Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری کشف مومیایی ملکه دوره ماد در تپه هگمتانه؛ شایعه یا واقعیت؟

کشف مومیایی ملکه دوره ماد در تپه هگمتانه؛ شایعه یا واقعیت؟

مدتی است که خبری در فضای مجازی و گروه های تلگرامی مبنی بر کشف یک مومیایی در تپه هگمتانه منتشر و منتقل می شود.

به گزارش "همدان نیوز"، چندی است که اخبار و تصاویری مبنی بر کشف یک مومیایی در تپه هگمتانه همدان در گروه های تلگرامی در حال انتشار است و در آن خبر بر این تأکید شده که با توجه به احتمال خارج شدن این مومیایی از کشور باید خبر به مردم منتقل و واکنشی در این خصوص نشان داده شود.

در متن این خبر آمده است:

«طبق نسخه قدیمی بر روی پوست میش نقشه تونلی در تپه باستانی هگمتانه را که با ساروج پلمپ شده بوده را باز کردند و در حفاری که سه روز بطول انجامید جسد مومیایی شده از دوران مادها کشف شده که احتمالا از نوادگان پادشاه دیاکو می باشد. نام این مومیایی موبانا می باشد که اهتمال می‌رود ملکه ماندانا مادر کوروش کبیر باشد. کما اینکه همدان یا هگمتانه 550 سال پایتخت مادها و در دوران هخامنشی و اشکانی و ساسانی پایتخت تابستانه بوده است؛  امپراطوری مادها قبل از امپراطوری هخامنشی بوده است که چندی قبل نیز یکی از شاهزادگان ماد در پارک سنگ شیر استان همدان کشف شد. رسانه ای نشدن این خبر موجب نگرانی است چرا که ممکن است مانند موارد قبلی از کشور خارج شود. بنابراین بهتر است با نشر این مطلب اجازه هرگونه سوء استفاده گرفته شود.»

پس از انتشار این خبر غیر رسمی در فضای مجازی، خبرنگار "همدان نیوز" با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، معاون میراث فرهنگی این اداره کل و مدیر پایگاه پژوهشی هگمتانه تماس گرفت تا در خصوص تأیید و یا تکذیب این موضوع، اطلاع رسانی انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در این خصوص گفت: ما چنین خبری نشنیده ایم و در تپه هگمتانه تونلی به دست نیامده است؛ من تا به الان چنین موضوعی را نشنیده ام. قطعاً تونلی کشف نشده چراکه در صورت چنین اتفاقی در ابتدا به ما اطلاع رسانی می شود اما گزارشی در این خصوص ارائه نشده است.

علی مالمیر با بیان اینکه کاوش فصل جدید در تپه هگمتانه هنوز انجام نشده است، اظهار داشت: در صورت هماهنگی با پژوهشگاه باستانشناسی، صدور مجوز از سوی این پژوهشگاه و آماده بودن طرح، کاوش انجام خواهد شد.

وی تأکید کرد: در سال جاری هیچ گزارش جدیدی مبنی بر کشف اثری جدید در تپه هگمتانه ارائه نشده است.

بهرام توتونچی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز با تکذیب این خبر گفت: این موضوع شایعه است و به هیچ عنوان واقعیت ندارد؛ نمی توان به هر خبری که در فضای مجازی منتشر می شود اعتماد کرد.

محمدرحیم رنجبران مدیر پایگاه پژوهشی هگمتانه نیز با بیان اینکه این موضوع شایعه و دروغین است و چنین اتفاقی نیفتاده است، اظهار داشت: امسال برای کاوش در فصل بیست و دوم برنامه ریزی شده که در صورت تخصیص اعتبارات، انجام خواهد شد و از ابتدای سال جاری تا کنون هیچ گونه حفاری در محوطه صورت نگرفته است.

نظرات   

 
0 #1 yyyyyyyyyyyyyy 1395-05-05 13:44
گفتن که اصلا خبر پخش نشده معلومه که نميگن
بازگو کردن
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن