Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی سرطان روده بزرگ دومین سرطان شایع زنان در همدان

سرطان روده بزرگ دومین سرطان شایع زنان در همدان

مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: سرطان روده بزرگ دومین سرطان شایع بین زنان و چهارمین سرطان شایع بین مردان در این استان است.

به گزارش "همدان‌نیوز"، دکتر شراره نیک‌سیر به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان افزود: آخرین غربالگری صورت گرفته موید شناسایی ۲۳۶ مورد جدید ابتلا به سرطان روده بزرگ در استان همدان است که از این تعداد ۱۱۳ نفر مرد و ۱۲۳ نفر زن هستند.
وی با بیان اینکه ابتلا به سرطان روده بزرگ رو به افزایش است اضافه کرد: ۸۲ درصد مبتلایان به سرطان روده بزرگ در استان همدان بالای ۵۰ سال سن دارند و این بدان معناست که ابتلا به سرطان روده بزرگ با بالا رفتن سن افزایش می یابد.
کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: برنامه غربالگری سرطان روده بزرگ هم اینک در شهرستان فامنین اجرا می‌شود که در این راستا همه افراد ۵۰ تا ۶۹ ساله فراخوان شده و بعد از ارزیابی اولیه تست «فیت برلی» آنها انجام می شود و اگر افراد دارای سوابق فردی، خانوادگی، علایم خطر و یا تست «فیت» مثبت باشند به بخش تخصصی ارجاع می شوند.
نیک سیر با بیان اینکه غربالگری طرحی برای جستجوی سرطان در افراد بدون علامت است اظهار داشت: از زمانی که اولین سلولهای غیرطبیعی شروع به رشد به صورت پولیپ می کنند ۱۰ تا ۱۵ سال طول می کشد تا به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند.
وی ادامه داد: تعداد زیادی از بیماران در مراحل اولیه سرطان بدون علامت هستند بنابراین با غربالگری می توان سرطان‌های روده بزرگ را در مراحل اولیه که بیماری قابل درمان است پیدا کرد همچنین در برخی از افراد با برداشتن پولیپ‌ها حین «کولونوسکوپی» قبل از اینکه بدخیمی پیدا کنند می توان از ابتلا به سرطان پیشگیری کرد.
مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان درباره تست فیت تصریح کرد: این تست جستجوی خون مخفی در مدفوع به روش «ایمونوشیمی» است که تحت تاثیر رژیم غذایی قرار نمی گیرد و این آزمایش در مراکز جامع سلامت و خانه های بهداشت انجام می شود.
نیک سیر خاطرنشان کرد: تست فیت بین سنین ۵۰ تا ۶۹ سالگی هر ۲ سال یک بار انجام شده و در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش، بیمار برای انجام کولونوسکوپی ارجاع می شود.
مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان علل بیماری و عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در گام نخست را بالا رفتن سن عنوان کرد و افزود: بعد از ۵۰ سالگی احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد افزایش می یابد.
وی سابقه فامیلی را از دیگر عوامل ابتلا به این بیماری دانست و ادامه داد: در صورت ابتلا یک نفر از بستگان درجه یک و یا ۲ نفر از بستگان درجه ۲، احتمال ابتلا ۲ تا سه برابر افزایش می یابد.
نیک سیر اضافه کرد: همچنین در صورت ابتلا یک نفر از بستگان درجه یک که قبل از سن ۵۰ سالگی مبتلا شده باشد شانس ابتلای فرد تا چهار برابر افزایش می یابد.
مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهارداشت: پولیپ غددی به ویژه اگر بزرگ یا متعدد باشند در بروز این بیماری موثر هستند همچنین پنج تا ۱۰ درصد  افرادی که به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند نقایص ژنتیک دارند که منجر به بروز سرطان در سنین پایین تر می شود بنابراین یافتن خانواده های دارای نقایص ژنتیک در سنین پایین تر برای شروع زودتر اقدامات غربالگری و پیشگیری اهمیت بالایی دارد.
نیک سیر سابقه ابتلا به بیماری التهابی مزمن روده، بی تحرکی و کم تحرکی، افزایش وزن و چاقی، ابتلا به دیابت نوع ۲‌، استعمال دخانیات و نوشیدن الکل و رژیم غذایی نامناسب به ویژه مصرف زیاد گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس را از دیگر علل بروز سرطان روده بزرگ است.
وی بیان کرد: رژیم غذایی صحیح از جمله پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب (به خصوص چربی حیوانی) ، کاهش میزان مصرف گوشت قرمز ، افزایش مصرف روزانه میوه و سبزی، داشتن فعالیت بدنی منظم یعنی حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی مانند پیاده روی در پنج روز از هفته، نکشیدن سیگار و نخوردن  الکل، بهترین روش‌های پیشگیری از بروز سرطان است.
کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: تشخیص سرطان در مراحل اولیه با انجام آزمون های غربالگری صورت می گیرد و تشخیص زودهنگام با توجه به علایم هشدار دهنده سرطان روده بزرگ نظیر خونریزی دستگاه گوارش تحتانی در یک ماه اخیر، کاهش بیش از ۱۰ درصد وزن بدن در ۶ ماه و یبوست در یک ماه اخیر یعنی درد شکم و احساس پر بودن مقعد پس از اجابت مزاج، است.
نیک سیر گفت: باید به افراد نحوه شناسایی علایم هشداردهنده سرطان روده بزرگ را آموزش داد تا در صورت دارا بودن هر کدام از علایم به مراکز درمانی مراجعه کنند در عین حال باید بدانند که داشتن این علائم در بیشتر مواقع به معنای ابتلا به سرطان روده بزرگ نیست با این وجود باید آزمایش و بررسی های بیشتری انجام دهند.
وی با تاکید بر اینکه افراد دارای سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ باید نسبت به غربالگری اقدام کنند اظهار داشت: سابقه فردی شامل سابقه سرطان روده بزرگ و آدنوم روده بزرگ در گذشته و سابقه بیماری التهابی روده بزرگ (IBD) (بیماری کرون یا کولیت اولسروز) است.
مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: سابقه خانوادگی نیز شامل سابقه سرطان روده بزرگ در فامیل درجه یک نظیر پدر، مادر، برادر، خواهر یا فرزندان و در فامیل درجه ۲ شامل عمه، عمو، خاله و دایی که در سن زیر ۵۰ سال بروز کرده باشد، است.
نیک سیر اظهار داشت: افرادی که هر کدام از سابقه فردی و خانوادگی یاد شده را دارند لازم است برای تعیین سن شروع غربالگری به پزشک مراجعه کنند.
وی تاکید کرد: تشخیص به هنگام سرطان روده بزرگ به ویژه در مراحل اولیه، شانس بهبودی و طول عمر بیماران را افزایش داده و روش‌های درمانی نظیر جراحی، شیمی درمانی و اشعه درمانی را ساده و کم عارضه می کند./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن