Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی اقتصاد درمان نشود، اعتیاد شایع می‎شود/ 22 درصد از جامعه کار اعتیاد دارند/ معضل بیمه معتادان با وجود اعتبار 78 میلیارد تومانی

اقتصاد درمان نشود، اعتیاد شایع می‎شود/ 22 درصد از جامعه کار اعتیاد دارند/ معضل بیمه معتادان با وجود اعتبار 78 میلیارد تومانی

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: اگر شرایط اقتصادی فعلی مدیریت نشود، خطر شیوع اعتیاد در ماه‌های پیش‌رو وجود دارد.

به گزارش خبرنگار همدان نیوز، فرید براتی‌سده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در کشور بر اساس آخرین آمار دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر مصرف کننده دائمی هستند، اظهار داشت: یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به صورت تفننی مواد مخدر مصرف می‌کنند که در مجموع به چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می رسد.

وی با بیان اینکه اعتیاد با شرایط اقتصادی، فقر و بیکاری گره خورده است، تصریح کرد: این عوامل تحریک کننده مصرف مواد مخدر هستند و تا وقتی که به مرحله ای برسیم که بتوان شرایط اقتصادی را مدیریت کرد، وضعیت ابتلا به اعتیاد وجود دارد.

وی افزود: ارائه خدمات برای پیشگیری از مصرف مواد، درمان و کاهش آسیب افراد مبتلا به اعتیاد و بازتوانی روانی و اجتماعی افراد پس از ترک اعتیاد از جمله وظایف سازمان بهزیستی است.

دپوی 11 هزار تن مواد مخدر در افغانستان

براتی‌سده با اشاره به اینکه در بخش پیش بینی، بهزیستی و سایر دستگاه های فرهنگی در مقابله با مصرف مواد مخدر اقداماتی را انجام می دهند، گفت: بیش از ۱۱ هزار تن دپوی تریاک و هروئین در افغانستان انجام شده و هر دم با دنبال انتقال به دنیا هستند که ایران یکی از مسیرها و مقاصد انتقال مواد است اما خوشبختانه برخوردهای مناسبی با این جریان صورت گرفته است.

وی افزود: در ماه‌های آینده در صورت تداوم شرایط اقتصادی فعلی با تعداد بیشتری از افراد مبتلا با اعتیاد روبه رو خواهیم شد و مراکز درمان با افت خدمات و یا تعطیلی مواجه می‌شوند که شرایط را پیچیده می‌کند؛ با این حال تلاش بر این است که خدمات‌رسانی افول نکند.

معاون سازمان بهزیستی با بیان اینکه از ۲۰ سال قبل بهزیستی پیشگام پیشگیری از مصرف مواد مخدر با رویکرد اجتماع‌محوری است، یادآور شد: بهزیستی تنها تسهیل‌گری روند حضور اجتماعی و برنامه‌ریزی در این زمینه را انجام می دهد.

براتی‌سده همچنین تصریح کرد: در محل‌های شهری و روستایی، کاری و آموزشی پنج هزار تیم CBO تشکیل شده که آسیب ها را ارزیابی می‌کنند و ۱۵ میلیون نفر در قالب این تیم‌ها به مردم آموزش می‌دهند.

اجرای طرح پیشگیری از مصرف مواد مخدر در ادارات کشور

معاون سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجرای طرح کیان برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر در ادارات، خاطرنشان کرد: این طرح به تدریج گسترش خواهد یافت و طرح تازک نیز با هدف پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان خانواده‌های در معرض خطر و در حاشیه شهرها اجرا خواهد شد.

وی به وجود سه هزار منطقه حاشیه در کشور و انتخاب ۵۰۰ منطقه برای ارزیابی محلی اشاره کرد و افزود: این کار در برخی استانها انجام می شود و در آینده از توان دیگر دستگاه ها برای اجرای طرح استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح مقابله با مصرف مواد مخدر در پادگان های نظامی نیز به اجرا رسیده است، یادآور شد: طرح مصون‌سازی کودکان در مهدهای کودک و طرح خانه و مدرسه نیز در سطح بین‌المللی اجرا می شود که با استقبال روبه‌رو بوده اما به دلیل کمبود اعتبار، تعداد مدارس تحت آموزش در کشور محدود است.

براتی‌سده همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه پیشگیری را باید از سنین پایه آغاز کرد، امید می رود که اعتبارات تأمین شود.

تشکیل هفت هزار مرکز درمان سرپایی اعتیاد

وی با بیان اینکه در خصوص درمان‌ اعتیاد نیز بندهایی به بهزیستی ابلاغ شده است، اظهار داشت: با همکاری مؤسسات غیردولتی، هفت هزار مرکز درمان سرپایی در کشور تشکیل شده که هزار و ۷۰۰ مرکز با سازمان بهزیستی در ارتباطند.

وی از فعالیت یک هزار و ۱۸۲ مرکز بهبود و بازتوانی در کشور خبر داد و افزود: خدمات خوبی از سوی مراکز به افراد مبتلا به اعتیاد ارائه شده است.

براتی‌سده با بیان اینکه هزینه این مراکز هر سال یا دو سال یکبار توسط کمیسیون اجتماعی دولت تعیین و تأیید می‌شود، گفت: تعرفه جدید ابلاغ شده و سازمان در حال آماده سازی تعرفه جدید است.

وی دوره درمان را ۲۱ تا ۲۸ روزه دانست و افزود: مراکز تا نقطه مطلوب فاصله دارند اما بودن این مراکز از نبودشان بهتر است چرا که نزدیک به ۵۰ هزار نفر تحت پوشش مراکز هستند و اگر کمپ‌ها وجود نداشت وضعیت این افراد مشخص نبود.

اختصاص 78 میلیارد تومان به بیمه افراد معتاد/ معتادین تحت پوشش بیمه نیستند!

معاون سازمان بهزیستی کشور به ارائه خدماتی همچون اشتغالزایی توسط برخی کمپ‌ها به معتادین، اشاره و تصریح کرد: افراد معتاد در کمپ‌ها تحت پوشش بیمه معتادین نیستند در صورتیکه ۷۸ میلیارد تومان در بیمه سلامت به درمان اعتیاد اختصاص یافته است.

وی افزود: بیش از ۹۶ درصد مراکز درمان اعتیاد غیردولتی است و بخش عمده‌ای از این مراکز از بیمه برخوردار نیستند در حالیکه مراجعه‌کنندگان به این کمپ‌ها از محروم‌ترین‌ها به شمار می‌روند.

وی تعرفه مراکز را ۶۹۰ هزار تومان عنوان کرد و افزود: تعداد زیادی از خانواده‌ها نمی‌توانند این مبلغ را به طور کامل پرداخت کنند و از طرفی مراکز با مشکلات اقتصادی روبه‌رو شده و با این شرایط برخی اعلام کرده‌اند که تعطیل خواهند شد.

براتی سده با بیان اینکه بیمه سلامت ادعا کرده که بیش از ۴۰ میلیارد تومان از ۷۸ میلیارد تومان مصوب را هزینه کرده است، یادآور شد: مشخص نیست که مابقی این اعتبار در چه بخشی هزینه شده است.

وی افزود: درخواست سازمان این است که بخشی از این اعتبار به یارانه معتادان بی‌خانمان مراکز ماده ۱۶ اختصاص داده شود که مورد پذیرش بیمه سلامت قرار نگرفت.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه امسال دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان یارانه برای مراکز اقامتی و یک میلیارد تومان برای مراکز سرپایی اختصاص یافته است، گفت: 34 مرکز تی‌سی نیز با تعرفه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی فعالیت می‌کنند که از این تعداد سه مرکز زنانه است و تلاش بر این است یارانه برای این کمپ‌ها نیز اختصاص یابد.

فعالیت 67 کمپ ترک اعتیاد زنان در کشور

وی ۶۷ مرکز اقامتی را مراکز زنانه دانست و افزود: تعداد مراکز زنانه استان همدان نیز سه مرکز است.

براتی سده با بیان اینکه صرف وجود چند زن و کودک معتاد نمی‌توان یک مرکز تأسیس کرد، اظهار داشت: قرار بر این نیست که هزینه شود تا برای چند نفر مرکز تأسیس کرد بلکه باید در مراکز موجود خدمات رسانی به این افراد انجام شود.

وی همچنین تصریح کرد: سازمان بهزیستی ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه پرداختی کمپ‌ها را به افراد نیازمند شناسایی شده، پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه بیشترین یارانه پس از کمپ‌ها به مراکز کاهش آسیب پرداخت می‌شود، گفت: هیچ‌گونه مبلغی از مراجعه‌کنندگان به این مراکز دریافت نمی‌شود.

براتی‌سده به تشکیل تیم‌های سیار برای خدمات‌رسانی در حوزه کاهش آسیب اشاره کرد و افزود: در کشور ۱۴۰ مرکز دی‌آی‌سی وجود دارد که ۲۲ مرکز زنانه است و همچنین ۹۲ مرکز کاهش آسیب فعال بوده که ۲۸ مرکز به زنان خدمات ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۱۹ موبایل‌سنتر در کشور فعالیت می‌کنند، یادآور شد: این مراکز به صورت سیار خدمات‌رسانی انجام می‌دهند.

معاون سازمان بهزیستی کشور گفت: آیین نامه درمان و کاهش آسیب معتادین بی‌بضاعت ابلاغ شده که سال قبل هفت هزار نفر برای دریافت تسهیلات اشتغال بهزیستی معرفی شدند.

توانمندسازی 600 فرد معتاد در کشور

وی همچنین خاطرنشان کرد: بهزیستی و شهرداری‌ها موظف به راه‌اندازی مراکز توانمندی و صیانت هستند که ۱۸ مرکز توانمندسازی در کشور برای معتادان پاک شده، احداث شده و ۶۰۰ نفر در مراکز توانمند سازی کشور توانمند شده اند.

براتی‌سده از راه اندازی ۱۶ واحد مدیریت مورد برای پیگیری وضعیت افراد پس از ترک کمپ، خبر داد و افزود: برنامه‌ریزی شده که مددکار وضعیت این افراد را پیگیری و شرایط پس از خروج را مدیریت کند که امسال سه هزار نفر در کشور تحت پوشش این واحد قرار گرفته‌اند و چهار میلیارد تومان اعتبار برای این طرح در نظر گرفته است.

وی افزود: اگر پیگیری شرایط این افراد ثمربخش باشد، ساماندهی افراد متجاهر نیز انجام خواهد شد.

22 درصد از جامعه کار اعتیاد دارند

براتی‌سده با بیان اینکه ۲۲ درصد از جامعه کار مبتلا به اعتیاد هستند، تصریح کرد: تعداد کارمندان ادارات که مواد مخدر مصرف می‌کنند، کم نیست بنابراین پیشگیری و آموزش باید در ادارات و ارگان‌ها انجام شود.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه برخی مسئولین در خصوص اعتیاد و آسیب‌های آن توجیه نیستند، یادآور شد: تبیین شرعی در خصوص کاهش آسیب‌ها صورت نگرفته و کمتر اقدام شده و در این زمینه باید تلاش شود.

براتی‌سده با بیان اینکه بخش عمده مبتلایان به ایدز از طریق اعتیاد تزریقی بود، یادآور شد: خوشبختانه این موج عظیم کنترل شد و بر اساس آخرین آمار، ایران در این زمینه پیشگام بوده است.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۴۵ میلیارد تومان به کاهش آسیب اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: این میزان اعتبار نشان‌دهنده اهمیت کاهش آسیب و خدمتی است که مراکز کاهش انجام می‌دهند.

وی افزود: میزان ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی افزایش یافته به طوریکه ۵۳ درصد از طریق مصرف تزریقی و ۴۶ درصد از طریق روابط جنسی است.

156 هزار نفر از معتادان کشور زن هستند

براتی سده با بیان اینکه یک و نیم میلیون نفر از معتادان در دنیا به ایدز مبتلا هستند، گفت: ۱۰ درصد معتادان کشور نزدیک به ۱۵۶ هزار نفر زن هستند.

وی ادامه داد: در میانگین سنی افراد مبتلا به اعتیاد از سنین ۳۰ سال به بالا، مردان بیشتر از زنان هستند اما در سنین پایین تعداد زنان و مردان به هم نزدیک هستند و نشان می‌دهد که اعتیاد زنان در سنین پایین افزایش یافته است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۴۲ باشگاه مثبت در کشور فعال هستند، خاطرنشان کرد: در صورت مراجعه حداقل ۵۰ نفر مبتلا به ایدز، مجوز راه‌اندازی باشگاه مثبت صادر می‌شود و خدمات حمایت از افراد مبتلا به ایدز و خانواده‌های این افراد ارائه می‌شود.

 

 

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن