Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی یادداشت فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر همدان به دنیا

همدان 2018
فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر همدان به دنیا

انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری اسیا در سال 2018 میلادی فرصتی مغتنم برای شناساندن هرچه بیشتر پایتخت تاریخ و تمدن ایران به دنیا و بهره‌مندی از اثرات مثبت این رویداد در توسعه گردشگری و اقتصادی استان است.

نایل شدن همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا مساله ساده‌ای نیست که بخواهیم به سادگی از آن عبور کنیم. شاید چنین فرصتی هیچ‌گاه دیگر نصیب استان نشود و از دست دادن فرصت امروز، در آینده منجر به پشیمانی‌های بسیاری خواهد شد.

استفاده از این فرصت، محدود به نصب چهار المان و چاپ دو بولتن نیست؛ برای بهره‌پگیری از این فرصت باید وارد بازار گردشگری شد و با آژانس‌‎های مختلف گردشگری مطرح در سطح دنیا ارتباط گرفت تا یکی از مقاصد برنامه‌های خود را همدان قرار دهند.

چندی پیش یکی از دوستان که از سفری ورزشی به یکی از کشورهای اروپایی برگشته بود، عنوان می‌کرد؛ در این سفر با یکی از حاضران در همایش که از اهالی اروپا بود، هم‌کلام شدم و او گفت که در ایام پیش رو قصد سفر ده روزه به ایران را دارد. وقتی از او سوال کردم که کدام شهرها در ایران به عنوان مقصد سفرشان در نظر گرفته شده، از اصفهان، قم و کاشان و یزد و کرمان نام برد. از این مساله شگفت زده شدم و از او دعوت کردم که به همدان بیاید اما به خاطر اینکه سفر در قالب تور تعریف شده بود، این امکان برایش وجود نداشت و قول داد در فرصتی دیگر به صورت جداگانه به همدان بیاید تا میزبانش باشم.

این مورد نمونه‌ای بود از آنچه بر ما می‌گذرد! فراهم کردن شرایط استقبال از میهمانان از یک سو و رایزنی جهت جذب گردشگران از سویی دیگر، باید توامان پیش برود.

دعوت از سفرای کشورهای مختلف برای معرفی همدان کار خوبی است اما اینکه ایشان چقدر می‌توانند در جذب گردشگر برای همدان موثر باشند بحث دیگری است که باید به طور کامل مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد که آیا این کار صرفا یک حرکت سیاسی است یا در به نتیجه رسیدن هدف متولیان در معرفی هر چه بیشتر همدان به دنیا و جذب گردشگران نیز موثر واقع می‌شود؟

تا کنون مدیران چند آژانس مطرح اروپایی، امریکایی، افریقایی و حتی آسیای شرقی به همدان دعوت شده و تور همدان را در برنامه‌های سال 2018 خود قرار داده‌اند؟

اینها جای نگرانی دارد....

بهره‌گیری از نام‌گذاری همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا نباید با جمع‌بندی نهایی حضور چند تور آن هم از چند کشور مشخص که قبلا هم گردشگران آنها به همدان می‌آمدند، خلاصه شود!

همدان باید در این مقطع زمانی میزبانی‌های بزرگی در رویدادهای فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و ... را بر عهده بگیرد تا به واسطه این میزبانی‌ها افراد زیادی از کشورهای مختلف به همدان بیایند و از  طرف دیگر باید شرایط را برای حضور راحت و مقبول ایشان تسهیل کرد.

در باب این رویداد نباید به میزانی از گردشگران داخلی خیلی توجه کرد و آن را در بوق و کرنا کرد؛ چرا که همدان همیشه و به خصوص به خاطر شرایط آب و هوایی در فصول گرم سال میزبان میلیون‌ها گردشگر داخلی بوده و هست و این مساله ارتباط چندانی به رویداد همدان 2018 ندارد. درست است که این عنوان تا حدودی می‌تواند در سفرهای داخلی و تعیین مقصد توسط هم‌وطنان در سایر استان‌ها تاثیر بگذارد اما این آن چیزی ینیت که ما در جستجویش هستم چرا که کسب عنوان بین‌المللی، بازخورد بین‌المللی را نیز می‌طلبد.

امید آن می رود که مسئولین استان و متولیان امر قدر شرایط موجود را دانسته و با میزبانی و پذیرایی مناسب، از این فرصت برای ارتقاء و تثبیت موقعیت گردشگری همدان در سطح دنیا بهره‌ ببرند.

 

یادداشت از علی ثقفی-مدیرمسئول

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن