Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی تالاب‌های همدان امسال پذیرای پرندگان مهاجر نیست

تالاب‌های همدان امسال پذیرای پرندگان مهاجر نیست

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: همه ساله با شروع فصل کوچ پرندگان مهاجر بیش از ۴۰ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی مهمان تالاب های زیبای همدان می شد که امسال شاهد کاهش محسوس و قابل توجه فرود این پرندگان با توجه به کاهش شدید منابع آبی و خشک شدن بیشتر تالاب های استان خواهیم بود.

به گزارش "همدان نیوز"، مهدی صفی خانی اظهار داشت: هم اینک تالاب های «چم شور» و «پیرسلمان» اسدآباد و «آق گل» ملایر، «سد اکباتان» و «آبشینه» شهر همدان به عنوان مهمترین زیستگاه و محل فرود و زمستان گذرانی پرندگان مهاجر خشک شده اند.

او بیان کرد که هر ساله بالای هفت هزار پرنده مهاجر از کشورهای مختلف و بیش از ۴۰ گونه همچون حواصیل، انواع مرغابی ها، چلنگر، اردک ها میهمان تالاب های زیبای همدان می شدند و زمستان گذرانی می کردند.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: کاهش شدید نزولات جوی و بروز پدیده کم آبی تاثیر منفی بر روی وضعیت آب های سطحی، تالاب ها، سدها و آب بندهای استان همدان گذاشته است.

بر اساس آخرین پایش های صورت گرفته از مجموع ۲۲ زیستگاه آبی در همدان، تنها در تالاب «شیرین سو» کبودرآهنگ، «نعمت آباد» اسدآباد و «سد کلان» ملایر به صورت محدود آب وجود دارد .

صفی خانی ادامه داد: تالاب های این استان زیستگاه پرندکان آبری و کنار آبزی مهاجر بوده و برخی نیز اقدام به ماندگاری و جوجه آوری در زیستگاه های آبی استان همدان می کنند.

وی ادامه داد: مهاجرت پرندگان از کشورهای مالی به سمت جنوب و استوا از اواسط آبان شروع شده و تا پایان آذر ادامه دارد و در مسیر مهاجرت پرندگان در تالاب ها و آبگیرها برای استراحت فرود می آیند.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: هر چند امسال با توجه به خشکسالی و خشک شدن برخی از تالاب ها و سدها پیش بینی می شود پرندگان کمتری در این استان فرود آبند اما بهر حال برای استراحت مجبور به فرود بوده و تراکم پرندگان در آب بندها و استخرهای مسیر بیشتر می شود.

صفی خانی ابراز امیدواری کرد با لطف خداوند و ریزش باران پاییزی و بارش برف شاهد جبران بخشی از خشکسالی های اخیر باشیم./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن