Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی سرما در راه همدان/ پیش‌بینی سرمازدگی محصولات کشاورزی

سرما در راه همدان/ پیش‌بینی سرمازدگی محصولات کشاورزی

مسئول پیش‌بینی هواشناسی استان همدان از کاهش ۳ درجه‌ای حداقل دمای شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: این کاهش دما خطر سرمازدگی محصولات کشاورزی را تشدید می‌کند.

به گزارش "همدان نیوز"، محمد حسن باقری شکیب اظهار داشت: در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 20 و 21 مهرماه 1401، کمینه دما در بسیاری از شهرستان‌های استان 3 درجه کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه با این کاهش دما، حداقل دمای هوا در بعضی شهرستان‌ها به 1 درجه بالای صفر می‌رسد، تصریح کرد: اما از آنجا که دمای سطح زمین سردتر است و ممکن است به زیر صفر درجه برسد، بنابراین امکان سرمازدگی محصولاتی مانند سیب‌زمینی و ذرت علوفه‌ای، دور از انتظار نیست.

مسئول پیش‌بینی هواشناسی استان همدان با اشاره به اینکه اگر سیب‌زمینی برداشت شده بر روی زمین باشد امکان سرمازدگی و خسارت وجود دارد، عنوان کرد: در مجموع دمای زیر 5 درجه سانتی‌گراد برای‌ محصولات کشاورزی خطرناک است.

باقری شکیب به پیش‌بینی وضعیت هوا در 24 ساعت آینده پرداخت و گفت: برای ساعات بعدازظهر امروز و فردا وزش نسبتا شدید باد پیش بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا هفته آینده هیچ خبری از بارش باران در استان نیست، تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های فصلی و بلند مدت، میانگین بارندگی‌ها در پاییز امسال در حد کمتر از نرمال است.

مسئول پیش‌بینی هواشناسی استان همدان با بیان اینکه اغلب بارش‌ها از 15 آبان ماه به بعد آغاز می‌شود، عنوان کرد: مقدار بارش‌ها در اواخر آذر ماه و آغاز فصل زمستان، در حد نرمال و بالاتر از نرمال پیش‌بینی شده است.

باقری شکیب با تاکید بر اینکه صحت و اعتبار پیش‌بینی‌های بلند مدت، بین 60 تا 70 درصد است، گفت: اما صحت پیش‌بینی‌های کوتاه مدت بیش از 90 درصد است.

وی به وضعیت دمای استان در شبانه روز گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: در این مدت شهرستان اسدآباد با حداکثر دمای 30 درجه به عنوان گرمترین نقطه استان و بهار با حداقل دمای 4 درجه، خنک‌ترین شهرستان استان گزارش شده است.

مسئول پیش‌بینی هواشناسی استان همدان با بیان اینکه در این مدت دمای هوای شهرستان همدان بین 27 و 5 درجه سانتی‌گراد در نوسان بوده است، تصریح کرد: برای روز چهارشنبه حداقل دمای همدان 3 درجه خنکتر می‌شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن