Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی رصد وضعیت تکاملی کودکان زیر پنج سال در مراکز بهداشت همدان

رصد وضعیت تکاملی کودکان زیر پنج سال در مراکز بهداشت همدان

کارشناس برنامه کودکان مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: وضعیت تکامل کودکان زیر پنج سال با بهره گیری از پرسشنامه و به تناسب سن در مراکز بهداشتی این شهرستان بررسی و مورد ارزیابی قرار می گیرد.

به گزارش "همدان‌نیوز"، الهه وطن نواز افزود: بررسی اختلالات تکاملی و رفتاری به عنوان یکی از مشکلات شایع در گروه سنی زیر پنج سال از ابتدای دهه ۹۰ مورد توجه قرار گرفت تا در کنار تلاش برای زنده ماندن کودکان و پیشگیری از اختلال رشد، غربالگری وضعیت تکاملی با هدف تشخیص زودرس این اختلالات به منظور مداخله و درمان زودرس انجام شود.

وی اظهار داشت: بنابراین در کنار بررسی قد، وزن، دور سر، تغذیه، بینایی، شنوایی، ژنتیک، دهان و دندان و واکسیناسیون کودکان، وضعیت تکاملی آنها نیز در قالب پرسشنامه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

کارشناس برنامه کودکان مرکز بهداشت شهرستان همدان با بیان اینکه بررسی وضعیت تکاملی نوزدان در ۶ ، ۱۲ ، ۲۴ ، ۳۶ و ۶۰ ماهگی انجام می شود، افزود: پس از حضور والدین در مرکز بهداشت پرسشنامه در اختیار آنها قرار گرفته تا والدین پرسشنامه مربوطه را برای بررسی دقیق و علمی تکمیل کنند.

وطن نواز گفت: این پرسشنامه حاوی بازی های ساده ای است که با تکمیل آن سیر تکاملی فرزند از جمله حرکات ریز و درشت بدن کودک، ارتباطات شخصی و اجتماعی آن مشخص و نتیجه در اختیار کارشناسان مرکز بهداشت قرار می‌گیرد.

به گفته وی، کارشناسان مرکز بهداشت با توجه به پاسخ های ارائه شده مراتب را امتیاز بندی کرده و در صورت تشخیص وضعیت غیر طبیعی کودک، او را برای درمان به بخش های پیش بینی شده ارجاع می‌دهند.

کارشناس برنامه کودکان مرکز بهداشت شهرستان همدان ادامه داد: با بررسی وضعیت تکاملی کودک و تشخیص زودهنگام اختلالات احتمالی می توان با آغاز زودهنگام درمان، کودک را به زندگی طبیعی بازگرداند.

وطن نواز افزود: برخی مواقع افسردگی مادر و برقرار نکردن ارتباط چشمی با کودک موجب بروز اختلالاتی در فرایند تکاملی نوزاد می شود که در این شرایط مراکز بهداشت اقدام به شناسایی زودهنگام اختلال تکاملی والدین و کودکان می‌کنند.

به گفته وی، علاوه بر ارزیابی تکاملی برای گروه سنی تا پنج سال، برای کودکان خارج از این گروه سنی از جمله کودکان نارس نیز پرسشنامه‌هایی در نظر گرفته شده و از این طریق نسبت به درمان آنها اقدام می‌شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن