Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی گیاهانی که برداشت آنها از مراتع همدان ممنوع است

گیاهانی که برداشت آنها از مراتع همدان ممنوع است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: برداشت گونه های دارویی از مراتع استان همدان ممنوع بوده و حمل و جابجایی آن قاچاق محسوب می شود.

به گزارش "همدان‌نیوز"، اسفندیار خزائی بیان کرد: با توجه به شرایط خشکسالی در کشور و استان همدان این ممنوعیت برای برداشت گیاهان دارویی ایجاد شده تا فرصتی دوباره برای تقویت و تجدید پوشش گیاهی این نوع گیاهان فراهم شود.
وی اظهار داشت: هر ساله یک برنامه و سیاستگذاری برای گیاهان دارویی، غذایی، معطر و صنعتی اتخاذ می شود تا بتوان با مدیریت این گونه ها، از بین رفتن آنها جلوگیری کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اضافه کرد: گونه های گیاهی دارای سه طیف ممنوعه، برداشت آزاد و مجاز مشروط هستند که برداشت گونه های گروه نخست از جمله لاله واژگون ممنوع بوده و برداشت گونه دوم شامل غازیاقه ( قازیاغه) و گیاه شنگ به علت فراوانی آزاد است.
خزائی ادامه داد: گونه های مجاز مشروط شامل گونه هایی نظیر ریشه شیرین بیان و موسیر هستند که در بخش کشاورزی یا منابع طبیعی کشت می شوند و کاشت، برداشت و حمل و جابجایی آنها باید با مجوز این ۲ نهاد صورت گیرد.
وی گفت: امسال به علت کاهش بارندگی و خشکسالی مجوزی برای برداشت گونه های گیاهی از مراتع استان همدان صادر نشده است البته تنها در بخش مجاز مشروط که بهره بردار اقدام به کشت گیاهی کرده می تواند با مجوز منابع طبیعی نسبت به برداشت و حمل آن به مکان دیگر اقدام کند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار داشت: مردم تنها می توانند نسبت به برداشت قسمت هوایی گیاهانی که به وفور و گسترده در سامانه های عرفی دیده می شوند اقدام کنند البته در صورت حمل و جابجایی این گیاهان بیش از نیاز و توسط خودرو ، جلوگیری می شود.
خزائی بیان کرد: یک هزار و ۶۵۸ گونه گیاهی در مراتع استان همدان، کوه ها، دشت ها و دامنه ها پراکنده اند که بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان از این تعداد ۳۱۳ گونه دارویی و ۲۲ گونه از جمله گونه صنعتی «گون سفید» تنها مختص همدان هستند.
وی گفت: شاخص ترین محصول عرصه های رویشگاهی طبیعی استان همدان «کتیرا» است که از نوع گون سفید به دست می آید همچنین می توان به موسیر، کنگر، ریواس و اسفناج وحشی، آویشن و ده ها گونه دیگر اشاره کرد./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن