Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی نرخ ولادت در استان همدان پایین‌تر از میانگین کشوری است/ ثبت ۳۰ واقعه فوت در همدان در هر شبانه روز

نرخ ولادت در استان همدان پایین‌تر از میانگین کشوری است/ ثبت ۳۰ واقعه فوت در همدان در هر شبانه روز

مدیرکل ثبت احوال استان همدان با بیان اینکه نرخ ولادت در این استان پایین‌تر از میانگین کشوری است گفت: نرخ خام ولادت در استان به ازای هر یک هزار نفر ۱۳ تولد و در کشور ۱۳.۶ تولد است.

به گزارش "همدان نیوز"، بابک بختیاری روز پنجشنبه در شورای هماهنگی ثبت احوال استان همدان اظهار داشت: سال گذشته ۲۳ هزار و ۳۶ ولادت در استان ثبت شده که نسبت به سال ۹۹ حدود ۱.۸ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: پنج ماهه امسال نیز ۹ هزار و ۳۵۶ ولادت در استان همدان ثبت شده که چهار هزار و ۹۵۳ نفر پسر و چهار هزار و ۴۰۳ نفر معادل۴۷ درصد دختر هستند و این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۳ نفر معادل چهار درصد کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان با بیان اینکه نرخ خام ولادت، ۶۰ واقعه در هر شبانه روز است ادامه داد: شهرستان همدان با سه هزار و ۷۴۳ مورد معادل ۴۰ درصد مجموع ولادت های ثبت شده بیشترین میزان موالید استان را به خود اختصاص داده است.

بختیاری خاطرنشان کرد: بیشترین میزان موالید مربوط به مادران ۳۰ تا ۳۴ سال با ۲۸ درصد و ثبت ۶ هزار و ۴۴۲ مورد تولد در سال گذشته است و پنج ماهه امسال این گروه سنی از مادران ۲۷.۲ درصد موالید را به خود اختصاص دادند.

وی بیان کرد: پنج ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ میانگین سن بارداری مادران در مناطق شهری ۳۰ سال و در مناطق روستایی ۲۸.۲ سال بوده است.

بختیاری خاطرنشان کرد: بیشترین نام های انتخاب شده برای نوزادان پسر به ترتیب امیرعلی، امیرحسین، حسین، آریا، علی، آراد و سامیار و برای دختران رستا، زهرا، فاطمه و ماهلین بوده است.

هر شبانه روز ۳۰ واقعه فوت در استان همدان ثبت می شود

مدیرکل ثبت احوال استان همدان اظهار داشت: ۱۴ هزار و ۳۷۸ واقعه فوت سال گذشته در استان همدان ثبت شده است که ۵۶ درصد فوت شدگان مرد بودند همچنین پنج ماهه ابتدایی سال جاری چهارهزار و ۷۳۶ واقعه فوت ثبت شده که یک هزار و۵۳۳ نفر معادل ۲۴.۵ درصد کاهش داشته است.

بختیاری با بیان اینکه هر شبانه روز ۳۰ واقعه فوت در استان ثبت می شود که از میانگین کشوری بالاتر است افزود: نرخ خام فوت در کشور ۶.۳ در هزار و در استان همدان ۷.۶ در هزار است که در این باره استان همدان رتبه سوم کشور را دارد.

وی تاکید کرد: جایگاه سوم استان در آمار فوت شدگان به معنای افزایش فوت نیست بلکه این بدان معناست که در این استان همه فوت ها دقیق و به موقع ثبت می شود.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان اضافه کرد: ۱۲ هزار و ۹۸۱ واقعه ازدواج سال گذشته ثبت شده که نسبت به سال ماقبل ۴۶۲ نفر افزایش داشته است پنج ماهه ابتدایی امسال نیز ۶ هزار و ۲۸ واقعه ازدواج ثبت شده که ۶.۶ درصد کاهش داشته است.

بختیاری بیان کرد: سه هزار و ۸۰۹ مورد طلاق سال گذشته در استان همدان ثبت شده که نسبت به سال قبل از آن ۱۵۹ نفر کاهش یافته است و پنج ماهه امسال یک هزار و ۶۶۲ طلاق رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹.۶ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: نرخ خام ازدواج در کشور ۷.۳ در هزار و در استان همدان ۶.۸ در هزار است و از سال ۸۰ تا ۹۰ نرخ ازدواج افزایشی و از سال ۹۰ این رقم کاهشی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان اضافه کرد: نرخ خام طلاق در استان همدان با نرم کشوری یکسان و ۲.۲ درصد است همچنین میزان طلاق از سال ۸۰ تا ۹۴ افزایشی از سال ۹۴ تا ۹۸ اندکی کاهشی و از سال ۹۸ دوباره افزایشی شد.

بختیاری خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۰ به ازای هر ۱۱ ازدواج یک طلاق رخ می داد این عدد هم اینک از هر چهار ازدواج به یک طلاق رسیده است.

وی ادامه داد: ۸.۵ درصد از طلاق ها در یکسال نخست ازدواج، ۲۴ درصد در یک تا پنج سال نخست زندگی، ۲۴ درصد پنج تا ۱۰ سال اول زندگی، ۱۷ درصد بین ۱۰ تا ۱۵ سال، ۱۰.۷ درصد ۱۵ تا ۲۰ سال، ۵ درصد ۲۰ تا ۲۵ سال، ۲.۴ درصد ۲۵ تا ۲۹ سال و ۳.۳ درصد بالای ۳۰ سال پس از ازدواج رخ داده است./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن