Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی عضویت٣٠ میلیون ایرانی در تلگرام

عضویت٣٠ میلیون ایرانی در تلگرام

یک کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه بیش از ٣٠ میلیون کاربر ایرانی در تلگرام عضو هستند، گفت: فرهنگ توزیع در فضای مجازی دیده شود.

به گزارش "همدان نیوز"، حجت‌الاسلام محمد کهوند در سلسله نشست‌های بررسی شبکه‌های مجازی با موضوع «شبکه‌های مجازی فرصت یا تهدید؟» با بیان اینکه برای قضاوت فرصت و یا تهدید بودن شبکه‌های مجازی باید از بالا به این موضوع نگاه کنیم، اظهار کرد: از زوایای مختلف شبکه‌های مجازی می‌توانند فرصت و یا تهدید باشند و باید دید تعامل دنیا با این موضوع چگونه است.

وی به چگونگی کاربران و کشور‌های استفاده کننده از شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: ساختار شبکه‌های اجتماعی نیز بسیار مهم است که می‌تواند موجب ایجاد فرصت و یا تهدید در آن فضا شود.

این کارشناس فضای مجازی با تأکید بر اینکه در فیس‌بوک صفحات مطلوب فراوان داریم که در صفحات برتر نیستند، افزود: شیوه کار ایرانیان در فیس‌بوک نه تنها از جهان بدتر نبوده بلکه بهتر هم هست که این مهم به دلیل فرهنگ تشیع ایرانیان است.

کهوند خاطرنشان کرد: مردم دنیا در مراجعه به شبکه‌های اجتماعی مختلف ٦گانه با موضوعات مطلب‌محور، عکس‌محور، فیلم‌محور، مخاطب‌محور و خدمات‌محور تفاوتی با یکدیگر ندارند و از چهار مورد صفحات خوانندگان و بازیگران، رسانه، برند و سرگرمی و ورزشی استفاده می‌کنند.

وی با طرح این سؤال که چرا در بازدید از صفحات همه در فضای مجازی یکسان عمل می‌کنند، گفت: بیشترین مسائل فضای مجازی تبادل مسائل کاملاً غیر اخلاقی و در مراحل بعد موسیقی و رقص است.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به پژوهش انجام شده در خصوص شبکه‌های اجتماعی در کشور، اظهار کرد: در صورت ارائه گزارش کانال‌های مستهجن در تلگرام مدیر تلگرام کانال را می‌بندد و عمر یک کانال غیر اخلاقی در صورت گزارش به یک ماه هم نمی‌رسد.

وی به چگونگی ورود تلگرام در کشور اشاره کرد و ادامه داد: تنها سه روز پس از ورود تلگرام به ایران ١٤ میلیون نفر در تلگرام عضو شدند و اکنون تلگرام بیش از ٣٠ میلیون کاربر ایرانی دارد.

کهوند با بیان اینکه هر محصول فناوری سه فرهنگ دارد، تأکید کرد: تولید، توزیع و مصرف سه فرهنگ هر محصول فناور است و اینکه اکثریت از محصولات فناوری در دنیا بد استفاده می‌‌کنند یک درد و مشکل همگانی است.

وی کانادا و ژاپن را پیشتاز سواد رسانه‌ای در دنیا دانست و افزود: با وجود این موضوع این دو کشور در فضای مجازی مشکل دارند چراکه همه سرمایه را در بخش مصرف‌کننده گذشته‌اند و آمریکا نیز رتبه نخست را در مراجعه به سایت‌های غیر اخلاقی دارد.

این کارشناس با تأکید بر اینکه هر چه در اصل تولید غلط باشد در مصرف هم غلط خواهد بود، افزود: تولید و استفاده از شیشه، کراک و ... غلط است و با فرهنگ‌سازی نیز درست نمی‌شود اما این مهم فضای مجازی را شامل نمی‌شود.

وی خواستار توجه به سه مطلب مهم در توزیع محصول فناور شد و تصریح کرد: نخست آنکه هر محصول فناور را به هر فردی نمی‌دهیم و به تناسب نیاز به افراد تحویل می‌دهیم و در استفاده نیز باید محدودیت باشد.

کهوند دسترسی همه به شبکه‌های اجتماعی را اشتباه دانست و ادامه داد: متأسفانه در ایران و دنیا توزیع و ارائه به تناسب نیاز شبکه اجتماعی، موتور جستجو و اینترنت نداریم و به همین دلایل فاجعه ایجاد می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در فضای مجازی محدودیت زمانی و مکانی نداریم، خاطرنشان کرد: انسان هستیم نه رباط؛ نیاز به برقراری ارتباط کلامی داریم حتی اگر مطالب فضای مجازی مطلوب باشد و اگر محدودیت داشته باشیم مطلوب است خانه‌ها دارای چاردیواری است اما در فضای مجازی می‌گوییم عدم محدودیت مطلوب است؛ در صورتی که این فاجعه‌ساز است.

این کارشناس فضای مجازی یادآور شد: اگر آزادی مطلق همه چیز را عادی می‌کند چرا در غرب اینگونه نیست و آزادی مطلق موجب عادی شدن برخی امور نشده است؟ اگر سه محور مذکور رعایت شود شبکه اجتماعی فرصت است فارغ از اینکه ایرانی و یا غیر ایرانی باشد، در غیر این صورت تهدید است.

وی با اشاره به اهمیت مدیر رسانه، خاطرنشان کرد: امروز سالگرد فاجعه مناست بعد از رخداد این فاجعه در سال گذشته سریعاً کلیپ‌هایی در تلگرام پخش شد اما یک شب تا صبح این کلیپ‌ها حذف شد و پیگیری این فاجعه خوابید که این کار توسط مدیر صورت گرفت.

کهوند استفاده واحد موضوعات توسط همه انسان‌ها از فضای مجازی را به دلیل مدیریت واحد دانست و گفت: مدیریت کاری می‌کند که انسان‌ها را به جایی که می‌خواهد هدایت کند پس باید توجه داشته باشیم مدیر رسانه با توجه به اقتضائات کاری خودمان کیست.

وی خواستار توجه به دو نکته در فضای مجازی شد و تأکید کرد: فرهنگ توزیع را باید ببینیم؛ اگر نبینیم شبکه اجتماعی تهدید است حتی اگر اپلیکیشن ایرانی باشد و اینکه هر فردی به اقتضای کار باید مدیر نرم‌افزار را ببیند.

این کارشناس فضای مجازی شبکه‌های اجتماعی نسیم، سروش و بیسفون را از شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب سالم در ایران دانست.

گفتنی است این نشست به همت بسیج هنرمندان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان برگزار شد و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، مدیر کانون بسیج مهندسین عمران و معماری شهرستان همدان، رئیس بسیج هنرمندان همدان و مدیر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همدان حضور داشتند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن