Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری 6 اثر معنوی و ناملموس همدان ثبت ملی شد

6 اثر معنوی و ناملموس همدان ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: 6 اثر معنوی و ناملموس این استان پس از بررسی و تایید نهایی در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان، علی مالمیر افزود: برای ثبت آثار معنوی و ناملموس استان همدان نشستی در سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با حضور معاون میراث فرهنگی کشور و مسئول ثبت آثار برگزار شد که در این نشست 6 پرونده ارسالی استان همدان با ارایه دلایل کارشناسی و دفاع خوب کارشناسان استان همدان مطرح شد و هر 6 اثر در فهرست آثار ملی جای گرفت.

وی ادامه داد: این آثار شامل پخت آش بادمجان شهرستان نهاوند، آش سماق شهرستان تویسرکان ، آش ورکواز شهرستان نهاوند، آش خیار شهرستان نهاوند ، بافت قالی بافی مهربان در شهرستان کبودرآهنگ و گره چینی در شهر همدان است.

وی در خصوص ثبت ملی آش سماق تویسرکان توضیح داد: شهرستان تویسرکان که پایتخت طلای سبز لقب گرفته، مهد تولید گردوی استان همدان است و سالانه چندین تن گردو و مغز آن را تولید و علاوه بر تامین مصارف استان به سایر استانها صادر می کند از این رو مردم تویسرکان از گردو در پخت بسیاری از غذاهای محلی استفاده می کنند.

مالمیر اضافه کرد: آش سماق از جمله غذاهای محلی است که تویسرکانی ها آن را با گردو تهیه می کنند و این غذای محلی که با مواد اولیه شامل بلغور، عدس ریز، لوبیا قرمز، پیاز، سیر، سماق، چغندر، گردوی خردشده، روغن مایع، شکر، نمک و زردچوبه تهیه می شود با تلاش مسئولان همدان ثبت ملی شد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن