Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی چگونه عشق و آرامش را به روابط خود بازگردانیم؟

دکتر شاهین فرهنگ پاسخ می‌دهد؛
چگونه عشق و آرامش را به روابط خود بازگردانیم؟

همایش مدیریت تعارضات بین زوجین به میزبانی موسسه سایبان مهر و با حضور شاهین فرهنگ روانشناس برجسته کشوری در همدان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، این همایش در دو نوبت صبح و بعدازظهر برای زوجین و همچنین افراد مجرد جهت تعالی و تحکیم بنیان خانواده پیش‌بینی شده بود که نوبت صبح آن با حضور جمعی از مردم در مجتمع ولیعصر شهر همدان برگزار شد.

دکتر شاهین فرهنگ سخنران این همایش بود که در خصوص اصول و قواعد برقراری عشق و آرامش در خانواده‌ها سخن می‌گفت.

این روانشناس برجسته با پرسش در خصوص دلایل طلاق در ایران، سخنان خود را آغاز کرد و یکی از اصول اساسی برای بازگشت آرامش و از بین رفتن تلاطمات در زندگی را اصل تغافل و تدبیر دانست.

او معتقد است که ندیدن و نشنیدن بدی‌های اطرافیان و به ویژه همسر می‌تواند در برقراری رابطه هرچه بهتر بین زوجین اثرگذار باشد.

فرهنگ تأکید کرد: اگر انسانی را برای خطایی که از او سر زده تحت فشار قرار دهیم جز خطای بیشتر، چیزی دیگر از او نخواهیم دید؛ بنابراین باید توجه داشته باشیم که با تحت فشار قرار دادن افراد به دلیل یک اشتباه، پرده حرمت و حیا پاره نشود و خطاها بیش از پیش افزایش نیابد.

وی به رخ کشیدن ایرادات طرف مقابل را یکی از بزرگترین مشکلات عنوان کرد و گفت: کار ذره‌بین بزرگ‌نمایی است و ما اگر روی عیوب و ایرادات یکدیگر ذره‌بین بگذاریم این نواقص را بزرگتر کرده‌ایم در حالیکه می‌توان روی خوبی‌های افراد ذره‌بین گذاشت و خوبی‌ها را بزرگ کرد.

این مدرس دانشگاه که تا کنون بیش از 12 هزار سخنرانی در سراسر دنیا انجام داده است‌، غفلت، ندیدن و نشنیدن بدی‌ها را کافی ندانست و در این خصوص اظهار کرد: در کنار تغافل باید تدبیر را نیز به کار گرفت؛ به گونه‌ای که نه تنها بدی‌ها را ندید و نشنید بلکه باید خوبی‌ها را به رخ کشید و کنار همسر و یا اطرافیان ایستاد نه روبه‌روی آنها.

او ادامه داد: اگر فرد مقابل موضع خود را تغییر نداد ما باید موضع خود را تغییر دهیم و با به رخ کشیدن خوبی‌های او شرایط را برای بهتر شدن روابط فراهم کنیم.

فرهنگ بر این موضوع تأکید کرد که در صورت ناراحتی از همسر و یا سایر اعضای خانواده نباید آنها را از حق عمومی خود محروم کنیم و تنها می‌توانیم حقوق تشویقی آنها را ندهیم؛ همانطور که خداوند نیز نعماتش را از هیچ موجود و مخلوقی دریغ نمی‌کند و افراد خطاکار را تنها از پاداش و تشویق محروم می‌دارد.

شاهین فرهنگ در ادامه قانون 10/90 را از دیگر راهکارهای برقراری آرامش و عشق دانست و افزود: تنها 10 درصد از اتفاقات دنیا در کنترل ما انسان‌ها نیست و 90 درصد اتفاقات تحت کنترل ما قرار دارد.

او تصادف و برخورد جزئی خودرو با خودرویی دیگر را اتفاقی پیش‌بینی نشده دانست اما کنترل خشم و برخورد با آرامش را امری قابل کنترل از سوی آدم عنوان کرد.

این روانشناس برجسته یادآور شد: بنابر روایات وقتی عصبانی هستیم نباید تصمیم بگیریم و از طرفی به دنبال تربیت کردن افراد نیز نباشیم و آرامش کافی‌ست تا هم حال خود و حال دیگران خوب باشد و تنشی ایجاد نشود.

او اضافه کرد: عمل دست دیگران است و عکس‌العمل دست ماست و این ما هستیم که باید عکس‌العملی مناسب نشان دهیم؛ بنابراین توصیه می‌شود که اگر کسی رفتار بدی کرد سریع واکنش نشان ندهیم.

فرهنگ به قانون طلایی 10 ثانیه اشاره کرد و گفت: وقتی رفتار یا گفتار بدی از طرف مقابل خود دیدید عکس‌العملی نشان ندهید مگر اینکه تا 10 بشمارید تا عصبانیت و خشم شما از بین برود و بتوانید به نیکی رفتار کنید چراکه رفتار خوب در برابر رفتار بد، آدم‌ها را نرم و آرام می‌کند.

او به مردان و زنان توصیه کرد که حرف و عمل خود را هماهنگ کنند چون تحقیقات نشان داده مهمترین دلیلی که باعث می‌شود اعتبار یک فرد در محیطی کاهش یابد و دیگران اعتنایی به گفتار او نداشته باشند این است که حرف و عمل فرد یکسان نیست.

شاهین فرهنگ تأکید کرد: به جای اینکه سخنرانی کنید و خوبی‌ها را به افراد یاد بدهید به آن عمل کنید.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هر فردی حساب بانکی رفتاری دارد و با هر عملکردی می‌تواند اعتبار این حساب را کم یا زیاد کند، گفت: انجام کارهای خاص، آراستگی، اولویت دادن به خانواده، عذرخواهی و بدرقه و استقبال از اعضای خانواده از مهمترین و اثرگذارترین کارهایی است که می‌‎تواند اعتبار حساب شما را افزایش دهد و آرامش را بر روابط حکم فرما کند.

این سخنان بخشی از سخنرانی دکتر شاهین فرهنگ بود که در همایش مدیریت تعارضات بین زوجین مطرح شد و علاقمندان می‌توانند برای پیگیری و دسترسی به مطالب بیشتر از این روانشناس به آدرس اینستاگرام @khanehtahavol ، کانال تلگرامی t.m/khanehtahavol  و همچنین به آدرس www.kht.ir مراجعه کنند.

گفتنی است مؤسسه تحکیم بنیان خانواده سایبان مهر نیز که از سال گذشته فعالیت خود را به طور رسمی در راستای آموزش، مشاوره، گفتمان سازی ازدواج آسان، آگاهانه، پایدار و پرداخت تسهیلات ازدواج آغاز کرده و همایش‌هایی از این قبیل برای زوجین و افراد مجرد در آستانه ازدواج برگزار می‌کند.

نوبت دوم همایش مدیریت تعارضات بین زوجین ساعت 16:30 عصر امروز، شنبه ششم مردادماه در مجتمع ولیعصر برگزار خواهد شد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن