Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی ۵۳ درصد از زندانیان همدان مجرمان مواد مخدر هستند

۵۳ درصد از زندانیان همدان مجرمان مواد مخدر هستند

مدیرکل زندان های استان همدان گفت: بیشترین میزان زندانیان این استان را مجرمان حوزه مواد مخدر با ۵۳ درصد تشکیل می دهند و زندانیان ناشی از سرقت در رتبه دوم قرار دارند.

به گزارش "همدان نیوز"، رضا ذوالفعلی نژاد روز یکشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: بنیاد تعاون اقدام به انعقاد قرارداد با شرکت های خصوصی و خدماتی برای بکارگیری زندانیان در این مجموعه ها و خلق فرصت شغلی کرده است.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه حرفه آموزی و اشتغال زندانیان فراهم شده است اضافه کرد: میزان درآمد زندانیان این استان در سال گذشته هشت میلیارد تومان بوده که اداره کل زندان ها هزینه ای از آن کسر یا دریافت نکرده است.

مدیرکل زندان های استان همدان ادامه داد: مرکز «مراقبت از زندانی بعد از خروج» راه اندازی شده تا در صورت تایید صلاحیت زندانی، حتی پس از پایان مدت زمان محکومیت نیز از وی در همان محل مشغول به فعالیت شود.

ذوالفعلی نژاد اظهار داشت: زندانیان پس از پایان محکومیت در صورت مراجعه به مرکز «مراقبت از زندانی بعد از خروج» و بعد از طی یکسری مراحل می توانند تسهیلات اشتغالزایی دریافت کنند.

وی با بیان اینکه میزان وام پرداختی برای اشتغال به ازای هر زندانی در سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان بوده است گفت: زندانیانی که پس از آزادی مشغول به کار شدند، تکرار جرم و بازگشت مجدد آنها به زندان کمتر از یک درصد بوده است.

مدیرکل زندان های استان همدان گفت: قانونگذار امسال در قانون بودجه برای واحدهای تولیدی که اقدام به همکاری با اداره کل زندان ها و به کارگیری زندانیان در واحد تولیدی می کنند تسهیلاتی پیش بینی کرده که نمونه آن معاف کردن از پرداخت مالیات و پرداخت وام یک میلیارد تومانی است.

ذوالفعلی نژاد افزود: این قبیل برنامه ها و تسهیلات پیش بینی شده برای کارفرمایان به منظور تشویق آنان برای بکارگیری زندانیان در واحد تولیدی است حتی اداره کل زندان ها در این راستا می تواند زمین مورد نیاز سرمایه گذار را تامین کند.

۳۵۷ مددجو با استفاده از پابند الکترونیکی آزاد شدند

وی گفت: پابندهای الکترونیکی برای یکسری از زندانیان دارای جرائم سبک پیش بینی شده و در این راستا از ابتدای سال تاکنون ۳۵۷ مددجو در همدان با استفاده از این پابندها از زندان آزاد شدند.

مدیرکل زندان های استان همدان ادامه داد: بر این تعداد از افراد نظارت الکترونیک صورت می گیرد و آنها تحت نظر در محیط کار و خانه تحمل حبس کرده و از یک محدوده پیش بینی شده اجازه خروج ندارند.

ذوالفعلی نژاد گفت: زندان یک نهاد امنیتی است که تکلیف نگهداری زندانیان را بر عهده دارد ولی بیشترین و مهمترین تکلیف آن اصلاح و تربیت زندانیانی است که در این باره اقدامات خوبی تاکنون در اداره کل زندان های همدان صورت گرفته است.

وی توجه به بهداشت و درمان، احکام، اخلاق، عقاید، برگزاری آزمون های کلاسیک از دوره نهضت تا دانشگاه و حرفه آموزی را از جمله اقدامات صورت گرفته برای زندانیان دانست و افزود: هدف نظام اسلامی از تشکیل زندان علاوه بر زندانی و متنبه شدن متهمان فراهم کردن زمینه بازگشت سعادتمندانه آنان به جامعه است.

مدیرکل زندان های استان همدان گفت: بیشترین میزان زندانیان این استان را مجرمان حوزه مواد مخدر با ۵۳ درصد تشکیل می دهند و زندانیان ناشی از سرقت در رتبه دوم قرار دارند.

ذوالفعلی نژاد افزود: طی ۲ سال گذشته به وضعیت ۱۵ هزار نفر از زندانیان از طریق دادرسی الکترونیکی رسیدگی شد و این افراد به جای پوشیدن لباس زندانی، نصب پایند و دستبند برای انتقال و عزیمت به دادسرا، در محل پیش بینی شده حاضر و به صورت ویدئو کنفرانسی از زندان با قاضی صحبت می کند.

وی بیان کرد: همه ساختمان ها از جمله زندان با گذر زمان فرسوده می شوند با این وجود طرح های عمرانی بزرگی در زندان های این استان برای نوسازی خوابگاه، سرویس بهداشتی و ایجاد سالن ورزشی در دست اجرا است.

مدیرکل زندان های استان همدان اضافه کرد: با توجه به اینکه علاوه بر تقویت روح زندانی باید برای تقویت جسم او نیز فکری شود در این راستا یک سالن با وسعت یک هزار و ۳۰۰ متر دارای بخش های مختلف کشتی و زورخانه در راستای اقدامات اصلاحی و تربیتی افتتاح شد.

ذوالفعلی نژاد گفت: شهروندان اسدآباد متقاضی راه اندازی محلی برای نگهداری زندانیان هستند که با وجود پیگیری این اداره کل اما برای تحقق این خواسته و راه اندازی بازداشتگاه موقت ابتدا باید زمین آن از سوی مسئولان این شهرستان تامین شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن