Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی مردم ایران چقدر پول نقد دارند؟

مردم ایران چقدر پول نقد دارند؟

حجم اسکناس و مسکوک در دست مردم به بیش از 37 هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش "همدان نیوز"، بررسی ها نشان می دهد حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در پایان سال گذشته به 37 هزار و 200 میلیارد تومان رسید ، به این ترتیب سرانه اسکناس و مسکوک در دست ایرانیان به حدود 478 هزار تومان رسیده است . آمارهای بانک مرکزی در خصوص میزان اسکناس و مسکوک در دست افراد دلالت بر این آمار دارد . به این ترتیب هر ایرانی در سال گذشته 478 هزار تومان پول نقد داشته است و سایر دارایی اش به صورت چک پول و سپرده های بانکی و ... بوده است.

 پول نقد این روزها با فراگیر شدن ابزارهایی مانند کارت های اعتباری، کاربرد پیشین خود را در داد و ستدها و معاملات از دست داده اند. در حال حاضر بسیاری از پرداخت های خرد مردم و خریدهای روزانه نیز با استفاده از کارت های اعتباری صورت می گیرد . با این حال ابزاری مانند پول نقد نیز در محاسبات عمومی اهمیت قابل توجهی را داراست .

بررسی ها نشان می دهد پول نقد کارایی خود را برای پرداخت ها در ایران از دست داده است چرا که با توجه به سطح عمومی قیمت ها ، درشت ترین اسکناس ایران که 10 هزار تومانی است برای پرداخت خریدهای متوسط جامعه ایرانی مانند پوشاک و کفش و ... چندان مناسب نیست .

در بسیاری از کشورهای اروپایی و پیشرفته نیز که ابزارهای پرداخت الکترونیک گسترش فروانی یافته اند اما ارزش اسکناس های متداول در مقایسه با ایران بیشتر است . چک پول ها را می توان ابزاری دانست که در سال های اخیر با هدف جبران نقص اسکناس های موجود در بازار ایران به کمک آمده اند . با این حال آمار سرانه اسکناس و مسکوک بدون محاسبه چک پول ها از سوی بانک مرکزی برآورد شده است .

در پایان سال 1393 حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص 35 هزار و 170 میلیارد تومان بود که این رقم با افزایشی 5.8 درصدی به حدود 37 هزار و 200 میلیارد تومان افزایش یافته است .

 در سال های فعالیت دولت یازدهم ، روند رشد اسکناس و مسکوک در دست اشخاص رشدی بسیار کمتر از مدت مشابه سال های قبل را تجربه کرده است . در حقیقت می توان چنین برآورد کرد که رشد دو رقمی حجم اسکناس و مسکوک در دست افراد در این سه سال به کمتر از 6 درصد محدود شده است.

منبع: خبرآنلاین

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن