Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری سفر142 تورگردان از 21 کشور جهان به همدان/بدهی 4 میلیاردی میراث فرهنگی همدان

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان خبر داد:
سفر142 تورگردان از 21 کشور جهان به همدان/بدهی 4 میلیاردی میراث فرهنگی همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: 142 تورگردان در قالب هفدهمین کنوانسیون تورگردانان و راهنمایان گردشگری از 21 کشور به استان سفر خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، علی مالمیر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همدان در ششم و هفتم بهمن ماه میزبان هفدهمین کنوانسیون تورگردانان و راهنمایان گردشگری است، اظهار داشت: با توجه به جایگاه تاریخی همدان در کشور یکی از بازارهای هدف این استان، بازار گردشگری خارجی است.

وی ادامه داد: علیرغم وجود ظرفیت ها هنوز آنچنان که باید و شاید ظرفیت های همدان به خارج از مرزها معرفی نشده و باید در برنامه ریزی ها لحاظ شود.

مالمیر با اشاره به کمبود اعتبارات در کشور به ویژه در یک یا دو سال اخیر، خاطرنشان کرد: باید به دنبال راهکارهای خلاقانه و اثربخش بود تا بتوان همدان و ظرفیت هایش را معرفی کرد.

وی با بیان اینکه سه راهبرد اصلی برای اثربخشی بیشتر و هزینه کمتر در حوزه گردشگری وجود دارد، گفت: ثبت جهانی آثار یکی از این راهبردها است که متأسفانه با وجود ظرفیت ها هنوز همدان اثر ثبت جهانی ندارد در حالیکه آثار ثبت جهانی در جذب گردشگران خارجی اثرگذار خواهد بود چراکه گردشگران خارجی با مطالعه سفر می کنند.

مالمیر تأکید کرد: ثبت جهانی اثری از همدان یکی از اولویت ها است و به عنوان یک مطالبه عمومی در سازمان میراث فرهنگی مورد پیگیری قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه تپه ارزانفود به عنوان یکی از ظرفیت ها برای ثبت جهانی معرفی شده است، یادآور شد: پنج یا شش ماه زمان برد تا پرونده ارزانفود در ابعاد مختلف مورد مطالعه قرار بگیرد و علیرغم تمام محدودیت های اعتباری با استفاده از ظرفیت های کارشناسی پرونده تکمیل شود.

وی با بیان اینکه تولید محتوا در فضای مجازی از دیگر راهبردهای اصلی برای توسعه گردشگری است، خاطرنشان کرد: وقتی به فضای مجازی مراجعه می کنیم اطلاعات چندانی از ظرفیت ها و تأسیسات گردشگری دیده نمی شود.

مالمیر افزود: رویدادهای بین المللی نیز به عنوان یکی از ابزارهای معرفی همدان در خارج از کشور و جذب گردشگران خارجی اثرگذار و همچنین در سنجش زیرساخت های استان مورد اهمیت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به برگزاری هفدهمین کنوانسیون تورگردانان و راهنمایان گردشگری با همت یکی از تشکل ها در استان، خاطرنشان کرد: حضور تورگردانان در استان مورد اهمیت است چراکه در سطح جهان با تأسیسات گردشگری بین المللی در ارتباط هستند و می توانند شناخت خود از استان را در سطح بین المللی گسترش دهند.

وی با بیان اینکه زیرساخت های همدان برای گردشگری خارجی مناسب نیست، اظهار داشت: هنوز زیرساخت ها در شأن همدان نیست اما چندان هم که گفته می شود، ضعیف نیست.

مالمیر گفت: 142 نفر از تورگردانان از 21 کشور مختلف شامل کشورهای اروپایی، آمریکایی و شرق آسیا  برای حضور در این کنوانسیون در همدان ثبت نام کرده و حضور پیدا خواهند کرد.

وی همچنین تصریح کرد: بخشی از تأسیسات گردشگری همدان از میزبانی کنوانسیون تورگردانان حمایت کرده اند.

مالمیر با بیان اینکه مدت حضور تورگردانان در همدان محدود است، یادآور شد: خوشبختانه همدان از دیگر استانهای میزبان وضعیت بهتری برای میزبانی دارد و سعی شده تنوع بازدید برای میهمانان در نظر گرفته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان اظهار داشت: سعی استان بر این است که اقدامات اثر بخش انجام شود نه طرح هایی که بیشتر جنبه نمایشی دارند.

وی با اشاره به اینکه اعتباری بالغ بر 60 میلیون تومان برای میزبانی همدان از کنوانسیون تورگردانان در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: سعی استان بر این است که با کمترین میزان هزینه این کنوانسیون برگزار شود و در عین حال اثربخشی نیز داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه کتیبه ای به عنوان یادمان کنوانسیون در همدان پیش بینی شده است، یادآور شد: قرار بر این بود که شهرداری در ساخت المان برای این کنوانسیون همکاری کند که امید می رود المان ها آماده شود و در غیر این صورت کتیبه از سوی میراث فرهنگی استان آماده خواهد شد.

مالمیر با بیان اینکه کنوانسیون تورگردانان سه سطح اسپانسری دارد، گفت: مجموعه الماس گنجنامه و هتل باباطاهر دو اسپانسر اصلی پیش تور کنوانسیون در همدان هستند.

وی افزود: سه گشت چهار ساعته برای تورگردانان در همدان در نظر گرفته شده و زمان برای بازدید افراد از ظرفیت های استان محدود است.

وی همچنین تصریح کرد: علاوه بر برگزاری کنوانسیون، چهارمین کنگره تاریخ معماری نیز در استان همدان برگزار خواهد شد.

مالمیر با بیان اینکه این کنگره باید در شأن استان برگزار شود، گفت: میزان استقبال و تعداد مقالات ارسالی در بخش های باستان شناسی، معماری، عمران و شهرسازی نشان از موفقیت استان در میزبانی از این کنگره است.

وی با اشاره به اینکه85 چکیده مقاله و 70 مقاله به دبیرخانه ارسال شده و 59 مقاله پذیرفته شده است، یادآور شد: این کنگره ششم و هفتم بهمن ماه در همدان برگزار خواهد شد که همکاری برخی دستگاه ها را به همراه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه 18 تا 21 بهمن ماه دهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته در تهران برگزار خواهد شد که امید می رود همدان به شکل مناسبی در این نمایشگاه معرفی شود.

وی در خصوص برگزاری جشنواره زمستانی نیز خاطرنشان کرد: به لحاظ قانونی و اعتباری درست نیست اعتبارات دولتی را در این حوزه هزینه کرد که ممکن است آورده ای برای همدان نداشته باشد.

مالمیر با بیان اینکه تلاش بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای برگزاری جشنواره زمستانی است، یادآور شد: میراث فرهنگی به عنوان دستگاه دولتی از بخش خصوصی برای برگزاری جشنواره حمایت خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه جشنواره از ششم تا بیست و سوم بهمن ماه در استان برگزار خواهد شد، گفت: برنامه هایی همچون جشنواره آدم برفی، نقاشی کودکان و کنسرت های شادی و برنامه هایی از این قبیل در قالب جشنواره زمستانی پیش بینی شده است.

مالمیر با تأکید بر اینکه در گردشگری داخلی باید از گردشگری فصلی فاصله گرفت، خاطرنشان کرد:  اگر بتوان روزهای پایان هفته گردشگری همدان را تقویت و گردشگران تهرانی را جذب کرد می توان مشکل گردشگری فصلی را برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه استان به دنبال برگزاری جشنواره بدون عایدی نیست، اظهار داشت: ممکن است جشنواره عایدی عام نداشته باشد اما اگر برای بخش خصوصی با برگزاری جشنواره و معرفی ظرفیت ها توجیه اقتصادی داشته باشد، مشکلی در برگزاری آن وجود ندارد.

مالمیر با بیان اینکه 50 درصد اعتبارات صنایع دستی به لالجین اختصاص یافت، گفت: همدان از مشهد، اصفهان و تبریز اعتبارات بیشتری برای لالجین جذب کرد.

وی با بیان اینکه اگر این باور را داریم که گردشگری اقتصاد استان را توسعه می دهد، باید آموزش و توانمندسازی را مورد توجه قرار داد، اظهار داشت: علاوه بر این باید استانداردسازی تأسیسات گردشگری را در دستور کار قرار داد و در این راستا از توان دستگاه ها استفاده کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان همچنین تصریح کرد: 10 هتل در استان از سوی بخش خصوصی در حال ساخت است و پنج اقامتگاه نیز به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: یک هتل به اندازه یک صنعت بزرگ می تواند اشتغال ایجاد کند و اشتغال جانبی را نیز به همراه داشته باشد.

علی مالمیر با بیان اینکه بخش خصوصی به این باور رسیده که سرمایه گذاری در حوزه گردشگری همدان توجیه اقتصادی دارد، اظهار داشت: با بهره برداری هتل ها، ظرفیت تخت ها 2.5 برابر خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت اعتبارات میراث فرهنگی استان، گفت: شرایط خوبی از لحاظ اعتبارات عمومی وجود ندارد و میزان اعتباراتی که انتظار داشتیم اختصاص نیافت.

مالمیر با اشاره به اینکه اعتبارات مصوب همدان در سال قبل چهار میلیارد تومان بود که 730 میلیون تومان تخصیص یافت، اظهار داشت: این میزان تنها به بخش حقوق و مزایا اختصاص پیدا کرد و سال گذشته دو میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی اقدام مرمتی انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان خاطرنشان کرد: امسال نیز اعتبارات مصوب اداره کل در بخش های مختلف به 14  میلیارد تومان رسید.

وی همچنین تصریح کرد: از این میزان نزدیک به 15 درصد اعتبارات اختصاص یافته که بخشی از این اعتبارات صرف بدهی ها خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: این اداره کل چهار میلیارد تومان بدهی جاری و عمرانی دارد که شامل راهنمایان گردشگری، رسانه ها، چاپخانه ها و پیمانکاران می شود.

مالمیر با بیان اینکه منطق حکم می کند اعتبارات صرف بدهی ها شود، اظهار داشت: نمی توان با وجود بدهکاری ها، اعتبارات را در بخش های دیگر هزینه کرد.

وی در ادامه یادآور شد: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه 12 هزار و 400 نفر گردشگر خارجی به همدان سفر کردند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سه آژانس، سفره خانه سنتی و مجموعه آکواریوم گنجنامه، حمام های تاریخی حاجی و قلعه همدان، دو اقامتگاه بوم گردی و موزه خصوصی ورزش همه کسی آماده بهره برداری در دهه فجر و یا تا پایان سال است.

مالمیر با بیان اینکه همدان در حوزه مرمت کمبود نیروی انسانی ندارد، اظهار داشت: برای مرمت همیشه مشکل اعتباری وجود دارد که در یک یا دو سال اخیر کمبود اعتبارات حاد بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان تأکید کرد: بخش خصوصی و مردم باید در این زمینه ورود پیدا کنند؛ در مواردی دستگاه ها ساختمان های ثبت ملی دارند اما برای مرمت آن هزینه نمی کنند که باید مرمت از سوی این دستگاه ها انجام شود.

وی در ادامه یادآور شد: کمبود اعتبارات اجازه نمی دهد که تمام اقدامات برای مرمت از سوی اداره کل میراث فرهنگی انجام شود و باید با مشارکت خصوصی مرمت ابنیه تارخی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در دو یا سه سال گذشته هیچ کاوش باستانشناسی در تپه هگمتانه صورت نگرفته است، اظهار داشت: هیچ تخریبی نیز در این مجموعه صورت نگرفته است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن