Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی استفاده از مکمل‌ها برای کودکان مشکل‌ساز است

استفاده از مکمل‌ها برای کودکان مشکل‌ساز است

یک متخصص تغذیه رشد قدی کودک را بیش از هر چیز تحت تأثیر عوامل ژنتیکی دانست و گفت: تغذیه صحیح و اصولی، فعالیت فیزیکی کافی، خواب منظم و کافی و پرهیز از تنش و استرس از جمله عوامل محیطی هستند که زمینه ژنتیکی را در رشد قدی کودک به حداکثر می رسانند.

به گزارش "همدان‌نیوز"، دکتر سارا صافی به نگرانی والدین در رابطه با رشد قدی فرزنداشان اشاره و اظهار کرد: برخی از پدر و مادرها به علت نگرانی از رشد قدی فرزندانشان، با مراجعه به پزشک و استفاده از انواع مکمل ها در تلاش هستند تا به رشد قدی کودکان خود کمک کنند.
این متخصص تغذیه ادامه داد: این اقدامات علاوه بر ایجاد اضطراب در کودک، عوارض ناشی از مصرف زیاد و خودسرانه مکمل ها را به همراه دارد که نه تنها کمکی به رشد قدی کودک نمی کند بلکه شرایط را بدتر می کند.
وی رشد قدی کودک را بیش از هر چیز تحت تأثیر عوامل ژنتیکی دانست و افزود: این عوامل ژنتیکی از پدر و مادر و یا نسل های دورتر مانند پدربزرگ، مادربزرگ، عمو، دایی، خاله و یا عمه به ارث می رسد، بنابراین انتظارات والدین از رشد قدی کودک باید مطابق زمینه ژنتیکی خانوادگی‌شان باشد.
این متخصص تغذیه به عوامل محیطی که زمینه ژنتیکی را به حداکثر می رساند، اشاره و تصریح کرد: تغذیه صحیح و اصولی، فعالیت فیزیکی کافی، خواب منظم و کافی و پرهیز از تنش و استرس از جمله این عوامل هستند.
وی تأکید کرد: در سنین رشد باید کلیه مواد مغذی مورد نیاز بدن کودکان و نوجوانان با یک رژیم غذایی مناسب و گنجاندن همه گروه های غذایی در آن تأمین شود. مصرف پروتئین کافی، انواع ویتامین های A، D و K و نیز انواع مینرال ها مانند کلسیم، فسفر، منیزیم، زینک و آهن در این دوره ضروری است.
صافی نسبت به مصرف خودسرانه این ویتامین ها و مینرال ها هشدار داد و مطرح کرد: این مواد مغذی باید از طریق تغذیه سالم تأمین شود البته مصرف برخی مکمل ها به طور موقتی، تحت شرایط خاص و با صلاحدید متخصص پس از اطمینان از کمبود برخی ویتامین ها در کودک ضروری است.
وی از کمبود شایع ویتامین D و آهن در کودکان خبر داد و گفت: ورزش و فعالیت فیزیکی منظم و کافی و پرهیز از کم تحرکی در پیشگیری از چاقی و بهبود رشد قدی حائز اهمیت است. چاقی با ایجاد فشار مضاعف به روی مفاصل و صفحات رشد و نیز با افزایش ریسک بلوغ زودرس در کودکان سبب اختلال در رشد قد می شود.
این متخصص تغذیه یادآور شد: برخی تمرینات کششی و پرشی سبب تحریک صفحات رشد شده و با تقویت عضلات و استخوان ها به بهبود رشد قدی و رسیدن به حداکثر زمینه ژنتیکی کمک می کند؛ البته ورزش های حرفه ای سنگین و رقابتی به ویژه اگر تحت نظر مربی غیرحرفه ای انجام شود، سبب آسیب به صفحات رشد شده و رشد قد را مختل می کند.
صافی با اشاره به حداکثر میزان ترشح هورمون رشد از ساعت ۱۰ شب تا ۲ بامداد، بیان کرد: یک ساعت پس از به خواب رفتن کودک، ترشح هورمون رشد آغاز می شود پس اگر کودک ساعت ۹ شب بخوابد، ترشح هورمون رشد از ساعت ۱۰ شب به بعد که به خواب عمیق می رود، به حداکثر میزان خود می رسد.
وی با بیان اینکه کودکان و نوجوانانی که به هر علتی مدام تحت استرس و تنش های روحی روانی هستند، عموماً رشد قدی مناسبی ندارند، خاطرنشان کرد: والدین باید برای فرزندان خود محیطی امن، آرام و به دور از تشنج در خانه ایجاد کنند. دعواها، اختلافات خانوادگی، کودک آزاری، فشار بیش از حد در محیط مدرسه یا زیاده روی در شرکت در کلاس های فوق العاده ورزشی، هنری، موسیقی و زبان سبب مشکلات جسمی و روحی جبران ناپذیری در کودکان می شود.
این متخصص تغذیه به ضرورت بررسی کم کاری تیروئید و سایر اختلالات هورمونی در کودکانی که اختلال رشد قدی شدید دارند، اشاره و اظهار کرد: درمان باید تحت نظر فوق تخصص غدد کودکان و قبل از بلوغ و بسته شدن صفحات رشد انجام شود اما آنچه اهمیت دارد این است که هیچ رژیم غذایی، ورزش و یا مکملی برای افزایش قد معجزه نمی کند و هرگز در این زمینه فریب تبلیغات تخیلی فضای مجازی و دیگر رسانه ها را نخورید./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن