Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گزارش 65 پروژه ورزشی نیمه‌کاره که در همدان خاک می‌خورند

از پروژه‌های ناتمام ورزشی تا استفاده بهینه از آن‌ها؛
65 پروژه ورزشی نیمه‌کاره که در همدان خاک می‌خورند

روند کند ساخت پروژه‌های ناتمام ورزشی همواره یکی از دغدغه‌های کشور بوده است. پروژه‌هایی که گاهی روند ساخت آن‌ها آن‌قدر طولانی می‌شود که به‌مرور زمان مصالح کاربردی در آن‌ها فرسوده می‌شود.

امیررضا خادم معاون پارلمانی وزارت ورزش و جوانان در سفری که به همدان داشت در گفت‌وگو با "همدان نیوز" عنوان کرد حدود چهار هزار و 400 پروژه ناتمام ورزشی روی دست وزارت ورزش و جوانان کشور مانده است.

صدای مسئولان همواره از مشکلات مالی بلند است. مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان نیز مشکلات مالی را موجب عدم اجرای پروژه‎های ورزشی در همدان می‎داند.

رسول منعم می‌گوید: 65 پروژه ورزشی در سطح استان نیمه‌کاره باقی مانده است؛ پروژه‌هایی که در صورت تکمیل سرانه فضای ورزشی استان را به ازای هر نفر از 70 سانتی‌متر مربع به 90 سانتی‌متر مربع می‌رساند.

او این‌گونه برآورد می‌‎کند که برای ساخت و تکمیل این پروژه‌های ناتمام اعتباری بالغ بر 700 میلیارد ریال نیاز است. پروژه‌هایی که تشنه تزریق اعتبار هستند.

دهکده المپیک مهم‌ترین پروژه نیمه‌کاره همدان

شاید یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ورزشی ناتمام استان ساخت دهکده المپیک همدان است. دهکده‌ای که قرار است در زمینی به مساحت 20 هکتار در باغ میوه قدیم شهرداری ساخته شود. مجموعه‌های پیست دوچرخه‌سواری، سالن سرپوشیده دوومیدانی و همچنین مجموعه گلف از پروژه‌هایی هستند که در این دهکده ساخته می‌شوند.

در این رابطه رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان همدان در گفتگو با خبرنگار «همدان نیوز» می‌گوید: در سال 91 عملیات ساخت پیست دوچرخه‌سواری همدان با پرداخت 10 میلیارد ریال به پیمانکار آغاز شد اما پیمانکار پس از دریافت این مبلغ با کارشکنی‌های انجام‌شده، از ادامه ساخت این پیست منصرف شد و اعتبار دریافتی را هیچ‌گاه پس نداد.

علی ثقفی با اشاره به اینکه این پیست در مرحله کلنگ‌زنی باقی مانده، عنوان می‌کند: باوجود مشکلات پیش‌آمده، سخت به دنبال تأمین اعتبار و احداث هرچه سریع‌تر این مجموعه هستیم.

او پیست دوچرخه‌سواری را یکی از مطالبات هیئت دوچرخه‌سواری می‌داند و معتقد است که با توجه به وجود دوچرخه‌سواران مستعد در استان پیست دوچرخه‌سواری یکی از نیازهای اصلی رکاب‌زنان استان به شمار می‌رود.

پیست دوومیدانی مهم‌ترین دغدغه هیئت دوومیدانی

علاوه بر راه‌اندزای پیست دوچرخه‌سواری در این مجموعه، قرار است پیست سرپوشیده دوومیدانی نیز احداث شود. پیستی که به گفته رئیس هیئت دوومیدانی 21 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما چند سالی است که عملیات ساخت آن متوقف شده است. عملیات ساخت این پیست از سال 91 آغاز شده و تاکنون حدود هشت میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

پس‌ازاینکه در سال 88 مجموعه 15 هزارنفری شهید مفتح افتتاح شد پیست دوومیدانی این مجموعه نیمه‌کاره باقی ماند. تمام عملیات این پیست به‌جز تارتان انجام شده است و پس از گذشت 7 سال هنوز اعتبار تارتان این طرح ملی تأمین نشده است.

شاید دوومیدانی این روزها ورزش اول استان باشد و توجه بیشتر به پروژه‌های ناتمام این رشته را می‌طلبد، چراکه وجود یک دونده المپیکی، یک دونده پاراالمپیکی و چند رکورددار ملی در همدان باعث شده که این رشته مادر، نیازمند توجه بیشتری باشد.

محدودیت منابع مالی، عدم برنامه‌ریزی، عدم آینده‌نگری از دلایل طولانی شدن روند ساخت پروژه‌ها

این‌ها گوشه‌ای از 65 پروژه ناتمام ورزشی استان بود؛ البته نه‌تنها استان بلکه در سطح کشور مشکلات رکود اقتصادی در کنار تحریم‌ها دست‌به‌دست هم دادند تا این پروژه‌ها نیمه‌تمام رها شوند. هرچند محدودیت منابع مالی و گاهی عدم برنامه‌ریزی مناسب برای پروژه‌ها و عدم آینده‌نگری و دقت موجب می‌شود تا پروژه‌ها با زمان طولانی‌تری اجرایی شوند.

باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که طولانی شدن روند اجرای پروژه‌ها نیز هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و علت اصلی طولانی شدن اجرای پروژه‌ها و تکمیل نشدن طرح‌های ناتمام، نقص در انجام مطالعات، توجیه فنی و اقتصادی و محدودیت‌های اعتباری عنوان می‌شود. اشتباه در برآورد بودجه، تخصیص و پرداخت اعتبارات، از عوامل دیگر ناتمام ماندن پروژه‌ها یا پیشرفت کند و تأخیر در بهره‌برداری از آن‌هاست، به‌نحوی‌که بهره‌برداری بعضی از طرح‌ها، بارها و بارها به تعویق می‌افتد و گاهی نیز پروژه‌هایی با نواقص و مشکلات بسیاری بهره‌برداری می‌شوند.

البته ما همدانی‌ها ید طولایی در ناتمام گذاشتن پروژه‌ها داریم، در هر گوشه و کنار استان همدان پروژه‌های ناتمام ریزودرشتی را شاهد هستیم که ناخرسندی مردم را در پی داشته است. پروژه‌هایی مانند راه‌آهن تهران-همدان، بیمارستان اکباتان، منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد فامنین، احداث جاده نهاوند-تویسرکان، پتروشیمی هگمتانه، توجه مردم را به پروژه‌های ناتمام جلب کرده است، آن‌هم پروژه‌هایی که شاید با گذشت سال‌های متمادی و غفلت مسئولان از نظارت بر عملکرد مجریان، امروز با هزینه‌های چند برابری هم نتوان آن‌ها را به پایان رساند.

ورزشگاه 15 هزارنفری مفتح بدون استفاده

نبود مطالعه دقیق درباره پروژه‌ها از دیگر دلایل کامل نشدن آن‌هاست. سال 88 مجموعه ورزشی شهید مفتح در 30 هزار مترمربع و امکانات فوق‌العاده در 15 کیلومتری همدان ساخته شد. ورزشگاهی که فقط یک‌بار مملو از تماشاگر شد و آن‌هم آخرین دیدار پاس در لیگ برتر فوتبال کشور در برابر استقلال تهران بود. باوجود امکانات خوب ورزشگاه مفتح، بازی‌های خانگی پاس در ورزشگاه قدس برگزار می‌شد چراکه به دلیل فاصله زیاد این ورزشگاه از مرکز شهر، استقبال تماشاگران را به‌طور چشمگیری کاهش می‌داد.

پس از برگزاری برخی از مسابقات فوتبال زیر 14 سال آسیا در سال 93، از این ورزشگاه هیچ استفاده مهم دیگری نشده و در حال فرسوده‌شدن است. درحالی‌که مجموعه ورزشی شهیدان حاج بابایی به دلیل اینکه در داخل شهر احداث شده، هر هفته شاهد میزبانی از ورزشکاران و جوانان مستعد است. شاید اگر ورزشگاه مفتح نیز با آن‌همه اعتبار در نزدیک شهر ساخته می‌شد از آن استفاده بهینه‌تری به عمل می‌آمد.

همدان و ظرفیت‌های میزبانی مسابقات بین‌المللی

به‌هرحال استان همدان ازلحاظ زیرساخت‌های ورزشی در وضعیت مناسب‌تری نسبت به برخی از استان‌ها قرار دارد اما چگونگی استفاده از این زیرساخت‌ها نیز مهم است.

در چند سال اخیر مسابقات آسیایی سنگ‌نوردی، مسابقات فوتبال کمتر از 14 سال آسیا و مسابقات آسیایی او – اسپرت مهم‌ترین تورنمنت‌هایی بوده‌اند که به میزبانی همدان برگزار شده‌اند که نشان‌دهنده این است که همدان ظرفیت‌های مناسب برای میزبانی مسابقات بین‌المللی دارد.

ظرفیت اسکان 400 ورزشکار بدون احتساب هتل‌ها، وجود مجموعه‌های ورزشی همانند مجموعه 15 هزارنفری شهید مفتح، مجموعه ورزشی شهیدان حاجی بابایی، سالن 6 هزارنفری انقلاب، سالن سنگ‌نوردی فرهاد، پیست اسکی بین‌المللی تاریک دره، مجموعه چمن مصنوعی هاکی شهید بهشتی و ... از جمله توانمندی‌های همدان در بخش ورزشی به شمار می‌آید.

این‌ها گوشه‌ای از ظرفیت امکانات ورزشی همدان است و امید می‌رود که با استفاده بهینه از این زیرساخت‌ها بتوان گامی در تحول و پیشرفت ورزش قهرمانی استان برداشت اما پروژه‌هایی نیز هستند که با تکمیل آن‌ها می‌توان از دیگر ظرفیت‌های استان رونمایی کرد که به نتیجه رسیدن این طرح‌ها، نیازمند تأمین اعتبار و پیگیری مدیران برای جذب آن است.

 گزارش: جواد همدانی

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن