Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی خطر ابتلا به کرونا در کمین ۱۵ تا ۲۰ درصد بهبودیافتگان

خطر ابتلا به کرونا در کمین ۱۵ تا ۲۰ درصد بهبودیافتگان

یک متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه در حال حاضر تخمین زده می شود که ۱۵ تا ۲۰ درصد بیماران بهبودیافته از کرونا درخطر ابتلای مجدد به این بیماری قرار دارند گفت: از ۵ هر نفر بهبود یافته از کرونا، یک نفر مجددا به این ویروس مبتلا می شود که ممکن است در بار دوم در این افراد، علائم شدیدتری از نوبت اول داشته باشند و حتی منجر به بستری و سایر مشکلات دیگر برای افراد شود.

به گزارش "همدان‌نیوز"، دکتر میثم یوسفی درباره احتمال ابتلای دوباره افراد به کووید ۱۹ گفت: ویروس کرونا، ویروس عجیب و غریبی است که میزان همه گیری و تنوع علائم این بیماری برای جامعه پزشکی عجیب است و تاکنون جامعه پزشکی با چنین موردی برخورد نداشته است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است بیماران بهبود یافته از کرونا دوباره به این بیماری مبتلا شوند؟ اظهار کرد: بله. افرادی که یکبار به این بیماری مبتلا شده و حتی در بدن آنها آنتی بادی نیز تولید شده، باز هم در معرض خطر ابتلای مجدد به این بیماری در یک بازه زمانی کوتاه قرار دارند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه در سایر بیماری‌های تنفسی ما با این مشکل روبرو نیستیم افزود: به طور مثال در مورد بیماری آنفلوآنزا، معمولا زمانی که یکبار در سال افراد به این ویروس مبتلا می شوند، دیگر به جزء در موارد نادر فرد در آن سال به آنفلوآنزا مبتلا نخواهد شد به همین دلیل واکسن در این افراد موثر بوده و با تولید آنتی بادی مانع از ابتلا به آنفلوآنزا خواهد شد اما در مورد کرونا ویروس متاسفانه این موضوع دیده نشده است و همین امر نیز سبب شده تولید واکسن کرونا زمان بر و با اما و اگرهایی روبرو شود.
یوسفی با بیان اینکه در حال حاضر تخمین زده می شود که ۱۵ تا ۲۰ درصد بیماران بهبودیافته از کرونا درخطر ابتلای مجدد قرار دارند افزود: از ۵ هر نفر بهبود یافته از کرونا، یک نفر مجددا به این ویروس مبتلا می شود که ممکن است در بار دوم این افراد علائم شدیدتری از نوبت اول داشته باشند و حتی منجر به بستری و سایر مشکلات دیگر برای افراد شود.
این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که بر سر راه تولید واکسن کرونا وجود داشته و راه تولید این واکسن را سخت کرده است همین موضوع تولید آنتی بادی موثر در بدن است که هنوز اجماعی در این زمینه وجود ندارد و مشخص نیست که ایمنی واکسن کرونا در چه حدی است.
وی افزود: وقتی که فردی به ویروسی مبتلا می شود، در بدنش آنتی بادی به مراتب قوی تری از آنتی بادی واکسن ایجاد می شود که فرد را در برابر آن ویروس تا یک بازه زمانی نسبتا طولانی ایمن می کند اما همین ابتلاهای مجدد افراد به کووید ۱۹ نشان می شود که نمی توان به عملکرد واکسن کرونا خیلی امید داشت.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه آنتی بادی واکسن کرونا به احتمال زیاد خیلی پایدار نباشد اظهار کرد: وقتی میکروب، باکتری یا ویروسی وارد بدن انسان می شود، بدن به گونه ای عمل کرده که آن عامل ناشناخته را در اختیار سلول های ایمنی قرار داده و سلول های ایمنی نیز به نوعی (به صورت فیزیکی یا با تولید آنتی بادی) در صدد حذف آن عامل خواهند بود و در نتیجه این آنتی بادی ها در مدت زمان معینی در بدن باقی خواهند ماند و بدن را در برابر آن عامل مقاوم خواهند کرد که  متاسفانه ویروس کرونا در عمل نشان داده است که آنتی باید که علیه اش در بدن ساخته می شود آنتی بادی پایداری نیست./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن