Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی شناسایی 10 هزار بیمار دیابتی در روستاهای همدان

شناسایی 10 هزار بیمار دیابتی در روستاهای همدان

مدیرگروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه بیش از 10 هزار بیمار دیابتی در روستاهای همدان شناسايی شده است، گفت: 70 درصد مبتلایان را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش "همدان نیوز"، راضیه السادات میرمعینی با بیان اینکه 50 درصد مبتلایان به دیابت از بیماری خود آگاه نیستند زیرا این بیماری علامتی ندارد، اظهار کرد: متاسفانه دیابت یکی از عوامل اصلی اختلال بینایی و نابینایی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی شده تا سال 2030 بیش از 366 میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت باشند، گفت: سالانه بیش از یک‌میلیون پا به دلیل دیابت قطع می‌شود.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه در هر 10 ثانیه یک مورد جدید دیابت شناسایی می‌شود، افزود: 6 درصد مرگ و میرهای سال 2007 به دلیل دیابت است.

وی با اشاره به آمار مبتلایان به دیابت در استان، خاطرنشان کرد: بیش از 10 هزار بیمار دیابتی در روستاهای استان تحت مراقبت سیستم بهداشتی قرار دارند.

میرمعینی با تاکید به اینکه بیش از 10 هزار نفر در مرحله پیش‌دیابت قرار دارند یعنی (قند خون آنها 100 تا 126 است؛ گفت: 70 درصد بیماران دیابتی در روستاها زنان هستند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود درصد بیماران دیابتی در شهرها دو برابر روستاها باشد، افزود: آمار موجود گویای این واقعیت است که تاکنون در رابطه با مقابله با این بیماری موفق نبوده‌ایم و نیاز به تجدیدنظر در آگاهی و عملکرد خود داریم.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان در این راستا به وجود بسیاری از مشکلات از جمله ارائه تبلیغات غیر بهداشتی تا ضعف نظارت بر تولید و ارائه مواد غذایی غیرسالم و مشکلات اقتصادی و کمبود فضای ورزشی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه منصفانه به ارزیابی عملکرد خود در رابطه با پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر نظیر دیابت، فشار خون بالا، قلبی و عروقی و سرطان‌ها به عنوان یک فرد و نیز جزئی از خانواده و جامعه بپردازیم، اقدام آگاهانه را در پیشگیری از این بیماری‌ها مهم عنوان کرد.

میرمعینی با اشاره به اینکه افزایش فعالیت بدنی مناسب به میزان 30 دقیقه در روز در بیشتر از روزهای هفته بسیار حائز اهمیت است، افزود: خوردن غذاهای کم چرب، کم نمک و بدون مواد نگهدارنده نیز باید مورد توجه باشد.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان به پرهیز از مصرف دخانیات اشاره کرد و افزود: مصرف بیشتر میوه و سبزیجات، کنترل استرس و کسب آرامش، کاهش ساعات تماشای تلویزیون به کمتر از دو ساعت در روز از نکات حائز اهمیت خواهد بود.

وی با بیان اینکه کسب موفقیت در مسیر سلامتی مستلزم یک عزم همگانی است، گفت: هر فرد در هر جایگاهی نقش موثری در تامین سلامتی خود، خانواده و جامعه دارد و باید در این مسیر گام بردارد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن