Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی 282 وکیل همدانی مشاوره حقوقی رایگان می‌دهند/تضمین وکالت تخلف است

در روز هفتم اسفند؛
282 وکیل همدانی مشاوره حقوقی رایگان می‌دهند/تضمین وکالت تخلف است

رییس مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی استان همدان گفت: روز هفتم اسفندماه همزمان با روز وکیل، مشاوره حقوقی رایگان به مردم ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، علیرضا ترکستانی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه های هفته وکیل در همدان، اظهار داشت: بعدازظهر امروز چهارشنبه چهارم اسفندماه همایش «نهاد وکالت و دفاع از دستاوردهای ملی و منطقه ای جمهوری اسلامی ایران» از ساعت۱۵ در مجتمع ولیعصر همدان با حضور وکلا، اساتید حقوق و نخبگان بسیجی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه ذبيح‌الله خداييان به عنوان معاون حقوقى قوه قضاييه میهمان ویژه این همایش خواهد بود، خاطرنشان کرد: سلیمان ابید دبیر اندیشکده روابط بین الملل بسیج جهان اسلام و تحلیلگر شبکه العالم در خصوص وضعیت سیاسی کشور و نقش ایران در خاورمیانه سخنانی را در این همایش مطرح خواهد کرد.

ترکستانی با اشاره به اینکه یکی از برنامه های هفته وکیل مدافع، برگزاری آیین بیعت با شهدا و حضور وکلا در گلزار شهداست، اظهار داشت: صبح پنج شنبه پنجم اسفندماه وکلا مراسم با آرمان شهدا و امام(ره) بیعت خواهند کرد.

وی تعداد وکلای فعال استان را 282 نفر عنوان و تصریح کرد: مشاور حقوقی رایگان روز شنبه هفتم اسفندماه انجام خواهد شد و کل وکلا در دفاتر خود در سراسر استان به تمام مردم مشاوره حقوقی رایگان ارائه می دهند.

ترکستانی مبلغ مشاوره حقوقی را از 35 هزار تا 75 هزار تومان عنوان کرد و افزود: قانون مالیات های مستقیم تکلیف وکلا را مشخص کرده و بر این اساس مبلغ حق الوکاله آنها در قراردادها قید می شود.

وی با بیان اینکه تعرفه حق الوکاله قدیمی است و هیچ وکیلی بر اساس تعرفه، حق وکالت دریافت نمی کند، گفت: بر اساس ماده ۱۰ قانون مدنی، وکلا می توانند قرارداد خصوصی خود با موکلان را منعقد کنند.

ترکستانی در ادامه یادآور شد:توصیه می شود افراد نسبت به انتخاب وکیل دقت کنند و به وکیل انتخابی خود اعتماد داشته باشند.

وی با بیان اینکه برخی بر این عقیده اند که دلیل بررسی پرونده به مدت طولانی،عدم پیگیری وکیل است، خاطرنشان کرد: زمان بررسی پرونده در دادسرا مشخص است و زمان آن ارتباطی با وکیل ندارد؛ برخی موکلان به وکیل اعتماد نداشته و خود برای پیگیری امور اقدام و مزاحمت هایی را نیز ایجاد می کنند.

ترکستانی همچنین تصریح کرد: وکیل در صورت قصور در انجام تکالیف توسط دادسرای انتظامی مورد برخورد قرار می گیرد و موکل حق پیگیری در این زمینه دارد.

رییس مرکز امور وکلای استان همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی وکلا با مشکلات مالی روبه رو هستند، یادآور شد: باری که ناشی از وکالت معاضدتی کمرشکن است؛ در سال جاری، هر وکیل وکالت ۱۱ پرونده تسخیری و مضاعدتی را بر عهده گرفت که نشان از حمایت از قشر ضعیف است.

ترکستانی با بیان اینکه تعداد محدودی از وکلا دفتر وکالت دارند، اظهار داشت: بخش عمده ای از دفاتر وکالت، اجاره ای است و تعدادی از این وکلا حتی برای پرداخت اجاره دفتر خود با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند.

وی افزود: مردم فکر می کنند که وکلا در دفتر خود نشسته و به طور دائم مراجعه‌کننده دارند در حالیکه ممکن است وکیل در طول دو ماه مراجعه کننده نداشته باشد هرچند تعدادی وکیل به خوبی کار می کنند اما نمی توان شرایط این تعداد را به تمام وکلا تعمیم داد.

وی با بیان اینکه تضمین وکالت تخلف انتظامی است، اظهار داشت: برخی در حق الوکالت خود، تضمین وکالت را مطرح می کنند که این خلاف قانون است.

ترکستانی با اشاره به اینکه ارقام نامعقول حق الوکالت در استان بسیار کم است، تصریح کرد: آیین نامه ای در خصوص مهریه وجود دارد که  هزینه دادرسی را باید به واقع واریز کرد و بایستی 3.5 درصد کل مبلغ مهریه را به دادگستری واریز کرد تا بتوان دعوی را به ثبت رساند.

وی در ادامه یادآور شد: اگر تخلفی از سوی وکلا احراز شود به طور قاطع برخورد صورت می گیرد و حتی پروانه وکالت نیز ابطال می شود که امسال یک پروانه در همدان باطل شده است.

ترکستانی همچنین خاطرنشان کرد: بسیاری از شکایات مردمی در خصوص اختلاف بر سر حق الوکاله است.

وی ادامه داد: اگر وکیل در ابتدای امر حق الوکاله دریافت نکند پس از پایان پرونده برای دریافت حق خود با مشکل روبه رو خواهد شد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن