Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی مراجعه بیش از 30 هزار همدانی به اورژانس اجتماعی/جمعیت 100 هزار نفری تحت پوشش بهزیستی در همدان

مدیرکل بهزیستی استان همدان خبر داد:
مراجعه بیش از 30 هزار همدانی به اورژانس اجتماعی/جمعیت 100 هزار نفری تحت پوشش بهزیستی در همدان

 

مدیرکل بهزیستی استان همدان گفت: در مجموع یکصد هزار نفر از خدمات مستمر بهزیستی در استان برخوردار هستند.

 

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، حمیدرضا الوند همزمان با آغاز هفته بهزیستی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بهزیستی تنها دستگاه دولتی است که در ارائه خدمات حمایتی، اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری فعالیت می کند، اظهار داشت: خدمات بسیار گسترده ای در این دستگاه در قالب 153 مأموریت ارائه می شود.

وی با اشاره به پوشش زنان سرپرست خانوار در سازمان بهزیستی، یادآور شد: افرادی که درآمد ماهیانه آنها 30 درصد از درآمد مسوب قانون کار باشد، تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

الوند همچنین تصریح کرد: کودکان بی سرپرست، دختران آسیب دیده، کودکان زیر سن دبستان، معلولین جسمی، روحی، بینایی و شنوایی و بیماران روانی مزمن تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند.

وی با بیان اینکه خدمات ترک اعتیاد از سوی بهزیستی ارائه می شود، گفت: خدمات عام و گسترده، مهارت های زندگی و فرزندپروری، مدیریت خانواده، آموزش پیش از ازدواج، خدمات پیشگیرانه طلاق، توانبخشی برای جلوگیری از معلولیت ها شامل انواع غربالگری‌ها زیر نظر بهزیستی صورت می گیرد.

الوند در ادامه یادآور شد: در حوزه اجتماعی ارائه خدمات مستمر، پراخت مستمری به زنان سرپرست خانوار، توانمندسازی گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار، حمایت از کلینک های مددکاری در حوزه مداخلات اجتماعی و ارائه خدمات سرپرستی دائم و فرزند خواندگی از برنامه ها و سیاست های این سازمان است.

فعالیت305 مهد کودک در استان همدان

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه صدور مجوز مهدکودک ها بر عهده بهزیستی است، اظهار داشت: در کشور 17 هزار مهدکودک فعالیت می کنند و در استان همدان نیز تعداد مهدکودک ها 305 واحد است که از این تعداد 165 مهد شهری و 140 روستامهد و مهدهای حواشی شهرها است.

وی با بیان اینکه در حوزه کودکان زیر سن دبستان حمایت از خانواده های دهک پایین برای بسترسازی ورود کودکان به مهدها  وجود دارد، اظهار داشت: در این راستا یک وعده غذایی گرم در مهدها بین کودکان توزیع می شود که رشد تغزیه ای آنها از اهداف این اقدام است.

الوند وظیفه اصلی بهزیستی در شرایط فعلی را بسترسازی فرهنگی برای رشد متعالی شخصیت های فردی و اجتماعی دانست و افزود: بخشی از یان بسترسازی بر عهده بهزیستی و بخشی از آن بر عهده دیگر نهادهاست.

وی با اشاره به ساماندهی کودکان خیابانی و کودکان کار گفت: در مرکز ساماندهی کودکان کار، یک مرکزشبانه روزی وجود دارد و به کودکان خدمات ارائه می دهد.

مدیرکل بهزیستی استان همدان همچنین تصریح کرد: راه اندازی یک مهد استاندارد متوازن با ت نیروی انسانی و تجهیزات آموزشی توسط بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد .

وی با اشاره به راه ادازی مرکز بازپیوند خانواده در استان همدان خاطرنشان کرد: امروز ۸۷ درصد کودکان زیر پوشش بهزیستی، کودکان بدسرپرست هستند و خانواده های آنها در مراجع ذی‌صلاح صلاحیت نگهداری آنها را از دست دادند.

الوند همچنین تصریح کرد: کشور به سمتی می رود که مرکز بازپیوند خانواده ایجاد کند تا به کودکان خانواده هایی که نمی توانند از فرزندان خود نگهداری کنند خدمات اجتماعی، آموزشی و مهارتی ارائه می دهد و از ساعت۶ عصر کودک به خانواده خود تحویل داده می شود.

وی ادامه داد: در معاونت اجتماعی تشکیل مرکز رفاه کودک و خانواده در اولویت است و با توجه به اینکه والدینی در کلانشهرها وجود دارند که به صورت شیفتی کار می کنند و امکان نگهداری کودکان را ندارند، برای کودکان بالای سن دبستان مرکزی طراحی خواهد شد و خدماتی را در طول روز ارائه خواهد داد که حاشیه امنی برای خانواده ها در خصوص نگهداری فرزندانشان خواهد بود.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه مجله ای برای کودکان خانواده های که توان استفاده از خدمات مهد کودک را ندارند تدوین خواهد شد، گفت: در این مجله ادبیات کودک و خانواده در بخش های مختلف لحاظ خواهد شد.

10 درصد کودکان به مهد کودک می روند

الوند با بیان اینکه ۱۰ درصد از کوکان از خدمات مهدکودک استفاده می کنند، اظهار داشت: ۹۰ درصد از خدمات مهد کودک محروم هستند و سعی بر این است که تعداد بیشتری از کودکان تحت پوشش مهدهای کودک قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه  در حال حاضر کمیته های توانبخشی در تمام شهرستانهای استان در حال راه اندازی است، گفت: در راه اندازی خانه سالمندان نیز تلاش بر این است که برای تعدادی ازاقشار جامعه مرکز استاندارد راه اندازی شود و ذهنیت اشتباه در خصوص نحوه نامناسب نگهداری  سالمندان در این مراکز تغییر یابد.

وی با بیان اینکه در ایران پرستار ویژه سالمندان تعریف نشده است، یادآور شد: سعی بر این است که در مرکزجدید شأن خانواده ها حفظ شود و در حین ارائه خدمات تخصصی به خانواده ها، امید به زندگی سالمندان نیز افزایش یابد.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در مراکز ترک اعتیاد، ترک هرگونه مواد مخدر در دستور کار است، اظهار داشت: با وجود اینکه رویکرد استفاده از مواد مخدر به سمت مواد صنعتی رفته اما ترک هرگونه مواد مخدر در مراکز ترک اعتیاد مورد توجه قرار گرفته است.

میزان ماندگاری درمان اعتیاد در استان 10 درصد است

وی میزان ماندگاری درمان اعتیاد را 10 درصد عنوان کرد و افزود: در این زمینه تنها بهزیستی متولی نیست و دیگر نهادها نیز باید همکاری کنند تا میزان ماندگاری درمان افزایش یابد.

الوند به درجه بندی مهدهای کودک بر اساس 154 شاخص اشاره و خاطرنشان کرد: مهدها در صورت کسب 75 امتیاز بر اساس معیارهای عمومی، قوانین، نیروی انسانی، آموزشی، فیزیکی، امنیتی و تجهیزات در جمع مهدهای سه ستاره قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه نصب دوربین در تمام مهدهای سه ستاره الزامی است، یادآور شد: در مهدهای دو و تک ستاره نیازی به نصب دوربین نیست.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به پذیرش کودکان در مهدها همزمان با آغاز سال تحصیلی، خاطرنشان کرد: تمام مهدها دارای تابلوهای یکسان خواهند بود تا مردم تشخیص دهند که کدام مهدها تحت پوشش بهزیستی هستند.

وی به بسترسازی برای اشتغال معلولان اشاره و تصریح کرد: بهزیستی میزان دسترسی معلولان به خدمات آموزشی و دیگر خدماتی را که لازمه ایجاد اشتغال است، ارائه می دهد.

الوند با بیان اینکه در زمینه فراهم سازی اشتغال در سال گذشته 28 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به افراد تحت پوشش توانمندسازی بهزیستی پرداخت شد، خاطرنشان کرد: تسهیلات کم بهره و بلندمدت نیز برای خوداشتغالی در تعاونی های و گروه های همیار در نظر گرفته شده است.

وی اشتغال ایجاد شده در بخش توانبخشی بهزیستی استان همدان در سال 93 را 688 نفر عنوان کرد و گفت: در سال گذشته نیز 983 نفر در قالب بخش توانبخشی، مشغول به کار شدند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه میانگین طلاق در کشور 5.4 نفر از یکصدر نفر است، اظهار داشت: این در حال است که میانگین طلاق در استان همدان 4.2 نفر از یکصد نفر است و خوشبختانه بر اساس آمار ارائه شده 33 درصد از درخواست های مطرح شده برای طلاق در مراکز پیشگیری، به سازش منجر شده است.

فعالیت 55 مرکز خیریه در همدان

وی با اشاره به فعالیت 600 سازمان مردم نهاد تحت پوشش بهزیستی در استان همدان، یادآور شد: از این تعداد 55 مرکز خیریهبدون مرکزداری فعالیت می کنند.

الوند به ساماندهی 333 کودک کار در همدان در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: تعداد کودکانی که در شیرخوارگاه نگهداری می شوند نیز 19 نفر است که تعداد این کودکان از پنج تا 25 نفر متغیر است.

وی با بیان اینکه شش اورژانس اجتماعی در 6 شهرستان استان همدان فعال است، گفت: در سال گذشته 30 هزار و 300 نفر به اورژانس اجتماعی مراجعه کردند و 120 هزار خدمت از سوی اورژانس به مردم ارائه شد.

مدیرکل بهزیستی استان همدان همچنین از مراجعه 145 نفر به مراکز مشاوره ژنتیک همدان در سال جاری خبر داد.

وی با بیان اینکه غربالگری ملی چشم در آبان ماه انجام می شود، اظهار داشت: در سال گذشته 55 هزار نفر و در سه ماه ابتدایی امسال سه هزار و 500 نفر غربالگری شدند.

الوند حداکثر مستمری پرداختی به زنان سرپرست خانوار در هر ماه را یکصد هزار تومان عنوان کرد و افزود: با این وجود در مراکز مددکاری استان که تعداد آن هفت مرکز است، خدمات درمانی، کمک هزینه تحصیلی برای فرزندان و دیگر خدمات به زنان سرپرست خانوار ارائه می شود.

حمایت 130 زن سرپرست خانوار از سوی گروه های همیار

وی به فعالیت 26 گروه همیار زنان سرپرست خانوار در استان اشاره کرد و گفت: 130 زن سرپرست خانوار از سوی این گروه ها مورد حمایت قرار می گیرند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه در حوزه اجتماعی 15 هزار و 500 زن سرپرست خانوار و 31 هزار کودک بدسرپست تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، یادآور شد: در بخش توانبخشی نیز 34 هزار و 500 نفر تحت پوشش خدمات هستند که مجموع مددجویان در این دو بخش به 69 هزار نفر می رسد.

وی ادامه داد: در مجموع یکصدر هزار نفر در استان همدان خدمات مستمر دریافت می کنند و تعداد افرادی که از خدمات عام استفاده می کنند نیز 250 هزار نفر است.

 

 

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن