Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی 140 هزار همدانی کارت ملی هوشمند گرفتند/7600 نام ممنوعه برای خانواده‌های ایرانی/هر شبانه‌روز 48 همدانی ازدواج می‌کنند

140 هزار همدانی کارت ملی هوشمند گرفتند/7600 نام ممنوعه برای خانواده‌های ایرانی/هر شبانه‌روز 48 همدانی ازدواج می‌کنند

معاون حقوقی و اسناد هویتی اداره‌کل ثبت‌احوال استان همدان گفت: شورای عالی ثبت‌احوال 3 هزار و 800 مورد نام ممنوعه برای زنان و به همین میزان نیز برای مردان ابلاغ کرده است که اکنون افراد نمی‌توانند برای فرزندان خود از این نام‌های ممنوعه استفاده کنند.

به گزارش "همدان نیوز"، منوچهر فرزان از کاهش 3.1 درصدی نرخ ازدواج در استان همدان خبر داد و تصریح کرد: امسال 13 هزار و 142 مورد ازدواج در همدان به ثبت رسیده به طوریکه در هر شبانه‌روز 48 ازدواج در استان رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه میانگین نرخ ازدواج در استان همدان 28.1 سالگی است، تصریح کرد: میانگین سن ازدواج در کشور نیز همچون استان است.

ثبت 92 واقعه ولادت در هر شبانه‌روز

فرزان از کاهش 5.2 درصدی واقعه ولادت در استان و ولادت 92 نوزاد در شبانه‌روز خبر داد و تصریح کرد: طی سالجاری 25 هزار و 445 واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده که 65 درصد از این ولادت‌ها در جامعه شهری و 35 درصد نیز در جامعه روستایی بوده است.

وی با بیان اینکه 99.8 درصد از ولادت‌ها در مهلت قانونی به ثبت رسیده‌اند، عنوان کرد: 51.6 درصد از ولادت‌ها در استان نوزاد پسر و 48.4 درصد نوزاد دختر بوده‌ که امیرعلی، ابوالفضل، امیرعباس، فاطمه، زهرا و نازنین‌‎زهرا بیشترین اسامی انتخابی در سالجاری بوده‌ است.

فرزان ادامه داد: نرخ خام ولادت در استان همدان باید 18.2 درصد باشد که در حال حاضر این نرخ محقق می‌شود.

افزایش 5.2 درصدی نرخ وفات در استان همدان

معاون حقوقی و اسناد هویتی اداره‌کل ثبت‌احوال استان همدان از افزایش 5.2 درصدی نرخ وفات در استان خبر داد و تصریح کرد: طی سالجاری در هر شبانه‌روز 29 واقعه فوت در استان همدان به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه امسال 8024 واقعه فوت در استان همدان به وقوع پیوسته که 57 درصد از متوفیان مرد و 43 درصد زن بوده است، افزود: 61 درصد از این فوتی‌ها در جامعه شهری و 39 درصد نیز در جامعه روستایی بوده است.

صدور 140 هزار کارت ملی هوشمند در استان همدان

فرزان از صدور 140 هزار کارت ملی هوشمند تا کنون در استان همدان خبر داد و تصریح کرد: تا کنون 372 نفر تقاضای صدور کارت ملی هوشمند داشته‌اند که 140 هزار کارت هوشمند به متقاضیان تحویل داده شده و تقریبا 8 هزار کارت نیز آماده تحویل است.

وی خاطرنشان کرد: طی 8 ماهه ابتدای سالجاری 223 هزار تقاضا برای تعویض کارت ملی هوشمند ارائه شده که نسبت به سه سال گذشته افزایش 8 برابری داشته است.

فرزان ادامه داد: 70 درصد جمعیت استان بالای 15 سال سن هستند و قابلیت دریافت کارت هوشمند دارند که تا کنون 372 هزار نفر تقاضای خود را به این اداره‌کل داده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه برای تعویض کارت ملی و شناسنامه‌های مردم فراخوانی اعلام نشده است، افزود: با توجه به اینکه کارت ملی فعلی تا پایان سال 96 اعتبار خواهد داشت و تعرفه تعویض این کارت‌ها ممکن است در سال آینده افزایش یابد بنابراین از مردم تقاضا داریم هر چه زودتر برای تعویض این کارت‌ها اقدام کنند.

وی ادامه داد: هزینه تعویض این کارت‌ها 20 هزار تومان و هزینه‌‍‌هایی که دفاتر پیشخوان دریافت می‌کنند، بیش از 7500 تومان نباید باشد چرا که در غیر این صورت برخورد لازم با این دفاتر انجام می‌گیرد.

معاون حقوقی و اسناد هویتی اداره‌کل ثبت‌احوال استان همدان از تعویض 51 هزار جلد شناسنامه در سالجاری خبر داد و عنوان کرد: تعویض شناسنامه در صورت اتمام 15 سالگی نوجوانان و به منظور درج عکس و اضافه کردن صفحه تحولات انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: تغییر مشخصات هویتی، مستعمل شدن شناسنامه‌ها و درج عکس‌های قدیمی که غیرقابل شناسایی با زمان حال فرد باشد و درج آخرین وقایع زندگی فرد همچون حذف طلاق و ثبت ازدواج مجدد از جمله شرایط لازم برای تعویض شناسنامه است.

فرزان خاطرنشان کرد: وقایعی همچون طلاق و ازدواج قبلی افراد در اصل اسناد ثبت‌احوال وجود دارد اما بر اساس قوانین آخرین وقایع زندگی افراد در شناسنامه باقی می‌ماند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اساس فعالیت ثبت‌احوال رسیدگی به مسائل حقوقی اشخاص همچون اثبات نسب است، اظهار کرد: در هر ماه به صورت متوسط به بیش از 95 درصد از پرونده‌های این اداره‌کل رسیدگی به مسائل حقوقی است.

وی از 113 مورد تغییر نام ممنوعه در استان همدان طی سالجاری خبر داد و عنوان کرد: نام‌هایی همچون سلطنت، خوش‌قدم و قدم‌خیر بر اساس مصوبات شورای عالی ثبت‌احوال جزء اسامی ممنوعه هستند که مردم در صورت تمایل می‌توانند به این اداره‌کل مراجعه کرده و نام خود را تغییر دهند.

فرزان یادآور شد: شورای عالی ثبت‌احوال 3 هزار و 800 مورد نام ممنوعه برای زنان و به همین میزان نیز برای مردان ابلاغ کرده است که اکنون افراد نمی‌توانند برای فرزندان خود از این نام‌های ممنوعه استفاده کنند به طوریکه امسال 500 مورد نام به جز نام غیرممنوعه توسط این اداره‌کل تغییر یافته است.

وی در پایان از تغییر 210 هزار مورد نام‌خانوادگی در سالجاری خبر داد و تصریح کرد: تغییر نام خانوادگی شرایط خاصی همچون نامناسب بودن واژه نام‌خانوادگی، بیش از 2 کلمه بودن و نام‌های مذموم و مغایر با فرهنگ اسلامی دارد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن