Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری مداخله اخیر در هگمتانه غیراصولی و غیرقانونی است

مدیرکل امور پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی:
مداخله اخیر در هگمتانه غیراصولی و غیرقانونی است

مدیرکل امور پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی که به منظور بررسی آخرین وضعیت هگمتانه به همدان سفر کرده است نسبت به اقدامات اخیر صورت گرفته در محدوده این اثر تاریخی واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی؛ فرهاد عزیزی گفت: قرار بود در راستای آماده سازی محوطه تاریخی هگمتانه و ایجاد دسترسی موقت برای بازار آهن فروشان کاربری‌های ناهماهنگ و نامتجانس عرصه هگمتانه حل شود در حالی که اقدام اخیر گویای تقویت مداخلات ناهماهنگ غیر اصولی و غیرقانونی است.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر نیاز این محوطه رفع معضلات و مشکلات از جمله برچیده شدن کاربری‌های مزاحم و نامتجانس در محدوده تپه هگمتانه، ایجاد زیر ساخت و امکانات مناسب و در نهایت آماده سازی برای ثبت جهانی این اثر با هماهنگی همه دستگاه‌های مرتبط است، افزود: تعرض به عرصه این اثر تاریخی بدون توجه به ضوابط، مقررات و قوانین صورت گرفته است.

عزیزی با تأکید بر اقدامات خوب صورت گرفته در ساماندهی میدان امام از سوی مسئولان شهری همدان گفت: به طور قطع در این زمینه نیز مسؤولان در پی حل معضلات آهن فروشان این منطقه بعد از اجرای پیاده راه سازی آن بوده اند، اما آسفالت بخشی از محوطه، تنها گزینه رفع این مشکل نبود.

وی با اشاره به برگزاری جلسه کمیته تخصصی پایگاه‌های میراث فرهنگی با موضوع بررسی اجرای پیاده راه در بخش انتهایی اکباتان و ایجاد دسترسی سواره بازار آهن فروشان در آذر امسال که با حضور معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، افزود: در آن جلسه از ۲ گزینه پیشنهادی یکی مورد تصویب قرار گرفت که به استان نیز اعلام شد.

مدیرکل امور پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: متأسفانه به رغم این پیشنهاد شهرداری همدان با مصوبه شورای تأمین، اقدام به آسفالت بخشی از محدوده هگمتانه کرده است، این در حالی است که نه شورای تأمین استان و نه هیچ مرجع دیگری نباید مصوبه‌ای بر خلاف قوانین کشور صادر کند.

وی با تأکید بر اینکه مداخله در عرصه‌های محوطه‌های تاریخی در اختیار شورای تأمین نیست تا موضوع به آن‌ها احاله شود و این انتظار وجود ندارد که در دولت تدبیر و امید چنین رفتار‌هایی از مسؤولان سر بزند گفت: امیدواریم با توجه به قرار گیری این اثر تاریخی در فهرست موقت یونسکو، مسؤولان ارشد استان همدان همچون مسؤولان دیگر شهر‌های کشور نسبت به این اقدام واکنش نشان دهند و برای برچیده شدن این مداخله در اسرع وقت اقدام کنند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن