Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی یادداشت غریبه‌ای که بیش از بومی‌ها زور همدان را زد

غریبه‌ای که بیش از بومی‌ها زور همدان را زد

روز گذشته شورای اداری استان با حضور معاون اول رئیس جمهور و دو وزیر صنعت، معدن و تجارت و کار، تعاون و رفاه اجتماعی در همدان برگزار شد.

در نگاه اول و فارغ از همه مسائل و نگاه‌های متفاوت حزبی، جناحی و قومیتی، باید آفرین گفت به نماینده دولت در همدان و مدیریت ارشد استان که در چند ماهه اخیر به طور مکرر و مرتب وزراء و مسئولین رده بالای دولتی را به استان کشانیده تا به هر نحو و تا هر اندازه که شده به سبب حضور ایشان در استان و قرار گرفتن در معذوریت‌ها از یک سو و مشاهده و درک مشکلات و کاستی‌ها از نزدیک از سویی دیگر، به استان همدان امتیاز دهند.

نگارنده معترف است؛ در اولین لحظه‌ای که نام محمد ناصر نیکبخت برای استانداری همدان مطرح شد، بر این باور بودم که کهولت سن مانع از این خواهد شد که وی بتواند نقش موثری را در مدیریت و توسعه استان ایفا کند اما عملکرد وی در مدت حضور در استان چیزی مغایر با این دیدگاه را به اثبات رساند. چرا که نیکبخت در برقراری آرامش در استان، هماهنگی خوب و مناسب با نمایندگان مجلس، صرف زمان کافی، جذب سرمایه‌گذاران و همچنین تدبر در امور و دمیدن روحیه امید به جامعه توانست نقش خود را به خوبی ایفا کند تا تحسین همه گروه‌ها و همراهی همه تفکرات را با خود به همراه داشته باشد.

از فعال کردن بنگاه‌های اقتصادی تعطیل شده و بدهکار گرفته تا برگزاری همایش سرمایه‌گذاری نشان از این داشت که استاندار همدان به طور موازی به فعال شدن سرمایه‌گذاران کوچک و متوسط درون استانی برای اشتغال های موردی و کم تعداد و همچنین جذب سرمایه‌گذاران بزرگ از خارج استان به صورت همزمان می‌اندیشد.

انتخاب معاونینی چون قیاسی و الهی تبار که با تمام وجود قلب و وجودشان برای استان می‌تپد نیز از دیگر نکات مثبت کاری نیکبخت در همان ابتدای نشستن بر جایگاه استانداری همدان بود؛ مدیران اجتماعی و خوش برخوردی که تعصب استان را دارند و برای اعتلای استان از هیچ کوششی مضایقه نکرده و از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.

برایند همه این تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها هنوز به طور کامل مشخص و ملموس نشده است و قطعا چند سالی زمان خواهد برد که اثرات این کارها در صورت حصول نتیجه در جامعه کار استان همدان به صورت محسوسی قابل مشاهده باشد اما قطعا شکوفایی اقتصادی استان در گروه همین فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های پیوسته و مستمر خواهد بود.

اما آن چیزی که نگارنده را برآن داشت تا این یادداشت را به رشته تحریر درآورم هیچ کدام از موارد فوق نبود، چرا که اینها را بارها و بارها همکاران رسانه ای و صاحب‌نظران اقتصادی و سیاسی در طی این مدت نوشته و منتشر کرده بودند.

اوج تلاش نیکبخت و تعصب او به همدان، زمانی برای من محرز شد که روز گذشته و در حضور دکتر جهانگیری در شورای اداری استان همدان نوبت به سخنرانی محمدناصر نیکبخت رسید؛ استاندار همدان طوری از مشکلات استان صحبت کرد و چنان از توان‌مندی‌های استان در حوزه گردشگری و آمادگی استان برای جذب سرمایه‌گذار سخن به میان آورد که معاون اول رئیس جمهور در جمع همراهانش که از استان‌هایی چون اصفهان، یزد، فارس و ... نیز در میان آنها حضور داشتند، ناچار شد این جمله را عنوان کند که "همدان نگین ایران است".

نیکبخت چنان با تعصب از طبیعت چهارفصل و جاذبه‌های گردشگری همدان سخن گفت و آثار تاریخی همدان و قدمت آنها را که به قبل از تاریخ باز می‌گردند با آثار تاریخی اصفهان که نهایتا به دوران صفویه برمی‌گردند مقایسه کرد، که نگارنده به عنوان یک همدانی نتوانستم بغضم را در گلو خفه کنم.

مدیر ارشد استان خواسته اساسی خود از دولت را رفع مشکل آب و راه عنوان کرد و به صراحت عنوان داشت که شما این دو مقوله را رفع کنید، توسعه استان با من! و دوباره سه جمله معروف خود را تکرار کرد؛ "دست سرمایه‌گذار را می‌بوسم"، "تا دروازه شهر به استقبال سرمایه‌گذار می‌روم" و "زیر پای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن می‌کنیم".

استاندار همدان به قدری محکم و جدی با دو وزیر حاضر در شورای اداری سخن می‌گفت که به خوبی توان و نفوذ او را به اثبات می‌رساند؛ در حالی که در وضعیت‌های مشابه بیشتر شاهد برخوردهای نرم و خودشیرینانه از سوی برخی مدیران در مقابل مسئول کشوری بوده‌ایم، نوع برخورد قاطع توام با احترام نیکبخت نسبت به وزراء، اقتدار و توانایی مدیریتی مدیریت ارشد استان در سطوح بالای دولت را هویدا کرد که موجب افتخار بود.

شاید خوانندگان این یادداشت، بخواهند آن را مقرون با احساس یا فارغ از تفکر و تدبر قلمداد کنند اما هر انسان منصفی بر این مدعا صحه خواهد  گذاشت که نیکبخت روز گذشته چنان از اعماق وجودش در مقابل معاون اول رئیس جمهور و دو وزیر و هیئت همراه آنها زور همدان را زد که دیگر افرادی که فرصت صحبت داشتند نتوانستند با این صراحت لهجه و با این تعصب نسبت به معرفی همدان به مسئولان کشوری سخنرانی کنند.

تذکر او به چند سخنران که صحبت‌هایشان با مدح و ستایش استاندار همدان در مقابل مسئولان با دستی همراه بود، فصل دیگری از تواضع و دوری نیکبخت از تملقات و ثناگویی‌ها بود.

امیدوار هستیم که محمد ناصر نیکبخت همچنان با همین رویه به ادامه ماموریت خود در استان همدان ادامه داده و دست از تلاش برای توسعه استان بر ندارد و ما نیز هر یک در هر جایگاه‌های که هستیم باید توان و همت خود را به کار بندیم تا دوشاش او و همه همکارانش در راه توسعه استان گام برداریم؛ به راستی او در این مدت اثبات کرد که دایه مهربانتر از مادر نیز قابل تصور و تبلور است و باید او را یک همدانی تمام عیار بدانیم.

 علی ثقفی- مدیر مسئول "همدان نیوز"

 

نظرات   

 
+1 #2 رضا 1393-09-20 09:08
نقل کردن محسن مقصودی:
واقعا توصیفی بجا از نقش آفرینی استاندار عزیزمان جناب آقای نیکبخت انجام دادید.
ایشان در همایش فرصتهای سرمایه گذاری همه مهمانان را تحت تاثیر خود قرار داده بودند و بیش از ما همدانیها در مسیر رشد همه جانبه استان پیشگام بودند . واقعا باید قدر اینچنین فرصتها رو بدونیم
انشاالله این تحرکات بزودی نتایج دلنشینی خواهد داشت. بیائیم همه با هم طعم شیرین همت و تلاش و رشد اقتصادی را به کام همدیگر هدیه بدهیم.

کاملا با شما موافقم، متن زیبایی بود و مبتنی بر واقعیت
اگر همه همدل شویم همدان آباد خواهد شد
بازگو کردن
 
 
+2 #1 محسن مقصودی 1393-09-19 20:29
واقعا توصیفی بجا از نقش آفرینی استاندار عزیزمان جناب آقای نیکبخت انجام دادید.
ایشان در همایش فرصتهای سرمایه گذاری همه مهمانان را تحت تاثیر خود قرار داده بودند و بیش از ما همدانیها در مسیر رشد همه جانبه استان پیشگام بودند . واقعا باید قدر اینچنین فرصتها رو بدونیم
انشاالله این تحرکات بزودی نتایج دلنشینی خواهد داشت. بیائیم همه با هم طعم شیرین همت و تلاش و رشد اقتصادی را به کام همدیگر هدیه بدهیم.
بازگو کردن
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن