Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی هشدار جدی برای فیلترینگ تلگرام

هشدار جدی برای فیلترینگ تلگرام

بحث فیلترینگ تلگرام بارها مطرح شده و هر بار این شبکه اجتماعی به عناوینی از انسدادهای احتمالی گریخته است.

به گزارش "همدان نیوز"، شبکه اجتماعی تلگرام یکی از نرم افزارهای پرطرفداری محسوب می شود که میلیون ها کاربر را به خود مشغول ساخته است.

از مدت ها پیش بحث های بسیاری در خصوص فیلترینگ این شبکه اجتماعی مطرح است و هر بار به عناوینی از این امر گریخته است.

این بار معاون قضایی دادستان کشور ضمن هشدار در خصوص برخی از این شبکه ها همچون تلگرام از فیلترینگ آن در صورت استمرار وضعیت فعلیِ موجود خبر داده است.

طی روزهای گذشته،عبدالصمد خرم آبادی(معاون قضایی دادستان کشور)با اشاره به ضرورت تبعیت شبکه های اجتماعی و تلگرام از قوانین داخلی کشور عنوان کرد:اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و اعضای شورای عالی فضای مجازی،متفق القول هستند که هر چه سریع تر باید بستر و شرایط برای فعالیت شبکه های اجتماعی داخلی میسر شود.

شبکه های اجتماعی بعضا به بستری برای ارتکاب جرایم و بزه مبدل شده اند

خرم آبادی معتقد است هیچ کشوری  فعالیت شبکه های اجتماعی را که قوانین آن جامعه را زیر سئوال می برد بَر نمی تابد.

برخی از منتقدان فعالیت شبکه های اجتماعی قانون شکن در کشور می گویند:حمایت بعضی مسئولان،از فعالیت چنین شبکه هایی،باعث ایجاد زمینه و بستری برای ارتکاب برخی جرایم و بزه ها شده است.

دکتر محمدرضا جوادی یگانه،رئیس پژوهشگاه فرهنگ،هنر و ارتباطات و دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران معنقد است:گروه های بی نام و نشان تلگرام باید فیلتر شوند.

کم نیستند کانال هایی که اطلاعات هزاران نفر از کاربران را در اختیار دارند که مشخص نیست محتوای آن با چه هدفی و توسط چه کسانی تهیه و منتشر می شود.

مسئولان قضایی بارها تاکید کرده اند،جرایم و تخلفاتی که بواسطه فعالیت مساله دار برخی افراد و تعدادی از کانال ها در شبکه های اجتماعی همچون تلگرام مشاهده می شود لزوم برخورد و انسداد این شبکه ها را تقویت می کند.

به نظر می رسد تنها راهکاری که می توان بااتکای به آن می توان از فیلترینگ شبکه اجتماعی بصورت گسترده جلوگیری کرد و تُواَمان از تبدیل شدن این ظرفیت به محل و محفلی برای نارسایی،قانون شکنی و ناهنجاری اجتماعی جلوگیری کرد به فیلترینگ هوشمند شبکه های اجتماعی معطوف می شود.

موضوع فیلترینگ هوشمند از تکالیف قانونی دولت محسوب می شود که البته علیرغم اجرای بخش هایی از آن، همچنان امکان عملیاتی شدن کامل طرح مورد اشاره فراهم نشده و این امر(اجرای ناقص) می تواند موضوع فیلترینگ شبکه ای همچون تلگرام را بیش از گذشته تقویت کند.

به واقع فیلترینگ هوشمند،ساز وکاری است که بر مبنای آن،شبکه های غیر اخلاقی شناسایی و مسدود می شوند و این امر می تواند به نحوی موثر در رعایت شئونات اخلاقی در چنین شبکه هایی موثر واقع شود.

بنا بر اظهارات مقامات وزارت ارتباطات،تاکنون 110 میلیارد تومان برای اجرای دو فاز از این طرح،هزینه شده است. البته گزارشات واصله حاکی از این است که همچنان برخی از سایت ها و کانال های غیر اخلاقی در تلگرام فعال هستند،موضوعی که امکان فیلترینگ شبکه های اجتماعی همچون تلگرام را مجددا بر سر زبان ها انداخته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن