Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی آغاز اعزام به پیاده روی اربعین از اول آبان ماه/ روادید 3 ماه اعتبار دارد/مردم به سفارت نروند

آغاز اعزام به پیاده روی اربعین از اول آبان ماه/ روادید 3 ماه اعتبار دارد/مردم به سفارت نروند

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت گفت: اعزام زائران به اربعین سال 95 از اول آبان ماه مطابق با بیستم محرم آغاز می شود.

به گزارش "همدان نیوز"، محسن نظافتی با اشاره به آخرین تمهیدات اربعین سال 95 گفت: اعزام زائران به اربعین سال 95 از اول آبان مطابق با بیستم محرم آغاز می شود، اما معمولا اعزام ها از ابتدای ماه صفر اوج می گیرد البته طبق فتواهای علما هر کس بتواند در ایام اربعین( 20 محرم تا 20 صفر )زیارت را انجام دهد، ثواب زیارت اربعین را می برد.

وی افزود: با هماهنگی هایی که با سفیر عراق انجام شده روادید تا 3 ماه اعتبار دارد، بنابراین اگر از اول شهریور صدور روادید انجام شود تا بعد از اربعین روادید اعتبار دارد.

نظافتی تصریح کرد: بعد از اربعین سال قبل، جلسات بسیاری در وزارت کشور که ستاد مرکزی اربعین است، تشکیل شد و سازمان حج و زیارت به عنوان کمیته اعزام انتخاب شد.

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه از 16 مرداد ثبت نام در سامانه سماح شروع می شود، بیان کرد: مردم برای ثبت نام در سامانه به برخی اطلاعات شناسنامه ای و گذرنامه و کد ملی نیاز دارند که توسط سامانه کنترل می شود تا از صحت اطلاعات اطمینان حاصل شود و پس از ثبت نام می توانند به یکی از کارگزاران زیارتی که زیر نظر سازمان حج و زیارت فعالیت می کند مراجعه و برای تکمیل ثبت نام مدارک خود را تحویل دهند.

وی تاکید کرد: متقاضیان وجوه مربوط به روادید، بیمه و درمان سرپایی و احتمالا خروجی پس از مصوب شدن قیمت را به صورت سیستمی و از درگاه الکترونیک واریز می کنند و هر کجای کشور که باشند، مراکز زیارتی موظفند مدارک متقاضیان را به کنسولگری و سفارت ببرند و توسط رابطین مشخص، روادید زائران را دریافت و به آن ها تحویل دهند.

نظافتی اضافه کرد: نیازی نیست مردم خود به کنسولگری و سفارت عراق مراجعه کنند بلکه 2 هزار و دویست دفتر مجاز زیارتی تمامی اقدامات لازم برای دریافت رواید زائران را انجام می دهند.

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت به کسانی که قصد دارند در راهپیمایی اربعین شرکت کنند هشدار داد و گفت: متقاضیان اعزام به اربعین مراقب دلالانی که در موسم اربعین اقدام به دریافت وجه بیشتر برای گرفتن روادید می کنند باشند، چرا که متاسفانه سال گذشته عده ای از فضای اشتیاق آمیز مردم سو استفاده کردند و مراکزی ایجاد شد، بیش از 2 هزار و 500 گذرنامه مفقود   و از طرفی بیش از 50 هزار روادید جعلی بین مردم توزیع شده بود که باعث گرفتاری مردم در مرز شد.

وی یادآور شد: اول شهریور صدور روادید آغاز می شود، لذا مردم در زمان مناسب برای ثبت نام اقدام کنند تا به موقع روادید را دریافت کنند، ضمن اینکه کسانی که می خواهند به صورت گروهی به پیاده روی اربعین بروند، یک نفر را به عنوان سرگروه انتخاب کنند تا او به نمایندگی از همه برای دریافت روادید و انجام کارهای مربوط به اعزام اقدام کند و این سرگروه ها به نوعی نقش مدیر کاروانی هم دارند.

نظافتی گفت: امسال همچنین طرح زائر یار در اربعین اجرا می شود، بدین ترتیب افرادی که آموزش دیده اند، در اعزام گروه همکاری های لازم را انجام می دهند.

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت تاکید کرد: بر اساس توافقی که با همه ارگان ها صورت گرفته، دریافت روادید صرفا از طریق سامانه سماح خواهد بود و تنها کسانی که در این سامانه ثبت نام کرده باشند، امکان خروج از مرز را دارند، چرا که در ایستگاه های مستقر در نزدیکی مرز کد رهگیری که به هنگام ثبت نام در اختیار متقاضیان قرار می گیرد چک می شود و حتی اگر زائری روادید داشته باشد و کد رهگیری نداشته باشد نمی تواند از مرز خارج شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن