Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی بیکاری ۳۸۰۰ نفر از فرزندان خانواده‌های شهدا و ایثارگر استان همدان

بیکاری ۳۸۰۰ نفر از فرزندان خانواده‌های شهدا و ایثارگر استان همدان

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان از بیکاری حدود ۳۸۰۰ نفر از فرزندان خانواده‌های شهدا و ایثارگر استان خبر داد و گفت: به ایثارگرانی که توانند ایجاد کار در بازار آزاد داشته باشند، تسهیلاتی داده می شود.

به گزارش "همدان نیوز"، مجید صفدریان اظهار کرد: در سال ۸۳ با ادغام سه نهاد ایثارگری، بنیاد شهید انقلاب اسلامی و سازمان امور جانبازان و ستاد رسیدگی به حقوق آزادگان نهاد جدید و امور ایثارگران تشکیل شد، در همان سال با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ۲۲ اسفندماه به عنوان روز بزرگداشت شهدا نامگذاری شد و در تقویم رسمی جمهوری اسلامی به ثبت رسید.

وی افزود: توان ما به عنوان خادمان خانواده های شهدا و ایثارگران در این ایام بیشتر به مناسبت روز شهید است تا سالروز تاسیس بنیاد، در واقع این مناسبت را برای خودمان افتخار می دانیم چراکه خدمت در بنیاد شهید و امور ایثارگران و خدمات رسانی به خانواده های معظم این عزیزان را برای خود یک مدال افتخار می‌دانیم.

صفدریان با بیان اینکه وظایف بنیاد شهید و امور ایثارگران در دو حوزه است، اضافه کرد: حوزه نخست وظایف بنیاد شهید احیاء، حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که حدود ۹۰ درصد از وظایف و فعالیت های بنیاد را حوزه فرهنگی و به طور ویژه فرهنگ ایثار و شهادت تشکیل می دهد و دومین حوزه مسائل رفاهی و معیشتی خانواده های معظم شهدا و ایثارگران است که بخش عمده از همین قسمت هم مربوط به مباحث فرهنگی و آموزشی خانواده هاست و خوشحالیم در مجموعه ای خدمت رسانی می کنیم که بهترین بندگان خدا در روزی زمین هستند در ضمن در حوزه ترویج فرهنگی کار می کنیم که زمینه ساز همه خوبی هاست و هر جامعه ای با این فرهنگ معنوس و آشنا شود، به طور حتم به سمتی می رود که مورد نظر خداوند متعال و پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین(ع) است.

وی درباره برنامه های امسال خاطرنشان کرد: برنامه های امسال از دوم اسفندماه آغاز شده به طوریکه ایام ولادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز جانباز را داشتیم که تا روزهای پایانی سال ادامه دارد و برنامه هایی که بنیاد شهید در این روزها دارد، در طول سال هم دارد اما به لحاظ مناسبات در سطح گسترده تر با همت بیشتری انجام می شود و در روز جانباز ما به دیدار جانبازان عزیز و خانواده های شهدا رفتیم و با آنها دیدار داشتیم.

صفدریان در رابطه با طرح علمداران حماسه که در سطح استان اجرا شد، بیان کرد: طرح علمداران حماسه یک طرح جامع در سطح کشور بود که ائمه جماعت با سه جانباز در منزل دیدار داشتند که در استان هم آیت الله شعبانی موثقی، امام جمعه همدان با سه جانباز ۷۰ درصد دیدار داشت و این طرح در شهرستان ها هم به اجرا درآمد و همه مسئولان در این طرح مشارکت داشتند. در روز گرامیدشت جانباز جشن های متنوعی در سطح استان برگزار شد و در مرکز استان جشن بزرگی در سالن ابن سینا با حضور جانبازان و خانواده های شهدا برگزار شد. از دیگر برنامه های روز جانباز گلباران و عطرافشانی مزارمطهر جانبازان شهید را در سراسر استان داشتیم، عیادت از جانبازان بستری در بیمارستان و با ابلاغ کشوری تمامی دستگاه ها مراسم تکریم از جانبازان بازنشسته و شاغل را هم داشتیم.

وی در رابطه با مناسبت ۲۲ اسفندماه و روز شهید تصریح کرد: در ۲۱ اسفندماه مراسم عطرافشانی و گلباران مرقد شهدا در ساعت ۷:۴۵ با حضور اقشار مختلف مردم، نیروهای مصلح و مسئولان برگزار خواهد شد و در این روز دستگاه های مربوطه به ویژه شهرداری ها تبلیغات محیطی را انجام خواهند داد و برنامه ها مثل همیشه به همت همرزمان، عاشقان و مردم برگزار می شود و باید گفت مردمی شدن برنامه ها باعث ماندگاری آنهاست.

مدیرکل بنیاد شهید استان همدان ادامه داد: در ۱۹ اسفندماه نمایشگاه عکس شهدای ترور در محل نمازجمعه برپا خواهد شد، میز خدمت و پاسخگویی به خانواده های شهدا و ایثارگران را در سطح استان و ۱۰ شهرستان خواهیم داشت و سخنرانی یکی خانواده های شهدا به نمایندگی را پیش از اقامه نمازجمعه در تمام استان خواهیم داشت، دیدار با خانواده شهدا که در تمام سال انجام می شود، در این ایام به صورت ویژه انجام خواهد شد و مسئولان و نیروهای مسلح هم در این طرح با عنوان "سلام شهید" مشارکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: در هفته درختکاری کاشت نهال به نام شهدا را در سطح استان با مشارکت شهرداری ها و منابع طبیعی در روز ۱۶ اسفندماه و در سطح شهرستان‌ها در روزهای ۱۵ و ۱۶ اسفندماه انجام شد.

صفدری یادآور شد: تجدید میثاق با آرمان های امام(ره) و بیعت مجدد با ولایت در روز ۲۲ اسفندماه در دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان انجام خواهد شد و سطح شهرستان ها هم پرسنل بنیاد به اتفاق جمعی از خانواده های معظم شهدا با ائمه جمعه دیدار خواهند داشت، از دیگر برنامه ها پایش سلامت خانواده های شهدا و ایثارگران است.

وی اضافه کرد: چکاپ کامل کلیه والدین و همسران شهدا و ایثارگران بالای ۵۰ درصد و ایثارگرانی که دارای بیماری خاص و صعب العلاج هستند، انجام شده و افرادی که باقی مانده اند در اسفندماه برایشان انجام خواهد شد همچنین در این روز رونمایی از دو نرم افزار چندرسانه ای مربوط به شهدا و سند سه جلدی از دو شهید خواهیم داشت.

صفدریان در رابطه با افزایش حقوق والدین شهدا تاکید کرد: هر سال افزایش حقوق را با مصوبه مجلس شورای اسلامی و بنیاد شهید داریم که قرار است حقوق والدین با حداقل حکم حقوقی شهدا باشد که هنوز قطعی نشده و با مشخص شدن حقوق کارکنان دولت این مورد هم مشخص خواهد شد.

وی در رابطه با وضعیت اشتغال فرزندان شهدا و ایثارگران نیز گفت: مشکل اشتغال در میان خانواده های شهدا و ایثارگران هم مثل عامه مردم وجود دارد و همه مشکلاتی که جامعه ما در زمینه های مختلف به ویژه معیشت و اشتغال با آن درگیر است، فرزندان شهدا و ایثارگران هم با آن درگیر هستند، با وجود اینکه این افراد خود روزی ارائه کننده خدمات به مردم جامعه بودند و در این راه جانشان را دادند، باید گفت که ما امروز ایثارگران و جانبازانی داریم که کارآفرین هستند و باعث اشتغال برای افراد عادی شده اند.

 وی اضافه کرد: در حوزه خدماتی که بنیاد شهید برای آن ها درنظر گرفته است، ۲۵ درصد سهمیه استخدامی در دستگاه های دولتی بوده و هر دستگاه دولتی که استخدامی داشته باشد، مکلف است این درصد را به خانواده معظم شهدا و ایثارگران اختصاص دهد اما این رقم نمی تواند مشکل بیکاری این افراد را برطرف کند و خیلی از این عزیزان جویای کار هستند و در آمار بیکاران که امروز به حدود ۳۸۰۰ نفر می رسد، قرار دارند.

مدیرکل بنیاد شهید استان همدان افزود: به ایثارگرانی که توانند ایجاد کار در بازار آزاد داشته باشند، تسهیلاتی داده می شود و موضوعی که بنیاد پیگیری کرده که هم به نفع ایثارگران جویای کار و هم به نفع کارفرمایان است این است که کارفرمایانی که فرزندان شهدا و ایثارگران را جذب مجموعه خود می کنند هم شامل دریافت تسهیلات می شوند و هم ۲۰ درصد حق بیمه کارفرما را تا پنج سال بنیاد شهید به جای کارفرما می پردازد و در حوزه مالیات تخفیفاتی به کارفرمایان داده می شود و تسهیلات قرض الحسنه به کارفرما به ازای استخدام هر فرد می دهد.

تمام مزارهای شهدای استان همدان ساماندهی شده است

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و ایثارگران استان همدان نیز اظهار کرد: در کل استان همدان ۷۴۷ گلزار شهدا داریم که از این تعداد، ۱۰۱ گلزار شهری، ۶۴۶ گلزار روستایی و ۵۵ گلزار شهدای گمنام است.

منصور ابراهیمی گفت: در استان همدان ۷۴۲۲ مزار شهید وجود دارد که ۱۵۲ مزار مربوط به شهدای گمنام و ۴۴۴۹ مزار شهری و ۲۹۷۳ مزار روستایی است که تمام آنها ساماندهی شده اند و استان همدان در این حوزه سرآمد است.

وی با بیان اینکه بنیاد شهید ساماندهی گلزار شهدا را به اتمام رسانده است، تصریح کرد: هر ساله با تخریب مزار برخی از شهدا مواجه هستیم چراکه اختلاف و برودت دما در همدان باعث سرد و گرم شدن سنگ قبور و تخریب آنها می شود که خوشبختانه سالانه اعتبار خوبی برای ساماندهی گلزار شهدا اختصاص پیدا می کند و بازسازی و نگهداری قبور را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه کتابی با عنوان "کوچه پس کوچه های انقلاب" در روز ۲۲ اسفندماه با هدف معرفی ۷۵ شهید استان در دوران انقلاب اسلامی رونمایی می شود، خاطرنشان کرد: کتابی مختص خانواده های سه شهید و بیشتر یا دو جانباز بالای ۵۰ درصد و یک شهید به زودی رونمایی خواهد شد.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران همدان نیز گفت: بیش از ۱۰۰ برنامه در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت به مناسبت روز جانباز و بزرگذاشت شهدا خواهیم داشت که در این حوزه دستگاه هایی که سابقه فرهنگی دارند، برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بیش از پیش ورود خواهند کرد.

ابوالفضل خلیلی افزود: امسال پویشی خواهیم داشت که در آن عامه مردم با خانواده شهدا و ایثارگران دیدار خواهند داشت و در زمینه اقدامات فرهنگی نظیر فیلم و اجرای تئاتر همکاری های خوبی به عمل آمده است به طوریکه تئاتر دو اثر با عنوان "پوتین ها" و "این زمان و آن زمان" اثر مهدی روزبهانی اجرا خواهد شد.

وی اظهار کرد: مستندی از مادر شهید مفقودالاثر و شهید پیری درحال تهیه است که از صداوسیمای مرکز همدان و رسانه ملی پخش خواهد شد و باهمکاری صداوسیمای همدان مجوز تولید فیلم و سریال صادر شده که پیش بینی می شود با توجه به اینکه سال آینده دومین کنگره شهدا را داریم این فیلم سینمایی در سال ۱۴۰۲ با عنوان "آخرین روز مهر" اکران خواهد شد و خوشبختانه امسال در جشنواره فیلم فجر در ۱۱ بخش بنیاد شهید کاندیدا شده و در سه بخش موفق به دریافت سیمرغ  بلورین شده است.

وی در رابطه با برنامه های روز ۲۲ اسفندماه خاطرنشان کرد: در روز ۲۲ اسفندماه اجلاسیه روز بزرگداشت شهدا را همزمان با ۳۲ استان خواهیم داشت که در این روز از یکی از خانواده های شهدای امنیت تقدیر خواهد شد و در بین تقدیرشوندگان یکی از تشکل ها و نخبگان وابسته به بنیاد شهید هم وجود دارد و در این روز مسابقات فرهنگی و برنامه هایی دیگر در استان برگزار خواهد شد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن