Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی کاهش ۳۸ درصدی بارش های همدان

کاهش ۳۸ درصدی بارش های همدان

نقاط مختلف استان همدان شروع هفته را با بارش سنگین برف آغاز کرد که این رحمت الهی موجب شور و نشاط بین مردم و به ویژه کشاورزان شد اما با این وجود ، همدان همچنان با کاهش ۳۸ درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته روبرو است.

به گزارش "همدان نیوز"، مدیرکل هواشناسی استان همدان افزود: در ایستگاه فرودگاه همدان از ابتدای سال زراعی تاکنون ۵۳ میلیمتر بارش ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت ۵۸ درصد کاهش دارد.

حسین عابد ادامه داد: بیشترین میزان بارندگی مربوط به نهاوند با ۹۹ میلیمتر ثبت شده که نسبت به سال گذشته هشت درصد و نسبت به میانگین بلند مدت ۳۹ درصد کاهش نشان می دهد.

به گفته وی کمترین بارش های استان نیز مربوط به فامنین با ۳۰ میلیمتر است که نسبت به سال زراعی گذشته ۶۷ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت ۷۲ درصد کاهش دارد.

وی اظهار داشت: سامانه بارشی اخیر که از روز شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ شروع شد و تا یکشنبه ادامه داشت طی چند سال گذشته بدین شکل یکسان و با عمق به نسبت زیاد در همدان رخ نداده بود.

عابد افزود: یکی از ویژگی های این سامانه بارشی شروع و پایان بارش با برف بود که طی سال های اخیر بارش در فصل زمستان شروع یا پایان بارش همراه با بارش باران بوده است.

مدیرکل هواشناسی همدان ادامه داد: عمق برف در این سامانه بارشی بین ۱۰ تا ۶۰ سانتیمتر بوده و شهرستان های همدان و اسدآباد بیشترین عمق برف را در بین شبکه ایستگاه های هواشناسی استان (۱۰۳ ایستگاه) دریافت کرده است.

عابد تصریح کرد: به طور میانگین می توان گفت در طی ۴۸ ساعت بارش ها حدود ۳۵ سانتیمتر عمق برف در استان ثبت شده که البته بارش در ارتفاعات بیشتر بوده است.

وی یادآور شد: آب حاصل از ذوب برف در این سامانه بارشی بین پنج تا ۵۰ میلیمتر اندازه گیری شده است و به طور تقریبی می توان گفت که این سامانه بارشی در سطح استان ۲۰ میلیمتر بارش به ارمغان آورده است./ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن