Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی فهرست بندی اطلاعات 37 درصد از جمعیت استان همدان در سرشماری سال95

فهرست بندی اطلاعات 37 درصد از جمعیت استان همدان در سرشماری سال95

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان گفت: فهرست بندی اطلاعات 37 درصد از جمعیت استان در سرشماری نفوس ومسکن سال 95 انجام شده است.


به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، سید اسکندر صیدایی در سومین جلسه ستاد هماهنگی سرشماری نفوس و مسکن 1395 استان همدان با بیان اینکه سرشماری نیاز به هم افزایی مجموعه استان دارد، اظهار داشت: امید می رود همراهی و همگامی مردم در سرشماری های سالهای اخیر و همچنین عزم و اراده دستگاه ها برای رشد و تعالی استان در سال جاری نیز ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد: سرشماری جامع ترین و کامل ترین روش جمع آوری اطلاعات است و می تواند به توسعه استان کمک کند.
صیدایی با اشاره به اهمیت سرشماری در برنامه ریزی ها، خاطرنشان کرد: همه مجموعه نظام در راستای تحقق این برنامه وارد عمل شده اند.
وی همچنین تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر اهمیت و تأثیر سرشماری بر اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان تأکید دارند و از مردم و دستگاه ها خواسته اند که در این زمینه مشارکت جدی داشته باشند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان با بیان اینکه مجموعه دستگاه های استانی در اجرای سرشماری نفوس و مسکن همکاری لازم را داشته اند، اظهار داشت: سرشماری در استان اقدام نوین، اثرگذار و پراهمیتی بود و می طلبید تمام پیکره استان وارد عمل شود.
وی ادامه داد: سرشماری به صورت دو مرحله ای برگزار شد و در سرشماری اینترنتی ساز و کار پیش بینی شده، افزایش مشارکت با دیدگاه تبلیغی و رسانه ای بود.
صیدایی با بیان اینکه در کشورهایی که برای اولین بار سرشماری اینترنتی انجام شد مشارکت کمتر از 10 درصد بود، یادآور شد: در ایران با تبلیغات صورت گرفته، زنگ سرشماری در ابتدای مهر در مدارس زده شد و رسانه ها نیز وارد صحنه شدند و مشارکت به بیش از 35  درصد رسید.
وی افزود: مرکز آمار ایران، استانها را بر اساس ضریب نفوذ اینترنت تقسیم بندی کرده بود و انتظار از استانهای دارای نفوذ بالای اینترنتی برای مشارکت مردم در سرشماری بیشتر بود به گونه ای که تفاوت همدان با ایلام در پیش بینی ها چهار برابر بود و هرچه تلاش در این زمینه صورت می گرفت، کافی نبود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان گفت: تجربه این سرشماری نشان می دهد که میانگین مشارکت مردم در کلانشهرها و استانهای بزرگ نسبت به استانهای دارای نفوذ اینترنتی متوسط، پایین تر بوده است.
وی با بیان اینکه در مجموع 137 هزار و 297 خانواده در استان به میزان 426 هزار نفر در سرشماری اینترنتی ثبت نام کردند، یادآور شد: از روز اول سرشماری حضوری، سازماندهی در استان بسیار پررنگ بود.
صیدایی همچنین خاطرنشان کرد: بهنگام سازی نقشه های شهری، روستایی و آّبادی بلوکه، تهیه فایل جغرافیایی مورد نیاز برای سرشماری، اجرای عملیات اتصال کدپستی، تطبیق محدوده جغرافیایی و بازسازی اطلاعات سرشماری 95 در سطح بلوک و آبادی از اقداماتی بود که در راستای اجرای طرح سرشماری نفوس و مسکن سال 95 انجام شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان با بیان اینکه فهرست خانوارهای مؤسسه ای در استان تهیه شد، اظهار داشت: با همکاری حراست مرکز آمار، سرشماری این خانوارها به گونه ای انجام می شود که هیچ گونه حساسیتی ایجاد نشود.
وی با اشاره به حوزه بندی نقشه های آماری استان، گفت: تطابق نتایج عملیات کدپستی با نقشه های آماری، آماده سازی بستر و شبکه ارتباطی در استان، اعلام عمومی برای ثبت نام در سامانه جذب نیرو و دریافت و تهیه ملزومات اجرای سرشماری از اقداماتی بود که در ایام انجام سرشماری صورت گرفت.
صیدایی افزود: برای تهیه هر تبلت جهت انجام سرشماری حضوری نفوس و مسکن یک میلیون تومان هزینه شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان با بیان اینکه 700 مأمور آمارگیری در طرح سرشماری نفوس و مسکن استان فعال هستند، خاطرنشان کرد: بیش از یک هزار و 200  نفر از اجرای این طرح در استان پشتیبانی می کنند.
وی با بیان اینکه 17 هزار و 600 پوستر و 800 بنر در استان در طول اجرای طرح سرشماری نصب شد، اظهار داشت: 12 هزار کارت همیار تبلیغات سرشماری نیز در استان توزیع شد.
صیدایی با اشاره تهیه 117 بسته آموزشی برای 517 مأمور اصلی و مأموران فرعی استان، یادآور شد: 190 خودرو برای انجام سرشماری نفوس و مسکن سال 95 در نظر گرفته شد.
وی با بیان اینکه یک هزار و 421 نفر در سرشماری دخالت مستقیم دارند، گفت: استان همدان بر اساس سرشماری سال90، 599 هزار و 189 خانوار دارد که برآورد امسال یک میلیون و807 هزار نفر است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان همچنین تصریح کرد: خانوارهای شمارش شده در همدان 61 هزار نفر، نهاوند 12 هزار نفر، ملایر 20 هزار نفر، فامنین پنج هزار نفر، رزن هشت هزار نفر، تویسرکان 9 هزار نفر، اسدآباد هشت هزار نفر، بهار هفت هزار نفر و کبودرآهنگ 10 هزار نفر است.
وی ادامه داد: در سرشماری حضوری، مأمورین در 353 هزار و 758 مکان حضور یافتند و فهرست برداری 225 هزار و 883 خانوار انجام شده است.
وی اضافه کرد: آمار 151 هزار و 239 خانوار به ثبت رسیده و مراحل اجرایی210 هزار و 502 خانوار به طور کامل اجرایی شده است.
صیدایی همچنین تصریح کرد: برآورد می شود که مراحل اجرایی ثبت اطلاعات 688 هزار و 994 نفر در طرح سرشماری نفوس و مسکن سال 95  انجام شده باشد.
وی با بیان اینکه فهرست بندی  37درصد از خانوارهای استان انجام شده است، یادآور می شود: انتظار می رود که تا 28 آبان ماه، دستگاه ها همکاری لازم را داشته باشند چراکه این طرح حساس و ظریف است و نیاز به دقت و توجه دارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان افزود: هر مأمور روزانه اطلاعات 40 خانوار را ثبت می کند و روند سرشماری حضوری مطلوب و از میانگین کشوری بالاتر است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن