Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی همدان سومین استان کشور در بروز پیش‌دیابت

همدان سومین استان کشور در بروز پیش‌دیابت

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با اشاره به اینکه آمار پیش‌دیابت در استان بالاست گفت: همدان سومین استان در بروز پیش‌دیابت است.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی، دکتر راضیه سادات میرمعینی با اشاره به وضعیت استان در خصوص بیماری دیابت اظهار کرد: همدان نسبت به بیماری دیابت وضعیت بدی ندارد و جزو استان‌هایی با شیوع نسبتا پایین است.وی بیان کرد: البته در حوزه پیش‌دیابت جزو استان‌های با شیوع بالا هستیم و هشداری است که اگر افراد نکات لازم را رعایت نکنند روند خوبی را شاهد نخواهیم داشت.

مدیرگروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه در کشورهای اروپایی طبق پیش‌بینی صورت گرفته از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۴ میزان بروز دیابت ۱۶ درصد افزایش خواهند داشت خاطرنشان کرد: در بین کشورهایی آسیایی که ایران نیز جزو آنهاست پیش‌بینی می‌شود این میزان ۱۱۰ درصد افزایش داشته باشد.

وی با تاکید به اینکه کشورهای آفریقای شمالی ۳۹ میلیون بیمار دیابتی در سال ۲۰۱۷ دارند که این میزان در سال ۲۰۲۴ به ۸۲ میلیون نفر می رسد گفت: این کشورها  بسیاری از عوامل خطر را کنترل کرده‌اند و طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته کمتر افراد دچار بیماری دیابت خواهند شد.

میرمعینی ادامه داد: کشور ما روز به روز به زندگی ماشینی وابسته می‌شود و از آنجا که فعالیت بدنی هم نداریم و تفریحات ما نیز ماشینی شده در آینده شاهد افزایش آمار بیماری های غیرواگیر خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه باید حواسمان باشد که در منطقه ای زندکی می‌کنیم که امکان دارد ۱۱۰ درصد بیماری دیابت تا سال ۲۰۲۴ افزایش داشته باشد افزود: همدان در کشور جزو استان‌های با بروز دیابت پایین است اما پیش دیابت بالایی دارد.

مدیرگروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان عنوان کرد: در حال حاضر در ایران تقریبا ۱۰ تا ۱۲ درصد جمعیت مبتلا به دیابت هستند که در همدان این میزان زیر هفت درصد در جمعیت شهری و بیش از پنج درصد در جمعیت روستایی گزارش می‌شود.

وی با اشاره اینکه در بروز دیابت از متوسط کشوری رتبه پایین تری داریم اما پیش‌دیابت ما از متوسط کشوری بالاتر است بیان کرد: همدان سومین استان کشور در بروز پیش دیابت است.

میرمعینی با تاکید به اینکه باید به مواردی که باعث شده دیابت کمتر بروز کند بیشتر بپردازیم مثلا خوردن تغذیه سنتی و خوردن آش ها را که شامل حبوبات هستند در برنامه غذایی بیشتر بگنجانیم گفت: این اقدام باعث می شود ریسک بیماری‌های دیابت پایین آید.

وی با بیان اینکه خوردن غذای های فست فود ابتلا به بیماری های غیرواگیر را افزایش می دهد گفت: متاسفانه تمایل کودکان و نوجوانان به خوردن عذاهای فست فودی افزایش یافته و این باعث بروز بیماری چاقی نیز در بین آنها شده است.

مدیرگروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه همدان در منطقه سردسیر قرار دارد و عملا ۶ ماه از فعالیت‌های بدنی افراد در این استان محدود می‌شود افزود: افزایش تحرک بدنی و انجام ورزش در خانه می‌تواند موثر باشد.

وی کاهش مصرف دخانیات را مهم دانست و گفت: متاسفانه همدان در این زمینه جزو استان‌های پیش رو است و باید این رتبه کاهش یابد.

میرمعینی با اشاره به عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در استان بیان کرد: ما از لحاظ مصرف میوه و سبزیجات وضعیت خوبی نداریم و در جمعیت روستایی نیز مصرف نمک بالاست.

وی به مردم استان در مصرف ماهی و گوشت‌های سفید توصیه کرد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن