Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گزارش ازدواج سفید؛ لکه‌ای سیاه، سرنوشتی بی‌رنگ

سایه‌ای که همدان را هم تهدید می‌کند؛
ازدواج سفید؛ لکه‌ای سیاه، سرنوشتی بی‌رنگ

آنقدر بی‌رنگ و مخفی‌ست که شاید برخی وجود چنین معضل خاموشی را احساس نکنند اما نمی توان خطر سایه سنگین آن را نادیده گرفت.

به گزارش "همدان نیوز"، بدون شک یکی از دغدغه های هر جامعه‌ای، ازدواج جوانان و پرورش نسلی پویا برای آینده آن جامعه است و ایران اسلامی نیز از این قضیه مستثنا نیست.

مسئولان این سرزمین همواره از فراهم کردن شرایط اقتصادی و بهبود وضعیت فرهنگی برای ازدواج جوانان سخن می گویند اما با گذر سالها به تدریج از آمار ازدواج کاسته و به آمار طلاق افزوده می شود.

مشکلات اقتصادی موجود در کشور که روز به روز بیشتر می شود احساس مسئولیت جوانان را برای شروع زندگی مشترک، زمین گیر می کند و از طرفی دیگر رسوخ فرهنگ و آداب کشورهای غربی از طریق ماهواره و فضای مجازی به زندگی برخی مردمان، سبک زندگی را تغییر می دهد.

یکی از معضلاتی که متأسفانه به صورت پنهان و خاموش، باور و اعتقادات، سبک زندگی و سرنوشت برخی جوانان ایرانی را نشانه گرفته «ازدواج سفید» است که آرام و بی صدا در گوشه گوشه شهرها به ویژه شهرهای بزرگ، در حال شکل گیری است. ازدواجی که هیچ خطبه عقدی در آن خوانده نمی شود و به نوعی انصاف نیست که بر آن نام ازدواج گذاشت.

دختران و پسرانی که به هر دلیل ممکن به ازدواج مشروع و قانونی تن نمی‌دهند و متأسفانه خود را با هم‌خانگی بی‌قید و بند با سرنوشتی شوم سازگار می کنند.

هرچند شاید بیان چنین مسائل و معضلاتی که کمتر به گوش مردم می خورد، به خودی خود باعث از بین رفتن قبح آن شود اما واقعیتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت و باید نسخه «پیشگیری بهتر از درمان است» را برای آن پیچید تا تهاجم فرهنگی خاموش امروز به یک معضل تبدیل نشود و کاسه چه کنم، چه کنم را به دست مسئولان ندهد.

همانطور که مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود بر شبیخون و تهاجم فرهنگی دشمن که سعی دارد اجازه رشد ملت ایران را از بنیان ندهد، اشاره کردند و با توجه به اینکه پیشرفت تکنولوژی راه نفوذ را برای دشمنان هموارتر کرده، مسئولیت ها سنگین تر می شود و بسیار بیشتر از گذشته باید مراقب نیرنگ های بی رنگی بود که در زندگی مردم ایران اسلامی در حال رسوخ و نفوذ است.

شاید کسی پیش بینی نمی کرد که نوع پوشش غربی که هیچ رنگ و بویی از تمدن ایرانی نبرده، وارد فرهنگ این مرز و بوم شود اما امروز شاهد این هستیم که پوشش نامتعارف، حتی نوجوانان کم سن و سال را هم با خود درگیر کرده و حالا برای برخورد با این ناهنجاری کمی دیر شده است.

ازدواج سفید نیز معضلی است که شاید در ذهن همگان امری ناسازگار با فرهنگ ایرانی و غیرقابل گسترش در فضای جامعه باشد اما بر اساس آنچه در محافل عمومی و حتی در جمع نوجوانان و جوانان شنیده می شود، این معضل کم و بیش وجود دارد و متأسفانه با توجه به تأثیر پذیری تعداد قابل توجهی از جوانان، احتمال افزایش تدریجی آن نیز وجود دارد.

ممکن است برخی این معضل را تنها مختص شهرهای بزرگ و پرجمعیت بدانند اما به هر شکل، حتی در همدان نیز در برخی محافل، در خصوص ازدواج سفید مسائلی مطرح می شود و طرح این موضوع در اجتماع و جمع‌های چند نفره، خود دلیلی بر نگرانی در خصوص معضل ازدواج سفید است.

همدان و مردمانش با تمدنی دیرینه و سابقه‌ای مذهبی، وجود چنین معضلی را بر نمی‌تابند اما با توجه به وجود دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در همدان و دانشجوپذیر بودن آن و به تبع این موضوع وجود خانه‌های دانشجویی که البته با نظارت اجاره داده می‌شود زمزمه هایی در برخی محافل عمومی در خصوص زندگی مشترک بدون ازدواج رسمی در برخی از این خانه‌ها حتی به صورت انگشت شمار شنیده می‌شود که خود نوعی تهدید به شمار می‌رود.

هرچند به هیچ عنوان نمی توان این موضوع را به صورت گسترده بسط و نسبت داد اما همانطور که گفته شد باید پیشگیری را سرلوحه کار قرار دارد و نگران این موضوع بود چراکه ازدواج سفید واقعیتی خاموش اما تلخ است که نباید از کنار آن رد شد و با چاره اندیشی، آسیب شناسی، فراهم کردن شرایط ازدواج آسان و ایجاد حساسیت خانواده ها برای آگاهی بخشی به فرزندان خود، اجازه رواج این معضل حتی به تعداد انگشتان دست را هم نداد.

البته مسئولان فرهنگی استان همدان می گویند که آمار رسمی در این زمینه وجود ندارد اما به گفته آنها این بدین معنا نیست که مسئولان نسبت به معضل ازدواج سفید بی تفاوت هستند و در این خصوص دغدغه مندی در استان وجود دارد.

آنها معتقدند که ازدواج سفید اتفاق شایع و مرسومی در ایران اسلامی نیست و با فرهنگ و آموزه های دینی تطبیق ندارد و این اتفاق در جامعه و به شکل مرسوم برای خانواده ها قابل قبول و پذیرفته شده نیست و به کشورهای غربی برمی گردد. با این وجود مجموعه فرهنگی استان در این زمینه بی تفاوت نیست و حتی مباحثی را که در محافل عمومی نیز مطرح می شود مورد بررسی قرار می گیرد. در خصوص ازدواج سفید به شکل واضح موضوعی در آموزش‌ها مطرح نمی شود و به  هیچ عنوان صلاح نمی بینیم که در جامعه دانشجویی این موضوع مطرح شود که چنین جریانی وجود دارد اما به هر شکل آموزش‌ها در خصوص مراقبت‌های فردی در روابط اجتماعی ارائه می‌شود.

مسئولان فرهنگی استان تأکید می کنند که ازدواج سفید عمل غیر اخلاقی است که با فرهنگ ایرانی در تضاد است و مشکلات زیادی را به ویژه برای دختران ایجاد می کند. این معضل به طور عمده به شهرهای بزرگ برمی گردد و در شهرهایی همچون همدان چنین شرایطی وجود ندارد. به هیچ عنوان خانه به صورت مختلط به دانشجویان اجاره داده نمی شود اما پس از اجاره منزل، اگر چنین اتفاقی نیز بیفتد شاید تعداد معدود و محدودی باشد که متأسفانه چون پنهانی است نمی‌توان در خصوص وجود یا عدم وجود چنین معضلی سخن گفت.

آنها می گویند: حتی اگر چنین اتفاقی یک مورد در جامعه یک میلیون نفری وجود داشته باشد محسوس نیست و نمی توان گفت چنین معضلی وجود دارد. برای جلوگیری از شیوع این اتفاق خاموش باید در خصوص ازدواج رسمی و قانونی فرهنگسازی کرد. ازدواج یعنی فرهنگسازی؛ تا زمانی که دستگاه های فرهنگی ورود پیدا نکرده و جوانان را به ازدواج آسان، آگاهانه و پایدار دعوت نکنند مشکلاتی از قبیل ازدواج سفید و دوستی‌های خیابانی رفع نخواهد شد.

حال باید دید دغدغه‌مندی مسئولان در خصوص این تهدید به چه شکل رخ نشان خواهد داد و آیا برنامه‌ریزی‌ها زودهنگام و اثرگذار خواهد بود؟

گزارش: فرشته اکبری

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن