Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی یادداشت وقتی آب از نان شب برای همدانی‌ها واجب‌تر می‌شود

سدی که این‌بار گره باز می‌کند؛
وقتی آب از نان شب برای همدانی‌ها واجب‌تر می‌شود

نام چند طرح به اندازه‌ای در همدان تکرار شده که همدانی‌ها به شنیدن آن عادت کرده‌اند.

واژه‌هایی هستند که هر از چندگاهی به نوبت می‌آیند، تیتر رسانه‌ها می‌شوند و دوباره خاموشی گریبان‌گیر آن‌ها می‌شود اما بعضی واژه‌ها هستند که نمی‌توان از آن‌ها ساده گذشت که یکی از این واژه‌ها "آب " است؛ واژه‌ای که به بحران تبدیل شده و امروز بیشتر از همیشه مردم را دل نگران کرده است.

آب دغدغه ای است که این روزها از نان شب هم برای مردم واجب‌تر شده و بدون شک جوانان ایرانی هم با تشنگی نمی‌توانند به دنبال اشتغالی بروند که نیست!

آب همان واژه‌ای است که ساده از کنار آن می‌گذریم و نمی‌دانیم چه سخت نفس‌های به تپش افتاده‌اش را می‌شنویم و هرچه از کمتر شدن آن صحبت به میان می‌آید گویا پنبه‌های در گوش فرو رفته نیز محکم‌تر فرو می‌روند و چیزی شنیده نمی‌شود.

این روزها همان فرصت‌های سوخته‌ای است که به بهانه بی‌پولی، از کنار روش‌های نوین مصرف آب و طرح‌های آبرسانی بی‌توجه عبور می‌کنیم و آب را تا قطره‌های آخر مصرف می‌کنیم و تازه به دنبال راه و چاهی برای زنده کردن آب می‌گردیم؛ البته نمی‌توان دنبال مقصر گشت وقتی همه از اقتصاد و رکود و تورم حرف می‌زنند و سطح دشت‌ها روز به روز کاهش می‌یابد و از اعماق فروچاله ها باید نظاره گر فرشته نجاتی به نام اقتصاد بود تا بتواند آب را زنده نگه دارد.

دولت نیز با شرح تدابیر خود جوانه های امید را در دل مردم می‌پروراند اما وقتی نگاهی به مسیر رو به رشد کم آبی می‌اندازیم و اسکناس‌هایی که با سختی از لابلای دستان دولت می‌چکد و مدتی زمین را سیراب می‌کند، می‌بینیم نگرانی‌ها بیشتر می‌شود و تنها امید بارش رحمت الهی ذهن و قلب مردم را تسلی می‌دهد.

همدان هم همچون دیگر شهرها چشم به آسمان دوخته و گوش را بر صدای جوی‌های آبی که از سد تالوار به سمت همدان جریان یافته، می‌بندد و می‌داند که با وضعیت فعلی، طرح آبرسانی از سد تالوار به همدان را باید تا اطلاع ثانوی در خواب ببیند.

8 سالی می‌شود که اجرای این طرح  آغاز شده و روزشمار آن هنوز به پایان نرسیده و گاهی با گشاده رویی دولت و تزریق اندکی اعتبار جان می‌گیرد و دوباره با آرامش مسیر خود را ادامه می‌دهد؛ بی خبر از اینکه دیگر منابع آبی رو به زوال می‌روند و بعد از رسیدن آب از تالوار به همدان باید دنبال راه چاره برای دمیدن روح حیات به این منابع بود.

آرامش در اجرای طرح‌های مختلف در همدان و از کودکی به نوجوانی پیوستن این طرح‌ها برای رسیدن به بلوغ، صبوری را در مردم همدان تقویت کرده؛ شاید برخی طرح‌ها همچون راه آهن، آزادراه و پتروشیمی و فولاد و هتل ضمادی باشد که دیر رسیدن آن التیام دردها را با مشکل روبه رو نکند اما دیر رسیدن آب مصداق نوشدارو پس از مرگ سهراب است و نمی‌تواند فروچاله هایی را که یکی پس از دیگری در افزایش عمق از هم سبقت می‌گیرند، پر کند؛ هرچند رسیدن آب از تالوار به همدان بهانه است و فرهنگ مصرف آب است که در این استان لنگ می‌زند.

مردم امید داشتند که رئیس جمهور در سفر خود به همدان کلیدی برای باز کردن قفل این طرح کمی تا قسمتی پا به سن گذاشته، همراه خود آورده باشد و با وجود اینکه اخباری مبنی بر اختصاص اعتبارات برای سرعت گرفتن روند اجرای طرح شنیده شد اما آبرسانی از سد تالوار از طرح‌هایی نبود که روحانی در سفر به همدان قول تکمیل آن تا پایان کار دولت را داده بود؛ هرچند مسئولان استان همدان نیز هر بار در وعده های خود، برای بهره برداری از این طرح یک سال بیشتر زمان می‌خریدند.

شنیده‌ها حاکی از این است که تا به امروز 232 میلیارد تومان برای اجرای طرح مورد نظر هزینه شده و قرار بر این بود که بر اساس وعده های مطرح شده در سفر ریاست جمهوری 300 میلیارد تومان نیز برای تکمیل طرح در طول مدت باقی مانده از فعالیت دولت تدبیر و امید اختصاص یابد که اگر نیمی از آن در سال جاری تأمین می‌شد، تکمیل پروژه نیز با پایان کار دولت به پایان می‌رسید اما در هشتمین ماه سال هستیم و هنوز 16 میلیارد تومان اعتبار تزریق شده که شاید پیشرفت فیزیکی را درصدی محدود افزایش دهد.

اعداد و ارقام هم نشان می‌دهد که هنوز یک سد دیگر بر سر راه مشکلات کم آبی همدان وجود دارد، هرچند نباید این را نادیده گرفت که با وجود اینکه امروز همه می‌دانند 94 درصد آب گلوی کشاورزی را سیراب می‌کند، کشاورزی به خواب رفته و قصد شنیدن ندارد تا زمانی که دیگر آبی برای کشاورزی هم باقی نماند.

با اینکه سد تالوار یک مانع را از سر راه بر می‌دارد و بنابر گفته مسئولان می‌تواند در مهار کم آبی در استان نقشی اثرگذار داشته باشد اما همین مسئولان بارها بر این موضوع تأکید داشته‌اند که تمام حجم منابع تجدید ناپذیر در همدان استفاده می‌شود و همچنان مردم و بخش صنعت و به ویژه بخش کشاورزی پنبه در گوش فرو برده‌اند و بیشتر از قبل آب مصرف می‌کنند.

با این وجود یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی که نیاز به اجرای آن پیش از ایجاد اشتغال، گسترش صنعت، توسعه زیرساخت‌های گردشگری، تکمیل راه آهن و آزادراه همدان- تهران، احساس می‌شود آبرسانی از سد تالوار به همدان است و با توجه به شدت گرفتن بحران آب، تکمیل آن ضروری به نظر می‌رسد.

مخاطبان پایگاه خبری "همدان نیوز" نیز در نظرسنجی اخیر که پس از سفر ریاست جمهوری به همدان مطرح شده بود و تا به امروز آرای مردمی در این طرح ثبت شد، اجرای طرح آبرسانی از سد تالوار به همدان را مهم‌ترین اولویت عنوان کردند و 95/1 درصد از مخاطبان به این گزینه رأی دادند و امید می رود که پس از لغو تحریم ها و بهبود شرایط اقتصادی، اختصاص اعتبارات برای اجرای چنین طرح‌هایی به موقع انجام شود و طرح امیدبخش آب‌رسانی از سد تالوار به همدان بتواند با پایان کار دولت تکمیل شود و گرهی از مشکلات این استان را باز کند.

با توجه به آرای مخاطبان می توان گفت که آب از نان شب واجب‌تر است!

یادداشت: فرشته اکبری

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن