Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری خطر جدی تخریب آثار تاریخی/تاریخی بودن بناها به معنای متروکه بودن نیست

خطر جدی تخریب آثار تاریخی/تاریخی بودن بناها به معنای متروکه بودن نیست

دبیر علمی چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران گفت: آثار تاریخی به دلایل طبیعی و فرهنگی در معرض تخریب فراوان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، عباس مترجم در آیین افتتاحیه چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران با بیان اینکه مقالات برگزیده هر استان در سطح ملی ارائه خواهد شد، اظهار داشت: این کنگره در سال 1374 در شهر بم شکل گرفت که مرحوم باقر آیت اله زاده شیرازی در شکل گیری آن نقش ویژه ای داشت.

وی ادامه داد: انتخاب بم به عنوان بزرگترین اثر خشتی ایران برای میزبانی از کنگره انتخاب خوبی بود که در سال 78 و 85  دومین و سومین دوره کنگره در این شهر برگزار شد.

مترجم با بیان اینکه برگزاری کنگره باعث شد که اثر تاریخی بم در فهرست آثار در معرض خطر یونسکو به ثبت برسد، اظهار داشت: برگزاری چهارمین دوره کنگره در دو سطح استانی و کشوری با دو هدف برنامه ریزی شده که یکی از این اهداف، بالا بردن سطح علمی آن و همچنین فراهم شدن زمینه برای شرکت تعداد بیشتری از محققین جوان است.

وی همچنین تصریح کرد: تمرکز نگاه محققین در آثار کمتر شناخته شده در سطح ملی و ارائه راهکارهای عملی برای بهره برداری فرهنگی از آثار از دیگر اهداف کنگره به شمار می رود.

مترجم با بیان اینکه تاریخ معماری، شکل گیری شهرسازی در طول زمان و باستان شناسی و بازشناسی سه محور اصلی کنگره چهارم هستند، گفت: در هریک از این محورها آخرین مطالعات و بررسی ها ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی به دلایل طبیعی و فرهنگی در معرض تخریب فراوان قرار دارد، اظهار داشت: با توجه به مالکیت خصوصی برخی بناها، بستر تخریب فراهم شده که برای جلوگیری از آن باید فرهنگ سازی و آگاهی بخشی صورت بگیرد چراکه به هویت تاریخی در بطن جامعه نیاز است و معماران و شهرسازان باید در بازسازی ها، تاریخ معماری را رعایت کنند تا این موضوع به فرهنگ تبدیل شود.

دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی با اشاره به اینکه تأمین هزینه های گزاف نگهداری اصولی در بستری مناسب توسط بخش خصوصی و با نظارت دولت انجام می شود، خاطرنشان کرد: در همدان اقداماتی توسط شهرداری در سال جاری صورت گرفت اما حضور مردم در بهسازی آثار تاریخی فرصتی است که می تواند در حفظ این بناها اثرگذار باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تاریخی بودن به معنای متروکه بودن بنا نیست بلکه تداوم حیات در بناها ضامن بقای آن است به همین دلیل حفاظت، مرمت و  احیای آثار و بناها در بافت تاریخی اهمیت زیادی دارد.

مترجم با بیان اینکه وظیفه میراث فرهنگی این است که نزدیکترین کاربری های ممکن برای بناها بیاندیشد، گفت: زنده بودن بنا منوط بر این است که زندگی در آن جریان داشته باشد.

وی با اشاره به توان بخشی بناهای تاریخی با حفظ احترام و کرامت انسانی در بافت های قدیمی، خاطرنشان کرد: هرگونه استفاده از امکانات رفاهی و مدرن به شرطی که آسیبی به بنا نزند، مانعی ندارد و می توان خدمات رسانی را انجام داد علاوه بر این انتفاع مالی از بنا نیز مورد اهمیت است به شرطی که آسیبی به بنا نزند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر تبادل اندیشه و ارائه راهکارها برای حفظ بافت تاریخی در کنگره تاریخ معماری و شهرسازی، یادآور شد: 60 چکیده مقاله در دبیرخانه پس از داوری ها مورد تأیید قرار گرفت و به چاپ رسید و امید می رود در آینده نزدیک از این تعداد چکیده پس از داوری ها به عنوان مجموعه مقالات به چاپ برسد و تعدادی از این مقالات نیز به کنگره کشوری ارسال شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن