Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی همکاری ۸۸۹ بهورز با دانشگاه علوم‌پزشکی همدان

همکاری ۸۸۹ بهورز با دانشگاه علوم‌پزشکی همدان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: ۸۸۹ بهورز با دانشگاه علوم‌پزشکی همدان همکاری دارند.

به گزارش "همدان‌نیوز" و به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، دکتر منوچهر کرمی اظهار داشت: شناسایی جمعیت و جغرافیایی روستا، سرشماری خانوارها و جمع آوری اطلاعات آماری کامل جمعیت زیر پوشش خانه بهداشت، تدوین اطلاعات الکترونیک، آموزش سلامت، برقراری ارتباط با مردم و جلب مشارکت نصیرن در زمینه‌های مختلف بهداشتی از جمله وظایف بهورزان است.
وی اضافه کرد: خدمات سلامت خانواده شامل مراقبت از کودکان سالم و بیمار، مراقبت‌های ادغام یافته سلامت مادران، ارائه خدمات باروری سالم، بهداشت سالمندان و میانسالان، سلامت نوجوانان و جوانان و بهداشت دهان و دندان توسط این افراد ارائه می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بیان کرد: بهورزان در حوزه خدمات پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها نیز فعال بوده و خدماتی همچون واکسیناسیون کودکان و زنان باردار و گروه‌های در معرض خطر، پیشگیری، بیماریابی و درمان بیماران مبتلا به بیماریهای واگیر و غیرواگیر را ارائه می‌دهند.
کرمی ادامه داد: در حوزه بهداشت مدارس نیز بهورزان اقدام به ارائه خدماتی نظیر معاینات سالانه دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی و مشارکت در طرح سنجش سلامت دانش آموزان و بیماریابی نصیرن می‌کنند.
وی گفت: بررسی بهداشت موادغذایی، دفع بهداشتی زباله و فضولات حیوانی، بهسازی محیط و منابع آب و فاضلاب، تشکیل شورای بهداشت روستا و جلب مشارکت روستاییان و شورای اسلامی روستا به منظور ارتقای وضعیت بهداشتی روستا، خدمات بهداشت حرفه‌ای و بهداشت کارگران از دیگر فعالیت های بهورزان برای ارتقای بهداشت محیط روستا است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: همکاری با پزشک خانواده و سایر اعضای تیم سلامت و مشارکت در اجرای طرح های ادغام شده در نظام شبکه، درمان بیماران در خانه بهداشت بر اساس راهنماها و دفترچه‌ها (بوکلت‌ها) و در صورت نیاز ارجاع به پزشک، جمع آوری و ثبت اطلاعات آماری در راستای تقویت نظام مدیریت اطلاعات سلامت از دیگر تکالیف بهورزان است.
کرمی با بیان اینکه در تقویم ملی ۱۲ شهریور به نام روز بهورز نامگذاری شده است اظهار داشت: این روز یادآور تلاش بی‌شائبه بهورزان به عنوان رکن اساسی شبکه بهداشت و درمان است و نظام سلامت مفتخر است که همکاران علاقه مند و پرتلاشی همانند بهورزان در عرصه تامین و ارتقای سلامت آحاد جامعه مشارکت دارند و این معاضدت و همکاری باعث توفیقات روز افزون و تعالی کارکردهای سلامت شده است.
وی افزود: دستیابی به جامعه‌ای سالم، مرهون خدمات افرادی است که برای نیل به اهداف والای انسانی و ارتقای سلامت آحاد جامعه، از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند و در این بین بهورزان در راستای حفظ سلامتی صادقانه مشغول به فعالیت هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: آنها همگام با مراقبان سلامت و سایر رده‌های بهداشتی نقش بی بدیل خود را در همه عرصه‌ها از جمله ارتقای شاخص‌های بهداشتی تا مدیریت اپیدمی ویروس کرونا به خوبی ایفا کردند.
کرمی گفت: نام بهورز، همواره یادآور تندرستی، ارتقای سلامت و افتخار نظام سلامت ایران است و این قشر، جامعه‌نگرترین دانش آموخته نظام سلامت در ارائه خدمات بهداشتی درمانی به روستاییان به شمار می روند.
اولین خانه بهداشت در منطقه چانقرانلوی ارومیه، روستای حیدرلو تاسیس و راه‌اندازی شد و در ۱۲ شهریور سال ۱۳۶۳ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف کمک‌رسانی به بیماران ساکن در مناطق روستایی و در راستای تحقق یکی از اهداف مقدس انقلاب اسلامی مبنی بر فقرزدایی از روستاها، دست به تاسیس خانه بهداشت و تربیت بهورز زد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن