Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس کودتای نوژه؛ نماد حقارت آمریکایی/برنامه استکبار برای زدن نهال نوپای انقلاب اسلامی

اعضای مجمع نمایندگان همدان تأکید کردند:
کودتای نوژه؛ نماد حقارت آمریکایی/برنامه استکبار برای زدن نهال نوپای انقلاب اسلامی

اعضای مجمع نمایندگان استان همدان، با اشاره به سلسله اقدامات امریکا برای ضربه زدن به انقلاب، تأکید کردند که یکی دیگر دسایس ایالات متحده با عنایت خداوند و اتحاد و انسجام داخلی مردم عبث ماند.

به گزارش "همدان نیوز"، این ایام با سالروز کودتای نقاب که بعدها به نام کودتای نوژه معروف شد، مصادف است، کودتایی که با برنامه ریزی آمریکا و با استفاده از عوامل خودفروخته داخلی با هدف ضربه زدن به نظام نوپای انقلاب اسلامی صورت گرفت.

در دی ۱۳۵۸ یکی از هواداران شاپور بختیار، به نام مهندس قادسی‌، نمودار سازمانی را تهیه کرد و نام آن را نقاب گذاشت، نام نقاب جمع حروف اول «نجات قیام انقلاب بزرگ» بود و سازمان دارای شورایی شامل مسئول تهران، مسئول امور شهرستان‌ها‌، مسئول امور وزارتخانه‌ها، مسئول امور دانشگاه‌ها، انتشارات و تبلیغات‌، مسئول امور ایلات و مسئول امور چریکی بود‌.

پایگاه هوایی شهید نوژه در ۵۰ کیلو‌متری شهر همدان و در کنار شهر کبودرآهنگ، دور دسترس مردم قرار داشت و تیمسار محققی، تیمسار سعید مهدیون، سروان حمید نعمتی، سروان ایرج ایران نژاد و چند تن دیگر از سران کودتا در آنجا خدمت کرده بودند و اماکن و پرسنل پایگاه را می‌شناختند‌.

برای تصرف پایگاه نوژه به عنوان کلید عملیات کودتا قرار بود ۱۲ تیم مرکب از یکصد تن از کلاه سبزهای تیپ نوهد ،۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از فریب خوردگان ایل بختیاری و ۱۲ نفر راهنما از داخل پایگاه به فرماندهی سرگرد کوروش آذرتاش (فرمانده تیپ ۲۳ نوهد پیش از انقلاب) جهت تصرف پایگاه نوژه وارد عمل شوند‌. طبق نقشه پس از تصرف پایگاه تیمسار محققی برای رهبری عملیات هوایی در اتاق فرماندهی مستقر می‌شد و همزمان سروان حمید نعمتی، سروان محمد ملک، سروان کیومرث آبتین و سروان فرخزاد جهانگیری که هر کدام فرمانده یک تیم بودند اولین اسکادران هوایی را به پرواز در می‌آوردند. این اسکاداران شامل ۱۶ هواپیما از ۵۳ فروند هواپیمای مجهز به سلاح سنگین بود که برای عملیات در نظر گرفته شده بود‌. در طرح کودتا، عملیات هوایی نقش محوری داشت بنابراین هواپیما‌ها باید مسلح به سلاح سنگین و آماده پرواز می شدند.

با رسیدن هواپیماها به تهران قرار بود بیت حضرت امام(ره)، فرودگاه مهرآباد، دفتر نخست وزیری، ستاد مرکزی سپاه پاسداران، ستاد مرکزی کمیته‌های انقلاب، پادگان ولی عصر(عج)، پادگان امام حسین(ع) و چند نقطه مهم دیگر بمباران شود‌.

اما به خواست خدا این توطئه برنامه‌ریزی شده در صبح روزی که قرار بود کودتا انجام گیرد توسط دو تن از اعضای کودتا افشا شد و ستاد خنثی سازی کودتا متشکل از واحدهای اطلاعات سپاه، گروه مهندسی و انجمن اسلامی نیروی هوایی، تعدادی از پرسنل مؤمن نیروی زمینی و تیپ نوهد به خنثی سازی این کودتا پرداختند.

حضرت امام خمینی(ره) پس از پایان عملیات خنثی سازی کودتا در حسینیه جماران در طی سخنرانی خود فرمودند: «می‌خواهند توطئه بکنند و آن هم این توطئه‌ای که معلوم است که اگر چنانچه موفق به کشفش هم نشده بودیم،] مردم [خفه می‌کردند آنها را ... اگر این فانتوم‌ها هم بلند شده بود، اینها می‌خواستند چه بکنند، پدر اینها را در می‌آوردند مگر ملت، حالا دیگر نشسته که یک فانتوم و دو فانتوم کاری انجام بدهد.»

حال دو تن از نمایندگان استان همدان به تشریح وقایع و اهداف این کودتا پرداخته اند.

کودتای آمریکایی نوژه با عنایت خداوند و اتحاد و انسجام داخلی مردم عبث ماند

اکبر رنجبرزاده با اشاره فرا رسیدن سالروز کودتای نوژه همدان، گفت: شکست ودتای نوژه یکی از اتفاقات و حوادث مهم در دهه اول انقلاب اسلامی بوده است.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آمریکا و عوامل استکبار جهانی در تلاش بودند که به نحوی انقلاب را سرکوب کرده و مانع از حرکت رو به جلوی جمهوری اسلامی شوند، همچنین استکبار با حمایت برخی از عوامل خودفروخته به دنبال آن بود که انقلاب نوپای جمهوری اسلامی را در نطفه خفه کند، اما با عنایت خداوند و اتحاد و انسجام داخلی مردم و مسئولان، نقشه های شوم استکباردر داخل و خارج کشور خنثی شد.

وی در تشریح ابعاد کودتای نوژه، گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، که خلبانان وابسته به کودتا پس از حمله ظاهری جنگنده های عراقی به مرزهای ایران، در ظاهر برای حرکت به سمت مرزها و پاسخ به ارتش عراق و در واقع برای حرکت به سوی تهران و بمباران اهداف از پیش تعیین شده پرواز کنند، پس از با رسیدن هواپیماها به تهران قرار بود بیت حضرت امام(ره)، فرودگاه مهرآباد، دفتر نخست وزیری، ستاد مرکزی سپاه پاسداران، ستاد مرکزی کمیته‌های انقلاب، پادگان ولی عصر(عج)، پادگان امام حسین(ع) و چند نقطه مهم دیگر بمباران شود‌.

رنجبرزاده با اشاره به اهمیت شکست و خنثی شدن کودتای نوژه، تصریح کرد: به طور حتم اگر این کودتا در آن دوران به سرانجام می رسید، می توانست برای جمهوری اسلامی آثار شکننده ای را به دنبال داشته باشد، ولی خوشبختانه عوامل این کودتا پیش از هر اقدام دستگیر شدند

وی با بیان اینکه پروژه کودتای نوژه مانند اقدامات دیگر آمریکا پس از انقلاب اسلامی عبث ماند، تصریح کرد: تمام این مسائل عواملی بود که به مردم انقلابی مردم، نگاه ویژه پروردگار و حضرت ولی عصر(عج) را نمایانگر کرد.

عضو هیأت رئیسه مجلس، با اشاره به هماهنگی عوامل کودتای نوژه با آمریکا، کشورهای غربی و کشورهای عربی به سرکردگی عراق، گفت: طبق گفته های عوامل این کودتا، کودتای نوژه پیش زمینه تضعیف انقلاب و جمهوری اسلامی برای حمله رژیم بعث عراق به ایران بود.

کودتای نوژه، سلسله برنامه های شیطانی امریکا برای ضربه  زدن به انقلاب

احد آزادی خواه نیز با اشاره به این حادثه، گفت: کودتای نوژه یکی از اقداماتی بود که برای براندازی نظام نوپای انقلاب رخ داد و قطعا این کودتا با توطئه چینی و برنامه ریزی آمریکایی ها صورت گرفت.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: قطعا از سلسله برنامه های شیطانی امریکا برای ضربه  زدن به انقلاب اسلامی می توان به کودتای نوژه اشاره کرد، البته آمریکایی ها در این حوزه چند هدف مهم را دنبال می کردند، که خوشبختانه به هیچ کدام از این مسائل نرسیدند.

وی افزود: یکی از اهداف غربی ها در کودتای نوژه همدان؛ استفاده از نیروی نظامی ایرانی بود تا این گونه مطرح شود که انقلاب به دست خود مردم سرنگون شده است، همچنین این کودتا به دنبال آن بود که هزینه های حداقلی برای آمریکا ایجاد کند.

آزادی خواه تصریح کرد: همچنین آن ها می دانستند که کودتای نظامی بهترین و سریع ترین راه برای ضربه زدن به نظام و سرنگون کردن انقلاب است و درصورت تحقق و اجرای این کودتا قطعا تبعات بسیاری به دنبال داشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم، گفت: متأسفانه نفاق درونی در کشور موجب شده بود که آمریکایی ها در داخل کشور رخنه کنند، اما با بصیرت ملت بزرگ ایران و همافران ارتش، این دسیسه و کوتا در نطفه خفه شد.

وی افزود: به طور حتم فرماندهی کودتای نوژه در اختیار آمریکایی ها بود، تا بتواند انقلاب را از پای دربیاورد و نهال انقلاب را بکشند.

منبع: خانه ملت

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن