Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی "وبا" از چه راه‌هایی منتقل می‌شود؟

"وبا" از چه راه‌هایی منتقل می‌شود؟

یک متخصص بیماریهای عفونی به تشریح راه های انتقال بیماری وبا پرداخت.

به گزارش "همدان نیوز"، دکتر بهزاد مهدویان در خصوص راه های انتقال بیماری وبا گفت: احتمال وجود باکتری وبا در آب و غذا هست و این باکتری هم از طریق دهان و هم از طریق مدفوع منتقل می شود.

وی افزود: هرآنچه که آلوده به فاضلاب انسانی باشد می تواند این بیماری را منتقل کند، بنابراین میوه و سبزیجاتی که با فاضلاب انسانی آبیاری شده باشند زمینه ساز انتقال این بیماری هستند.

مهدویان گفت: همچنین اگر فاضلاب انسانی منابع آب مانند چاه را آلوده کند، احتمال انتقال بیماری از طریق مصرف این آب وجود دارد.

وی افزود: همچنین اگر افراد مبتلا به خوبی دست خود را نشسته و با آن دست غذا پخت کنند احتمال آلوده شدن سایر افرادی که از آن غذا مصرف می کنند، وجود دارد.

مهدویان در خصوص انتقال بیماری از طریق دست آلوده هم گفت: چنانچه افراد دست خود را به میوه ها و سبزی های آلوده بزنند و سپس با همان دست خوراکی مصرف کنند، احتمال ابتلای آنها به وبا وجود دارد.

این متخصص بیماری های عفونی تصریح کرد: با توجه به این موارد به نظر می رسد در مناطقی که بهداشت ضعیفی دارد و افراد چندان بهداشت فردی را رعایت نمی کنند، احتمال شیوع این بیماری بیشتر است.

مهدویان راه موثر پیشگیری از این بیماری را رعایت بهداشت فردی دانست و افزود: اگر افراد پیش از صرف هر نوع خوراکی و نوشیدنی دست های خود را با آب و صابون با دقت بشویند، تا حد زیادی می توانند از ابتلا به این بیماری در امان بمانند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: همچنین افراد باید قبل از صرف هر نوع غذا آن را به خوبی گرم کنند و از مصرف غذا در رستوران های بین راهی و محیط های بیرون اجتناب کنند.

وی افزود: افرادی هم که قصد سفر دارند ترجیحا نباید از آب و غذای بیرون مصرف کرده و بهتر است خودشان غذا تهیه کرده و از آب معدنی یا آب لوله کشی شهری استفاده کنند.

مهدویان گفت: همچنین افراد باید قبل از صرف میوه و سبزیجات آنها را به خوبی گندزدایی و ضدعفونی کنند.

این متخصص بیماری های عفونی اسهال را نشانه بارز بیماری وبا عنوان کرد و افزود: اسهال وبایی در بیشتر موارد بدون تب و درد است.

وی افزود: همچنین همراه این نوع اسهال بی اشتهایی و حالت تهوع هم وجود دارد.

مهدویان گفت: اسهال وبایی به حدی رقیق است که می تواند ظرف 24 ساعت آب بدن را تا حد زیادی کاهش داده و سطح هوشیاری فرد را پایین بیاورد.

وی افزود: اگر به سرعت این بیماری تحت درمان قرار نگیرد ظرف مدت کوتاهی با از دست رفتن آب بدن به تدریج ارگان های حیاتی از کار افتاده و بدن دچار شوک شده و در موارد شدید بیمار جان خود را از دست می دهد.

مهدویان گفت: بسیار ضروری است افراد با مشاهده اسهال جهنده و حجیم به مراکز درمانی مراجعه کرده و مایعات را به میزان زیاد مصرف کنند./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن