Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی بیش از ۱۶۳ هزار همدانی پزشک خانواده دارند

بیش از ۱۶۳ هزار همدانی پزشک خانواده دارند

معاون بیمه خدمات سلامت اداره کل بیمه سلامت همدان از امکان تغییر پزشک خانواده از سوی بیمه‌شدگان این مجموعه خبر داد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی اداره کل بیمه سلامت، دکتر علیرضا محجوب از روند اجرای طرح«پزشک خانواده» سخن گفت و اظهار کرد: طبق قوانین بالادستی اعضای صندوق‌های بیمه‌ای که رایگان بیمه‌ شده‌اند باید پزشک خانواده داشته باشند و سیستم ارجاع در مورد آنها اجرایی شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این دستورالعمل در دو صندوق روستائیان و بیمه سلامت همگانی بیمه سلامت اجرا می‌شود گفت: در صندوق روستائیان از سال ۸۴ اجرا شده و در صندوق بیمه سلامت همگانی از شهریور سال گذشته تکلیف شد که بیمه‌شدگان بیمه سلامت همگانی به پزشکان خانواده منتسب شوند.

معاون بیمه خدمات سلامت همدان با بیان اینکه در حال حاضر ۹۷ پزشک عمومی در صندوق بیمه سلامت همگانی در قالب طرح پزشک خانواده با بیمه سلامت قرارداد دارند و ۱۶۳ هزار بیمه‌شده هم به این پزشکان منتسب هستند عنوان کرد: تقریبا از ۲۰۰ هزار نفری که در صندوق بیمه سلامت همگانی ثبت‌ شدند تاکنون ۱۶۳ هزار نفر در استان به ۹۷ پزشک خانواده منتسب شدند.

وی با بیان اینکه این پزشکان منتسب از بین تعدادی از پزشکانی که درخواست ورود به طرح پزشک خانواده داشته‌اند، گزینش شدند افزود: این پزشکان ابتدا صلاحیت لازم را از لحاظ اداره نظارت و ارزش‌یابی بیمه سلامت کسب می‌کنند و ثانیا از طریق بازدیدهای صورت گرفته اعتماد به آنها جلب می‌شود.
محجوب اضافه کرد: به طور مثال در طرح پزشک خانواده با پزشکانی که اقدامات جانبی زیبایی را در مطب‌های خود داشتند قرارداد منعقد نشده و تاکید ما به همکاری با افرادی است که طبابت می‌کنند.

وی با تاکید به اینکه قرارداد ما به پزشکانی منحصر شده که ویزیت و طبابت کرده و اقدامات جانبی و حاشیه‌ای ندارند گفت: هرچند تمام پزشکان مورد تایید هستند و از سوی نظام پزشکی پروانه فعالیت دارند اما طبق حساسیتی که نسبت به بیمه‌شدگان خود داریم آن پزشکان از لیست ما خارج شده‌اند.

معاون بیمه خدمات سلامت همدان یادآور شد: از آنجا که بیمه‌شدگان صندوق بیمه همگانی بیماریابی هم می‌شوند پزشکانی که طبابت می‌کنند در این طرح حضور دارند که جمعیت هدف را غربالگری کنند تا نام آنها در فرم‌ مخصوص ثبت و درمان به موقع انجام شود و یا اگر فردی بیماری زمینه‌ای دارد درمانش ادامه‌دار باشد و در صورت نیاز هم به پزشک متخصص ارجاع شود.

وی در مورد نحوه تغییر پزشک خانواده با توجه به درخواست‌ نسبت به دسترسی آسان به پزشکان محل سکونت خاطرنشان کرد: هر کدام از بیمه‌شدگان بیمه سلامت دارای پزشک خانواده اگر بخواهند پزشک خانواده خود را به هر دلیلی تغییر دهند می‌توانند آن پزشک مورد نظر را به شرطی که در جمع ۹۷ پزشکان طرف قرارداد صندوق بیمه سلامت همگانی بیمه سلامت باشند، انتخاب و تغییر دهند.

محجوب با اشاره به اینکه افراد می‌توانند به دفاتر پیشخوان تعیین شده مراجعه و یا به اداره بیمه سلامت، بخش واحد خدمات عمومی سلامت بیایند و پزشک مورد نظر خود را انتخاب و تغییر دهند افزود: باید نسبت به پزشک خانواده فرهنگ‌سازی صورت گیرد و بیمه‌شدگان اعتماد یابند که برای کوچکترین مشکل درمانی به پزشک متخصص و فوق تخصص مراجعه نکنند.

وی با تاکید بر اینکه سطح بندی خدمات برای این منظور است که اگر فردی بیمار شد ابتدا به پزشک خانواده  مراجعه کند و در صورت عدم درمان بیماری به پزشک متخصص یا فوق تخصص ارجاع شود عنوان کرد: وقتی بیمار در ابتدا به پزشک متخصص مراجعه می‌کند که معمولا هم مطب آن پزشک شلوغ است و ممکن است فرصت کافی برای معاینه نباشد، امکان دسترسی سریع درمان نخواهد بود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن