Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی شناسایی ۶۷۰ کودک زیر ۵ سال و ۶۸۸ زن باردار دچار سوءتغذیه در همدان

شناسایی ۶۷۰ کودک زیر ۵ سال و ۶۸۸ زن باردار دچار سوءتغذیه در همدان

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در سال‌جاری ۶۸۸ زن باردار و ۶۷۰ کودک زیر ۵ سال به علت سوءتغذیه و عدم توانایی در تامین نیازهای تغذیه ای از طریق مراکز بهداشتی به کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) معرفی شده اند.

به گزارش "همدان نیوز"، دکتر فاطمه ترکمان‌اسدی به مناسبت ۱۸ اسفندماه روز جهانی تغذیه و رژیم درمانی، با بیان اینکه ۳۲ کارشناس تغذیه در ستاد و مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در حال ارائه خدمت به هم استانی ها هستند، افزود: هم اکنون در هر مرکز بهداشت در سطح استان همدان یک کارشناس تغذیه با هدف ارائه مشاوره های  تغذیه مستقر بوده و توانمند کردن مردم در جهت تغذیه سالم از اهداف استقرار این این افراد در مراکز است.

وی با اشاره به رایگان بودن تمامی خدمات ارائه شده از سوی این کارشناسان ادامه داد: رژیم درمانی یکی از مباحث اصلی در حوزه پیشگیری و سلامت تغذیه است چراکه بسیاری از بیماری هایی که با آن دست و پنجه نرم می کنیم، ناشی از الگوهای غلط غذایی است.

ترکمان‌اسدی تصریح کرد: کارشناسان تغذیه حوزه بهداشت با شناسایی جمعیت تحت پوشش مراکز و بررسی وضعیت تغذیه ای و مشکلات موجود نسبت به برگزاری دوره های آموزشی و یا مشاوره های مورد نیاز افراد اقدام می کنند.

وی بیان کرد: اصلاح الگوها، عادات و باورهای غذایی غلط منطقه تحت پوشش، پایش و ارزشیابی برنامه های تغذیه ای و روند اجرای آن از جمله وظایف کارشناسان تغذیه است.

وی با اشاره به تعاملات گسترده واحد تغذیه معاونت بهداشتی با سایر ارگان ها افزود: در سال‌جاری ۶۸۸ زن باردار و ۶۷۰ کودک زیر ۵ سال به علت سوءتغذیه و عدم توانایی در تامین نیازهای تغذیه ای از طریق مراکز بهداشتی به کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) معرفی شده اند.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان ادامه داد: به همت این واحد و در راستای اجرای برنامه های تغذیه ای ۶۵ درصد از کودکان ۲ تا ۵ سال استان نیز مکمل یاری مگادز ویتامین A را در نوبت اول دریافت کرده اند.

در مراکز خدمات جامع سلامت کارشناسان تغذیه به عنوان یکی از کارکنان شاغل در مراکز، در حال ارائه خدماتی از قبیل اندازه گیری آنتروپومتریک افراد(قد، وزن، دورکمر و ... )، انجام مراقبت های تغذیه ای براساس وضعیت فرد، تنظیم برنامه غذایی برای تمامی بیماران دارای دیابت، پره دیابت، فشارخون بالا، دیس لیپیدمی، چاقی و همچنین توصیه‌های تغذیه‌ای به سایر بیماران، برگزاری کلاس‌های آموزشی مجازی و حضوری در پایگاه های سلامت، مدارس، سرای محله ها، مساجد، ادارات و... به کارکنان و سایر افراد جامعه و ... هستند./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن