Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی از کجا بفهمیم ریه‌هایمان درگیر شده یا نه؟

از کجا بفهمیم ریه‌هایمان درگیر شده یا نه؟

کرونا بیماری‌ای است با طیفی از علائم گسترده و طی ماه های اخیر مشخص شده این ویروس بسیاری ارگانهای بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، اما آنچه از ابتدای بیماری تاکنون در عمده موارد متوسط و شدید بیماری مشاهده شده درگیری دستگاه تنفسی توسط این ویروس است.

به گزارش "همدان‌نیوز"، نکته عجیب اینجاست که این درگیری دستگاه تنفسی در برخی موارد با علامت بالینی و در برخی موارد بدون علامت بروز پیدا می کند! حال سوال این است که چطور باید بفهمیم ریه هایمان درگیر کرونا شده، یا نه؟
دکتر حمیدرضا مرتضوی فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی بالینی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه شروع علائم بالینی مانند سرفه نشانه درگیری دستگاه تنفسی است، گفت: بطور معمول اگر فرد دچار سرفه شود یعنی دستگاه تنفسی او درگیر شده و اگر میزان درگیری بالا باشد علائم دیگری مانند تنگی نفس و احساس درد و سنگینی در قفسه سینه حادث می شود.
وی افزود: هرچه میزان درگیری افزایش یابد، فرد در انجام فعالیت های معمول خود دچار مشکل شده و سرفه و تنگی نفس اجازه استراحت و فعالیت دیگری را به بیمار نمی دهد.
مرتضوی افزود: در کنار این علائم، درصد اشباع اکسیژن خون که بوسیله دستگاه سنجیده می‌شود هم می‌تواند شاخصی برای تشخیص درگیری ریه باشد و این عدد نباید کمتر از ۹۳ یا ۹۴ درصد باشد.
این فوق تخصص آسم و آلرژی عنوان کرد: یکی دیگر از راه های تشخیص درگیری ریه هم استفاده از سی تی اسکن است که این روش تنها با تشخیص و تجویز پزشک قابل انجام است.
وی در ادامه با اشاره به تفاوت ظرفیت تنفسی افراد، گفت: در خصوص بیماری کرونا موارد زیادی داشته ایم که فرد علائم بالینی شدید داشته، اما درگیری ریه خفیف بوده و در مقابل موارد زیادی هم داشته ایم که علائم بالینی فرد خفیف یا بدون علامت بوده، اما درگیری ریه بالا بوده است.
مرتضوی خاطرنشان کرد: بطور مثال مواردی داشته ایم که برای انجام عمل جراحی وضعیت جسمانی فرد بررسی شده و بطور اتفاقی متوجه درگیری ریه فرد مبتلا شده ایم و این درحالی است که هیچگونه علائم بالینی در فرد مبتلا مشاهده نشده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در حال حاضر برخی این‌ نگرانی را دارند که چنانچه درگیری ریه در برخی افراد بدون علامت است چطور آن را تشخیص دهند و از کجا بفهمند ریه آنها هم درگیر شده، یا نه که باید گفت جای نگرانی نیست چون اینگونه درگیری های بدون علامت به تدریج بهبود می یابند.
وی افزود: چنانچه درگیری های بدون علامت ریه شدت یابد قطعا وارد فاز علامت دار می شود و به نحوی خود را نشان می‌دهد.
مرتضوی با بیان اینکه برخی افراد جهت اطلاع از وضعیت ریه خود درخواست سی تی اسکن می‌دهند، گفت: استفاده زیاد از سی تی اسکن یعنی قرارگیری طولانی مدت در معرض اشعه و این امر خود می‌تواند در درازمدت ایجاد مشکل کند.
وی توصیه کرد: افراد باید به محض مشاهده علائم مشابه سرماخوردگی حتما به پزشک مراجعه کرده و درصورت داشتن علائم سرفه، تنگی نفس و ... به پزشک متخصص عفونی یا ریه مراجعه و تشخیص در این زمینه را به پزشک بسپارند./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن