Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی نقص خودرو در تصادفات روزانه قاتل 15 نفر در ایران می‌شود

نقص خودرو در تصادفات روزانه قاتل 15 نفر در ایران می‌شود

مسئول دبیرخانه پیوست سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حوادث ترافیکی روزانه به طور میانگین جان 30 نفر را در ایران می گیرد که 15 نفر از این افراد نه به دلیل رفتارهای پرخطر ترافیکی بلکه به دلیل نقص در خودروسازی می میرند.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، مهران خائفی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان با بیان اینکه عوامل رفتاری در جهان اولین متهمین مرگ مردم هستند، اظهار داشت: مصرف دخانیات، الکل، چاقی، عوامل متابولیک ، محیط زیستی و شغلی نیز از دیگر دلایل مرگ انسان‌ها هستند.

وی با بیان اینکه عوامل رفتاری در ایران در دهه 90 نسبت به قبل متفاوت است، یادآور شد: آلودگی هوا هفتمین رتبه را در عوامل مرگ انسانها دارد.

خائفی با بیان اینکه 80 درصد از بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها و دیابت نوع 2 قابل پیش بینی است، خاطرنشان کرد: به ازای هر یک دلار هزینه برای پیشگیری می توان هفت تا هشت دلار سرمایه را حفظ کرد.

وی همچنین تصریح کرد: در صورت پیشگیری می توان از بودجه عمومی کشور به درستی استفاده کرد.

خائفی با اشاره به پیوست سلامت در ایران، گفت: متخصصین 180 کشور جهان در خصوص جریان یافتن سلامت در بدنه حاکمیت کشورها هرساله اجلاسی را برگزار می کنند.

مسئول دبیرخانه پیوست سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه 14 تا 16 درصد از ارزیابی آثار سلامت و وظیفه تأمین آن به وزارت بهداشت ارتباط دارد، اظهار داشت: 75 درصد از تأمین سلامت، وظیفه دیگر دستگاه ها است.

وی در ادامه یادآور شد: وزارت نیرو باید پیش بینی این موضوع را داشته باشد که در صورت احداث سدها و ذخیره آّب پشت سد، زمینه برای بروز برخی بیماری ها فراهم نشود.

خائفی با بیان اینکه فنلاند پیشروترین کشور در اجرای پیوست سلامت است، خاطرنشان کرد: سیاست های حمل و نقل پرطرفدارترین سیاست در پیوست سلامت است.

وی افزود: روزانه 30 نفر در کشور بر اثر حوادث حمل و نقل جان خود را از دست می دهند که 10 تا 15 نفر از این افراد تنها بر اثر نقص در خودروسازی است.

مسئول دبیرخانه پیوست سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال 93 بر پیوست سلامت در اجرای طرح ها تأکید داشتند، خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی در فروردین ماه سال جاری پیوست سلامت را تصویب کرد و این طرح در دستورکار کارگروه سلامت و امنیت غذایی قرار گرفت.

وی ادامه داد: 18 طرح مشمول پیوست سلامت شده اند که از جمله آن می توان به طرح های نیروگاهی، پالایشگاهی، هسته ای، زیربنایی، فرودگاهی، بیمارستان های بزرگ، کارخانجات و طرح های کشاورزی اشاره کرد.

خائفی با بیان اینکه به هیچ عنوان اصل پروژه صنعتی در پیوست سلامت رد نمی شود، گفت: باید برای محل طرح گزارشی تهیه شود که تنها گزارش رد یا تأیید خواهد شد و اگر مجری رعایت نکند مشمول مجازات خواهد شد.

وی با اشاره به بررسی سه بعد جسمی، روحی و اجتماعی در گزارشات طرح ها، خاطرنشان کرد: مجریان طرح ها می توانند از مشاوران وزارت بهداشت برای تهیه گزارشات استفاده کنند.

مسئول دبیرخانه پیوست سلامت وزارت بهداشت گفت: پیوست سلامت از سه تا پنج سال به استانها برون سپاری نخواهد شد و تنها در استعلام طرح ها از توان استانها استفاده می شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن