمره ۱۵ نمره را بر اساس ارزشیابی مستمر دانشجویان در نظر خواهند گرفت و صرفا ۵ نمره را به صورت کتبی در نظر می‌گیرند. بنابراین مجددا تاکید می‌شود که این شیوه هرگز به عنوان قانون یا مصوبه جدید وزارت علوم برای نحوه محاسبه امتحانات پایان ترم اعلام نشده است.

به گزارش "همدان نیوز"، دکتر محمدرضا آهنچیان به توضیح نحوه محاسبه نمره پایان ترم دانشجویان در نیم سال تحصیلی جاری پرداخت و اظهار کرد: یکی از روش های ارزیابی نمره پایان ترم دانشجویان، ارزیابی است که توسط استادان در طول نیمسال انجام می‌شود. در این خصوص وزارت علوم از فرودین ماه سال جاری به دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی اعلام کرد که از دانشجویان ارزیابی مستمر داشته باشند به نحوی که عملکرد دانشجو در یادگیری فقط از طریق یک آزمون الکترونیکی در پایان نیمسال تعیین نشود.

وی در ادامه تصریح کرد: در یکی از مصاحبه ها عنوان شد که برخی از دانشگاه ها، به صورت قانونی و پس از تصویب شورای آموزشی ۱۵ نمره از ۲۰ نمره آزمون پایان نیمسال را به ارزشیابی مستمر و بر اساس تشخیص استاد درس اختصاص داده است، به این ترتیب موضوع نگرانی از اعتبار نتایج ارزیابی الکترونیکی برای یک درس منتفی است زیرا استاد در طول نیمسال عملکرد یادگیری دانشجویان را بررسی کرده و زیر نظر داشته است. بنابراین موضوع تقسیم نمره کل پایان نیمسال دانشجویان در نیمسال جاری به عهده هر دانشگاه و بر اساس تشخیص استاد است و در این زمینه هیچ نامه یا ابلاغیه ای به عنوان قانون یا مصوبه جدید از سوی وزارت علوم مبنی بر نحوه محاسبه امتحانات پایان نیمسال، اعلام نشده است و نخواهد شد.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی تاکید کرد: دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به صورت مستقل در زمینه نحوه محاسبه پایان ترم دانشجویان تصمیم خواهند گرفت و طبیعا اساتید در این خصوص نقش تعیین کننده دارند، چرا که بسیاری از دانشگاه‌ها این موضوع را با نظر خواهی و مشورت استادان تعیین و به هر حال بر اساس مصوبه شورای آموزشی دانشگاه تصمیم گیری کرده‌اند.
وی ادامه داد: اینکه بخواهیم کل نمره نهایی دانشجویان را بر اساس ارزشیابی مستمر درج کنیم بستگی به نظر استاد و مجوز دانشگاه دارد که البته این امر در دوره های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) امکان پذیرتر است و استادان با مجوز شورای آموزشی دانشگاه می تواند به این ارزشیابی اقدام کنند. در دوره های کاردانی و کارشناسی معمولا ارزشیابی به صورت ترکیبی و به روش جمع نمره عملکرد مستمر دانشجو در طول نیمسال و نمره امتحان پایانی تعیین می شود.
دکتر آهنچیان در خصوص امکان افزایش تقلب در آزمون های مجازی نیز تاکید کرد: تقلب همواره در آزمون های دانشگاه ها وجود داشته و  در همه دنیا نیز این موضوع وجود دارد. چنین نیست که در نظام آموزشی ایران تقلب شایع‌تر باشد. این پدیده ناهنجار به عنوان یک چالش، ممکن است در بین تعداد اندکی وجود داشته باشد. در آزمون های الکترونیکی اگر سئوالات به صورت شفاهی و چهره به چهره از دانشجویان پرسیده شود و دانشجو نیز در مقابل دوربین رایانه، پاسخ خود را ارائه بدهد، اعتبار نتایج بیشتر و اطمینان بخش تر خواهد بود.
وی ادامه داد: اگر آزمون مجازی دانشجویان از روش چهره به چهره (استاد و دانشجو) خارج شود و آزمون نابرخط(آفلاین) داشته باشیم، احتمال مداخله و اثرگذاری عواملی که تقلب خوانده می شود بیشتر خواهد شد. در این زمینه نیز اگر استادان در طول نیمسال ازرشیابی دقیقی از دانشجویان داشته باشند و عدم اختلاف بین ارزشیابی مستمر و نتیجه نهایی آزمون دانشجو برای استاد محرز شود قاعدتا می‌تواند با اطمینان نمره دانشجو را ثبت کند.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی برخورد با تقلب امتحانی دانشجویان مشمول آیین نامه انضباطی است، گفت: در نیم سال جاری این آیین نامه تغییر نکرده است./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن