Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی ۲۰ درصد از زوجین در همدان نابارور هستند

۲۰ درصد از زوجین در همدان نابارور هستند

مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در امور بانوان و خانواده با بیان اینکه سونامی پیری جمعیت تهدید جدی آینده این استان است گفت: طبق بررسی های صورت گرفته ۲۰ درصد زوجین این استان نابارور هستند.

به گزارش "همدان‌نیوز" و به نقل از پایگاه خبری علوم پزشکی همدان، دکتر محدثه شکری پور بیان کرد: بر اساس قانون جوانی جمعیت، همه مراحل درمان ناباروری زیر پوشش خدمات بیمه ای قرار گرفت.

وی اضافه کرد: ۹۰ درصد هزینه های درمانی ناباروری پرداخت می شود همچنین یک بخش در بیمارستان فاطمیه به درمان ناباروری اختصاص یافته است.

مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در امور بانوان و خانواده افزود: ایجاد مراکز درمانی ناباوری زیر نظر دولت، کمک شایانی به فرزندآوری افراد می کند.

شکری پور ادامه داد: هزینه های بالای درمان‌ناباروری در مراکز خصوصی موجب شده، بسیاری از افراد توان درمان در این مراکز را نداشته باشند بنابراین شاهد ازدحام بیماران در مراکز دولتی هستیم.

وی گفت: در حال حاضر نرخ باروری و زاد ولد در کشور زیر نرخ جایگزین است و در استان همدان‌ نرخ زاد و ولد تا پایان سال ۱۳۹۹  برابر با ۱.۶ بوده است.

مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در امور بانوان و خانواده خاطر نشان کرد: همچنین نرخ مهاجرت در استان همدان نسبت به سایر استان ها بیشتر است بنابراین پیری جمعیت در همدان در آینده نزدیک، دور از انتظار نیست.

شکری پور افزود: تغییر سبک زندگی و بالا رفتن سن ازدواج، تمایل زوجین جوان به فرزندآوری را کاهش داده است.

وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی هم قبل از هر اقدامی در بحث فرزندآوری تأکید به فرهنگ سازی می کنند.

مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در امور بانوان و خانواده ادامه داد: برخی از افراد، پزشکان یا خانواده ها، زوجین را به تک فرزندی تشویق  می کنند.

شکری پور خواستار اطلاع رسانی عوارض تک فرزندی شد و گفت: برای تشویق زوجین به فرزندآوری و حمایت از مادران می توان با ایجاد مؤسسه های خدماتی به کمک مادران شاغل، دانشجو و دارای چند فرزند شتافت و با ارائه خدماتی همچون پرستاری از فرزندان، باری را از دوش آن ها برداشت.

وی با بیان اینکه یک مادر نیاز به مهدکودک های باکیفیت دارد که کودک خود را با خیال راحت به آن ها بسپارد، پیشنهاد داد ارگان های مختلف اتاق مادر و کودک و مهدکودک دایر کنند تا مادر بتواند در طول روز به فرزندش سر بزند.

مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در امور بانوان و خانواده گفت: در مراکز فروش مکانی برای غذا دادن و شیر دادن به کودک یا تعویض پوشاک آن ها پیش بینی نشده است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن