Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس لحظه به لحظه با کودتای ترکیه/ پرواز جنگنده ها و هلکوپترهای نظامی/ سقوط تلویزیون ترکیه و فرودگاه استانبول

لحظه به لحظه با کودتای ترکیه/ پرواز جنگنده ها و هلکوپترهای نظامی/ سقوط تلویزیون ترکیه و فرودگاه استانبول

منابع خبری از شرایط نظامی ترکیه خبر می دهند.

به گزارش "همدان نیوز"، شاهدان از پرواز جنگنده ها و بالگردها بر فراز آسمان آنکارا پایتخت ترکیه خبر دادند.  شبکه خبری «آی‌24» از استقرار گسترده نیروهای نظامی در آنکارا و استانبول خبر داده است. همه پروازها از فرودگاه آتاتورک کنسل شد.

تحولات صبح روز کودتا را در این قسمت مشاهده کنید:

9:44 شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، این افراد در ناآرامی ها، انفجارها و تیراندازی های شب گذشته 150 نفر مجروح شدند.

9:43 منابع خبری ترکیه از بازداشت صدها نفر از نظامیان و برکناری ده ها تن از افسران بلندپایه ارتش این کشور خبر می دهند.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه ملیت چاپ ترکیه ، 754 نفر از پرسنل ارتش ترکیه بازداشت شده اند. همچنین 5 ژنرال و  29 سرهنگ نیز از سمت هایشان در ارتش ترکیه برکنار شدند.

بر اساس آخرین خبرها ژنرال اکرم چاغلار، فرمانده عملیات سپاه سوم ارتش ترکیه، در ارزنجان ( در شرق این کشور ) و ژنرال حسن پولاد، فرمانده تیپ 39 مکانیزه، نیز بازداشت شده اند.

9:42 شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: درگیریهای شدید در شهر آنکارا پایتخت ترکیه بین نیروهای طرفدار کودتا و نیروهای طرفدار دولت این کشور همچنان ادامه دارد.

9:41 شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: خبرگزاری آناتولی ترکیه تایید کرد ساختمان وزارت دفاع و ستاد مشترک ارتش این کشور در آنکارا همچنان در کنترل عاملان کودتاست.

این خبرگزاری تاکید کرد نیروهای امنیتی برای در دست گرفتن کنترل این دو ساختمان تلاش می کنند و به طرف نیروهای طرفدار کودتا گازهای سمی شلیک کردند.

9:41 خبرگزاری رویترز در خبری فوری اعلام کرد یک مقام ترکیه ای گفت 29 سرهنگ و پنج ژنرال ارتش در پی تلاش برای کودتا در این کشور از مقام خود برکنار شدند.

9:41 شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: نیروهای پلیس ترکیه به ساختمان دانشکده نظامی استانبول که شماری از نیروهای طرفدار کودتا در آن حضور دارند یورش بردند.

9:41 شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: خبرگزاری آناتولی ترکیه از تیراندازی به طرف یک فروند بالگرد خبر داد که از ساختمان ریاست ستاد ارتش این کشور به پرواز درآمده بود.

9:40 تلویزیون دولتی چین به نقل از وزارت  امور خارجه این کشور گزارش داد پکن خواستار بازگشت فوری نظم و ثبات به ترکیه در پی تلاش برای کودتا در این کشور شد.

وزارت امور خارجه چین تا کنون گزارشی درباره زخمی شدن شهروندان این کشور در ترکیه دریافت نکرده و ساز و کارهای مربوط به شرایط اضطراری را فعال کرده است.

9:37 خبرگزاری رویترز  گزارش داد: یک مسئول بلندپایه ترکیه‌ای اعلام کرد مقر ارتش ترکیه به دست نیروهای هوادار دولت افتاده است اما گروه کوچکی از کودتاچیان همچنان به مقاومت ادامه می دهند.

9:36 خبرگزاری رویترز در خبری فوری اعلام کرد یک مقام ارشد ترکیه ای گفت حملات به ساختمان پارلمان و کاخ ریاست جمهوری عمدتا متوقف شده است.

9:35 خبرگزاری رویترز در خبری فوری اعلام کرد یک مقام ارشد ترکیه ای گفت نظامیان شورشی هنوز چندین بالگرد نظامی را در اختیار دارند ولی هیچ جنگنده نظامی در اختیار آنها نیست.

9:35 شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: رئیس شورای اروپا تاکید کرد اوضاع ترکیه با ثبات فاصله دارد.

9:34 شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بر حمایت از دولت منتخب ترکیه تاکید کرد.

9:33 شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: شبکه سی ان ان ترکیه اعلام کرد پنج نفر از افسران بلندپایه ارتش این کشور در بین بازداشت شدگان هستند.

9:32 شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: یک مقام بلندپایه ترکیه اعلام کرد عاملان کودتا در این کشور کنترل چند فروند بالگرد نظامی را در دست گرفتند، اما هیچ هواپیمای جنگنده ای را در اختیار ندارند.

9:30 خبرگزاری رویترز در خبری فوری گزارش داد شرکت فرودگاه‌های مالزی که گرداننده امور فرودگاه بین المللی صبیحه گوگچن استانبول است اعلام کرد به پردازش امور مربوط به پروازهای ورودی و برخی پروازهای خروجی در این فرودگاه ادامه می‌دهد.

9:30 رئیس جدید ستاد ارتش ترکیه اعلام کرد، ارتش ترکیه از کودتای نظامی حمایت نمی‌کند.

9:23 خبرگزاری رویترز در خبری فوری اعلام کرد سخنگوی دولت آلمان خواستار احترام به نظم دموکراتیک در ترکیه شد و گفت برلین از دولت منتخب ترکیه حمایت می کند.

9:23 خبرگزاری رویترز به نقل از یک شاهد گزارش داد طرفداران رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به گروهی از نظامیان در یکی از پل های استانبول که بعد از شرکت در کودتا، تسلیم شده بودند حمله کردند.

دخالت نیروهای پلیس باعث شد این گروه از نظامیان نجات پیدا کنند. اردوغان از طرفداران خود خواسته بود با ریختن به خیابان ها به فرونشاندن تلاش برای کودتا کمک کنند. وی گفته بود بخشی از نیروهای مسلح ترکیه که طرفدار فتح الله گولن هستند، مسئول این کودتا می باشند.

9:21 شبکه تلویزیونی روسیا الیوم لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: دمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه، تاکید کرد حوادث اخیر در ترکیه نشان می دهد تناقض های عمیقی در جامعه و ارتش این کشور وجود دارد.

9:14 شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش تصاویر غیرحرفه ای از آنکارا پایتخت ترکیه پخش کرد که نشان می دهد بعضی از ساختمان ها در آنکارا در کنترل نیروهای ارتش است.

این تصاویر همچنین نشان می دهد شمار زیادی از مردم ترکیه در خیابان های آنکارا حضور دارند.

9:12 شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد شمار بازداشت شدگان در پی کودتای نافرجام در این کشور به هفتصد و پنجاه و چهار نفر افزایش یافت.

9:12 شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: فرمانده سپاه سوم ارتش ترکیه بازداشت شد.

9:12 یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس نمایندگان سوریه گفت: انقلاب سیاسی به وجود آمده در ترکیه ، نقشه سیاسی این کشور و اوضاع را در منطقه تغییر خواهد داد.

خالد عبود با بیان این مطلب در گفتگو با العالم افزود : ما اکنون در لحظه سیاسی بسیار مهمی هستیم این لحظه سیاسی فقط به جغرافیای ترکیه یا تاریخ ترکیه یا گذشته و آینده ترکیه اختصاص ندارد بلکه یک لحظه سیاسی بسیار مهمی است که بر سراسر منطقه تأثیر گذار است. جنبش نظامی به وجود آمده در ترکیه و انقلاب به وجود آمده در این کشور ، ناقص بود بدین معنی که نتوانست طبقه سیاسی دیگر را حذف کند . اگرچه چنین اتفاقی نیفتاد اما لحظه سیاسی  متفاوتی است و آنچه در روزهای آینده در ترکیه رخ خواهد داد با گذشته متفاوت خواهد بود.

9:07 شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: آمریکا پنجاه بمب هسته‌ای در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه دارد، به همین علت اوضاع این کشور برای واشنگتن اهمیت فوق العاده‌ای دارد.

9:03 نخست وزیر ترکیه مجلس این کشور را به نشست اضطراری فراخواند.

9:02 دادستان آنکارا دستور بازداشت نظامیان عضو کمیته صلح در میهن را که از آنان به عنوان سازمان مرتبط با فتح الله گولن نام برده می شود، صادر کرد.

دادستانی آنکارا علاوه بر صدور دستور بازداشت ژنرال ها، ‌افسران و درجه داران عضو این کمیته حکم بازداشت همه قضات دیوان عالی قضایی، دادگاه عالی نظامی و قضات عضو مجمع عالی قضات و دادستان های ترکیه را که با جنبش طرفداران فتح الله گولن مرتبط بوده و از حامیان کودتا هستند ، صادر کرده است.

9:01 بینعالی ییلدریم شنبه از انتخاب فرد جدیدی برای ریاست ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه خبر داد.

وی افزود ژنرال اومیت دوندار، فرمانده لشکر یکم ارتش ترکیه (مستقر در استانبول،) را به طور موقت ریاست ستاد مشترک نیروهای مسلح را برعهده خواهد گرفت.

دوندار جانشین هلوسی آکار می شود که گمان می رود در اسارت نظامیان کودتاچی باشد.

9:01 شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: در حالی که رسانه های ترکیه ای تصاویر مختلفی از بخش های مختلف شهر استانبول این کشور پخش می کنند که نشان می دهد مردم در خیابان ها حضور دارند و کنترل اوضاع را در دست گرفته اند، هنوز هیچ تصویری از شهر آنکارا پایتخت ترکیه منتشر نشده است.

رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه می گویند کودتا در این کشور شکست خورد، اما  کودتاچیان از نیروهای ارتش با صدور بیانیه ای بر ادامه نبرد تاکید کردند و از مردم خواستند در خانه هایشان باقی بمانند.

9:00 شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: پنج نفر در حمله هوایی جنگنده های اف 16 به مناطقی در اطراف کاخ ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا کشته شدند.

8:56 یک مقام ارشد ترکیه امروز اعلام کرد درطول یک شب کودتا و درگیری و خشونت در سراسر این کشور دست کم شصت نفر کشته شده اند که اکثریت آنها غیر نظامی بوده اند.

این مقام ارشد ترکیه همچنین بدون اشاره به جزییات بیشتر اعلام کرد تاکنون 336 نفر در رابطه با کودتا و خشونتهای شب گذشته در سراسر این کشور بازداشت شده اند که اغلب بازداشت شدگان نیز از پرسنل نظامی و سرباز بوده اند.

8:54 فتح الله گولن کودتای نظامی ترکیه را محکوم کرد.

8:55 رویترز اعلام کرد: در پی وقوع آنچه که دولت ترکیه، تلاش بخشی از نظامیان این کشور برای کودتا عنوان کرد، یک شرکت کشتیرانی خبر داد مقامات دریایی ترکیه روز شنبه تنگه بسفر استانبول را «بنا به دلایل امنیتی» به روی نفتکش ها بستند.

این شرکت اعلام کرد برخی کشتی های باری از قبیل کشتی های فله بر اجازه عبور از این کانال را که استانبول را به دو بخش اروپایی و آسیایی تقسیم می کند پیدا کرده اند.

یک شاهد به خبرگزاری رویترز گفت در ساعات اولیه صبح روز شنبه هیچ ترافیکی در دهانه جنوبی این تنگه دیده نمی شود.

8:55 شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: کودتاگران در ترکیه با صدور بیانیه ای بر ادامه مبارزه تاکید کردند.

8:55 شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: کودتاگران در ترکیه با صدور بیانیه ای از مردم این کشور خواستند در خانه هایشان باقی بمانند.

8:51 سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد مسکو از خبرهای رسیده از ترکیه نگران است.

دمیتری پسکوف تاکید کرد ولادیمیر پوتین، رئیس روسیه، به صورت مداوم از طریق کانالهای دیپلماتیک و سازمانهای اطلاعاتی تحولات ترکیه را دنبال می کند.

8:47 خبرگزاری فرانسه گزارش داد: منابع رسمی در ترکیه شمار تلفات درگیری و خشونتها در سراسر ترکیه را تاکنون دست کم شصت کشته اعلام کردند. گزارشها همچنین از بازداشت دست کم 336 نفر در سراسر این کشور حکایت دارد.

8:47 بمباران محدوده کاخ ریاست جمهوری که ساعتی پیش انجام شد،  5 کشته برجای گذاشت .

8:46 شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: یک فروند بالگرد نظامی به طرف تظاهرکنندگان در اطراف فرودگاه شهر استانبول ترکیه تیراندازی کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در فرودگاه استانبول حضور دارد.

8:45 وبسایت ووکس به بررسی 6 عاملی پرداخت که می‌توانند در شکست یا موفقیت کودتا تاثیرگذار باشند.

8:44 شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از کودتای نافرجام در این کشور، برای دادن نخستین پیام خود به مردم ترکیه از نرم افزار اسکایپ گوشی تلفن همراه خود استفاده کرد.

8:38 دادستان منطقه گلباشی آنکارا از کشته شدن 42 تن و زخمی شدن حدود 60 تن در حملات کودتاگران در آنکارا خبر داد.

8:33 خبرگزاری فرانسه گزارش داد: بینعالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه فرمانده جدیدی را به طور موقت برای نیروهای مسلح انتخاب کرد.

8:31 شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: یک فروند بالگرد نظامی همچنان به پرواز در ارتفاع پایین بر فراز فرودگاه آتاتورک استانبول ادامه می دهد.

8:30 شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: هنوز هیچ یک از ژنرال های ارتش ترکیه به طور رسمی حمایت خود را از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور اعلام نکرده اند.

8:27 شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: یک فروند بالگرد نظامی که در حال حمله هوایی به ساختمان شرکت اداره ماهواره های دولتی ترکیه بود، سرنگون شد.

8:24 شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: رسانه های ترکیه تصاویر زنده ای از حمله هوایی یک فروند بالگرد نظامی به مناطق اطراف فرودگاه آتاتورک استانبول پخش کردند.

8:24 وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای که جمعه شب منتشر شد پرهیز از هر گونه خشونت و احترام به نظم دموکراتیک را در ترکیه جایی که تلاش برای کودتای نظامی در جریان است، خواستار شد.

در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه آمده است: «وزارت امور خارجه و توسعه بین الملل فرانسه با نگرانی شدید اوضاع در ترکیه را دنبال می کند. این وزارتخانه بار دیگر از فرانسوی‌هایی که در حال حاضر در ترکیه هستند می خواهد از این کشور خارج نشوند.»

8:21 شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: جنگنده های اف 16 ارتش ترکیه، چند دستگاه تانک را در اطراف کاخ ریاست جمهوری این کشور در آنکارا هدف قرار دادند.

 8:20 مارکو روبیو، عضو کمیته روابط خارجی و اطلاعاتی سنای آمریکا، در واکنش به کودتای نافرجام ترکیه گفت که این کودتا حاصل نزاع قدرت داخلی بوده است.

8:13 خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد: آژانس گردشگری روسیه امروز در پی انتشار گزارش‌هایی درباره وقوع کودتای نظامی در ترکیه، از اتباع روسی که هم اکنون در این کشور اقامت دارند خواست محل اقامت خود را ترک نکنند.

سخنگوی آژانس گردشگری روسیه امروز با انتشار بیانیه‌ای از شهروندان روس خواست ضمن رعایت کلیه تدابیر احتیاطی و امنیتی، حتی الامکان از هتل یا خانه‌های محل اقامت خود خارج نشوند و از حضور در محل‌های شلوغ و پرازدحام خودداری کنند.

8:03 اردوغان: کودتاچیان را بازخواست خواهیم کرد/ ارتش باید از نفوذی‌ها پاکسازی شود

8:00 رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با حضور در جمع طرفداران خود در استانبول سخنرانی کرد.

7:59 شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: رسانه های ترکیه اعلام کردند یک هواپیمای نظامی بمبی را در مکانی نزدیک کاخ ریاست جمهوری این کشور در آنکارا رها کرد.

 7:43 شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: رئیس پارلمان ترکیه خواستار حفظ وحدت مردم برای دفاع از دموکراسی در این کشور شد.

7:42 شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: فرمانده نیروی دریایی ترکیه بر مخالفت با کودتای نافرجام در این کشور تاکید کرد.

7:41- بان کی مون خواستار برقراری آرامش در ترکیه شد

گاردین در گزارشی فوری اعلام کرد "بان کی مون،" دبیر کل سازمان ملل، با انتشار بیانیه‌ای خواستار برقراری آرامش و خویشتنداری در ترکیه شد. او افزود: مداخله نظامی در امور هر کشوری غیرقابل قبول است.

بان کی مون تاکید کرد: حفظ حقوق اساسی از جمله آزادی بیان حیاتی است.

7:41 شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: یکی از مقامات ترکیه اعلام کرد فرودگاه استانبول در کنترل نیروهای طرفدار دولت این کشور است.

7:41 خبرگزاری رویترز اعلام کرد یک مقام بلندپایه ترکیه گفت به سربازان شورشی هشدار داده شده است اگر قصد داشته باشند از هواپیماهای بیشتری استفاده کنند هدف قرار خواهند گرفت.

7:38 شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش در خبری فوری به نقل از خبرنگارش  از تیراندازی در منطقه مجدیه کوی در شهر استانبول ترکیه خبر داد.

7:38 معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد کودتا شکست خورده است و دولت کنترل کامل کشور را در دست دارد.

به گزارش تلویزیون سی ان ان، مهمت سیمسک در مصاحبه تلفنی با این شبکه گفت: کودتا شکست خورده است و دولت کنترل کامل کشور را در دست دارد. البته هنوز هواپیمای شورشیان در آسمان آنکاراست که باید سرنگون شود.

سیمسک گفت: این کودتا کار گروه کوچکی از افسران نسبتاً  پایین رتبه که عمدتاً از  نیروی هوایی هستند، بوده است که می خواستند دموکراسی را از بین ببرند.  آنها می خواستند از هوا به پارلمان حمله کنند، اما الان دولت کنترل اوضاع را به دست دارد. مردم ترکیه در طرفداری از دموکراسی به خیابانها آمده اند. اوضاع الان عادی است و واحدهای  عادی ارتش در این کودتا مشارکت نداشته اند. اوضاع الان نسبتاً تحت کنترل است اما به هرحال حمله ای روی داده است.

وی افزود: الان جایی تحت کنترل کودتاچیان قرار ندارد. بسیاری از کودتاچیان دستگیر شده اند. صد و سیزده سرباز دستگیر شده اند. اما هنوز هواپیمای کودتاچیان در آسمان آنکاراست و به ساختمان پارلمان شلیک کرده است. دستور سرنگونی این هواپیما صادر شده است. الان اکثر فرماندهان زمینی و واحدهای ارتش به حمایت از دولت برخاسته اند. میلیونها نفر از مردم نیز به خیابانها آمده اند.

7:37 خبرگزاری رویترز ، یک مقام بلندپایه ترکیه گفت برخی کودتاچیان همچنان به مقاومت در آنکارا و استانبول ادامه می دهند اما این روند به زودی پایان خواهد یافت.

 7:32 شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با توجه به تلاش برای کودتای نظامی در ترکیه به آرامش در این کشور دعوت کرد.

7:29 به گزارش خبرگزاری رویترز ، یک مقام بلندپایه ترکیه گفت انفجارها در پارلمان همچنان ادامه دارد.

7:26 به گزارش خبرگزاری رویترز ، مقامات ترکیه به دلایل امنیتی تنگه بسفور را به روی عبور و مرور نفتکش ها بستند.

7:21 المیادین اعلام کرد تاکنون شصت نفر در مناطق مختلف ترکیه کشته شدند و از این تعداد چهل و دو نفر در آنکارا جان خود را از دست دادند.

7:18 الميادين اعلام کرد تاکنون شصت نفر در مناطق مختلف ترکيه کشته شدند.

7:16- بخش ترکی زبان تلویزیون سی ان ان پخش برنامه‌های خود را از سرگرفت

استودیوی شبکه سی ان ان ترکی که به تصرف نظامیان کودتاچی درآمده بود، پخش برنامه های خود را از سر گرفت.

تلویزیون سی ان ان تصاویری پخش کرد که نشان می داد نظامیان شورشی در راهروهای استودیوی سی ان ان ترکی حضور دارند و کارکنان آن را به بیرون هدایت می کنند و پخش برنامه های این شبکه برای لحظاتی قطع شد؛ اما این شبکه در حال حاضر مجدداً پخش برنامه هایش را از سر گرفته است.

7:12 - بازداشت 13 سرباز که قصد وارد شدن به کاخ ریاست جمهوری را داشتند

 13 سرباز که قصد داشتند وارد کاخ ریاست جمهوری ترکیه شوند بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام بلندپایه ترکیه اعلام کرد 13 سرباز که سعی داشتند در خلال تلاش برای کودتا وارد کاخ ریاست جمهوری شوند بازداشت شده اند.

7:07- دادستانی ترکیه: 17 نفر از افرادی که در آنکارا کشته شدند افسر پلیس بوده اند

به گزارش خبرگزاری رویترز، خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از دفتر دادستانی این کشور اعلام کرد 17 نفر از افرادی که در آنکارا کشته شدند افسر پلیس بوده اند. دفتر دادستانی پیشتر از کشته شدن 42 نفر در آنکارا خبر داده بود.

روزنامه دیلی صاباح گزارش داد همه پروازها در فرودگاه آتاتورک از ساعت 6 صبح به وقت محلی به حالت عادی بازخواهد گشت.

نخست وزیر ترکیه تعداد کودتاگران دستگیر شده را 130 نفر اعلام کرد. ییلدریم از کشته شدن یکی از افسران کودتا خبر دادند. در همین حال، خبرگزاری رویترز اعلام کرد نظامیان کنترل فرودگاه اتاترک استانبول را در دست گرفتند.

شبکه تلویزیونی الجزیره در خبری فوری گزارش داد: شش جسد و یکصد مجروح به یکی از بیمارستانهای استانبول منتقل شده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نخست وزیر ترکیه گفت جت های جنگنده این کشور برای مقابله با یک فروند هواپیمای نظامی وابسته به کودتاچیان به پرواز درآمده اند.

شبکه الجزیره مباشر در خبری فوری به نقل از شبکه ان تی وی ترکیه اعلام کرد، دادستانی ترکیه از بازداشت تعدادی از اعضای شورای عالی قضایی و همچنین بازداشت دادستان کل خبر داد

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: فتح الله گولن ضمن محکوم کردن کودتا در ترکیه گفت که پیروزی دولتها نباید با توسل به زور صورت گیرد بلکه باید در انتخابات انجام شود.

هواپیمای اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دقایقی پیش در فرودگاه آتاتورک استانبول بر زمین نشست. رییس جمهور ترکبه نشست خبری خود را با اصحاب رسانه برگزار کرد. همزمان با سخنرانی اردوغان، تعدادی هواپیما با پرواز در ارتفاع پایین در استانبول ایجاد رعب و وحشت کردند.

تلویزیون دولتی ترکیه آزاد شد. همچنین گوینده ای که وادار به قرائت بیانیه کودتاگران شده بود اکنون گریان و اندوهگین در کنار همکاران خود در مقابل دوربین قرار گرفت.

نخست وزیر ترکیه اعلام کرد: آسمان آنکارا منطقه پرواز ممنوع است. اگر تخلف شود هدف قرار می دهیم چرا که از آسمان آنکارا از سوی هواپیماها و بالگردها حملاتی علیه نهادهای دولتی صورت می گیرد. از هواپیماهای دوست می خواهیم به این مسأله توجه کنند.

ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه «تی آر تی» از کنترل کودتاچیان خارج شد و به کنترل مردم درآمد.

دادستان ترکیه: حکم بازداشت فرماندهان دخیل در کودتا صادر شده است.

مشاور مطبوعاتی سازمان اطلاعات ترکیه: رئیس ستاد فرماندهی ارتش آزاد شده است. در آنکارا خیابانها پر از مردم است.

تلویزیون دولتی ترکیه به کنترل مردم مخالف کودتا در آمد. پیشتر فرودگاه آتاتورک استانبول نیز از کنترل کودتاچیان خارج شده بود و در اختیار مخالفان کودتا قرار گرفته بود.

ژنرال «محرم کوسا» مشاور رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه، فرماندهی کودتا را بر عهده داشته است.

دادستان ترکیه نیز اعلام کرد حکم بازداشت فرماندهان دخیل در کودتا صادر شده است.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: وزیر کشور ترکیه از سرکوب کودتا خبر داد.

شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی اعلام کرد، فرماندهان نیروی هوایی و زمینی ارتش ترکیه، کودتا در این کشور را فرماندهی می کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، یک مقام آمریکایی اعلام کرد کودتا در ترکیه « هیچ تاثیری » بر عملیات علیه گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش ندارد.

برخی کاربران شبکه های اجتماعی از جمله توئیتر در ترکیه تصاویری از یک فروند تانک ارتش را منتشر کرده اند که در میان مردم قرار دارد و شماری از مردم روی تانک رفته اند. این تانک نزدیک بود چند نفر را زیر بگیرد اما در نهایت با له کردن یک خودرو به مسیر خود ادامه می دهد.

عکاس خبرگزاری فرانسه در ترکیه اعلام کرد نیروهای ارتش در استانبول به سمت مردم تیراندازی کردند که همراه با تلفات هم بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با جان کری وزیر امور خارجه این کشور درباره حوادث ترکیه تلفنی گفتگو کرد و دو طرف توافق کردند همه طرف ها در ترکیه باید از دولت منتخب این کشور حمایت کنند.

شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد: همه طرف ها در ترکیه باید تلاش کنند تا خونی ریخته نشود.

شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی به نقل از فرماندهی نیروی زمینی ارتش ترکیه اعلام کرد:  اوضاع تحت کنترل است.

پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی ان تی وی ترکیه اعلام کرد جنگنده های اف شانزده ترکیه یک فروند بالگرد حامل کودتاچیان را سرنگون کرد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد رهبر کودتاچیان خود را تسلیم کرده است.

خبرگزاری آناتولی گزارش داده 17 نیروی پلیس بر اثر حمله بالگردها به نیروهای ویژه پلیس در مقر نیروهای ویژه در حومه آنکارا کشته شده‌اند.

جیم شوتو خبرنگار شبکه خبری سی ان ان گفت هزاران تن از مردم ترکیه به خیابان های آنکارا و استانبول ریخته اند و به نظر می رسد که حضور آنها در خیابانها پاسخی به بیانیه و درخواست اخیر اردوغان نخست وزیر این کشور است که از مردم خواست به رغم مقررات منع آمد و شد توسط ارتش به خیابان ها بریزند.

شبکه تلویزیونی المیادین : رییس پارلمان ترکیه ضمن دعوت مردم به وحدت گفت ترکیه به عقب برنمی گردد.

وی افزود: فردا از نمایندگان پارلمان می خواهد در جلسه ای اضطراری شرکت کنند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، عبدالله گل رئیس جمهوری سابق ترکیه در تماسی تصویری با شبکه سی ان ان ترک گفت:« از مردم می خواهم به خیابان ها بیایند و از کشور و دموکراسی دفاع کنند.»

وی افزود:«‌کشوری در جایگاه ترکیه نباید به دست کودتاچیانی که در شب تاریک کودتا کرده اند اداره شود... این اتفاق پذیرفتنی نیست.»

شبکه تلویزیونی العالم : فرمانده ارتش ترکیه اعلام کرد کودتاچیان تعداد کمی از افراد ارتش هستند و جای نگرانی نیست. وی افزود: ارتش از کودتا حمایت نمی کند.

شبکه تلویزیونی المیادین در خبری فوری گزارش داد: سخنگوی کرملین نگرانی مسکو را از اوضاع ترکیه اعلام کرد.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: نخست وزیر ترکیه اعلام کرد کودتاچیان در برخی از شهرها اسلحه و مهمات زیادی به دست آورده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شاهدان اعلام کردند صدای دو انفجار مهیب در مرکز آنکارا، پایتخت ترکیه، شنیده شد.

مجری شبکه خبری سی ان ان هم گفت در فاصله سه ساعت پس از آغاز کودتای نظامی هیچ بیانیه ای از سوی دولت آمریکا یا مسئولان ناتو که ترکیه در آن عضویت دارد منتشر نشده این درحالی است که هرگونه پیام حمایت آنها می تواند برای اردوغان نخست وزیر ترکیه بسیار مهم باشد.

شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد، بخش زیادی از بدنه ارتش با کودتاچیان نیستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خبرگزاری آناتولی ترکیه از شلیک بالگردهای ارتش ترکیه به طرف مقر دستگاه اطلاعات ملی این کشور در آنکارا خبر داد.

شبکه تلویزیونی الجزیره در خبری فوری گزارش داد: صدای انفجارهای پی در پی همچنان در آنکارا به گوش می رسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام بلندپایه ترکیه گفت معتقد است ناامنی طی 24 ساعت آینده ادامه خواهد داشت اما اوضاع کنترل خواهد شد.

به گزارش شبکه خبری یورونیوز، طرفداران رجب طیب اردوغان در آنکارا در اعتراض به کودتا به خیابان ریختند.  خودروها به طور آرام در حال حرکت به سمت فرودگاه هستند.

شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد: منابع اروپایی معتقدند کودتا در ترکیه به دست گروه بزرگی از نیروهای ارتش صورت گرفته است.

شبکه تلویزیونی المیادین در خبری فوری گزارش داد: جنگنده های ارتش ترکیه ساختمان دستگاه امنیتی را در آنکارا هدف قرار دادند.

شبکه تلویزیونی المیادین در خبری فوری گزارش داد: معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد دولت همچنان کنترل اوضاع را در دست دارد.

دیلی‌صباح مدعی شده سربازان حامی کودتا از فرودگاه آتاتورک عقب‌نشینی کرده‌اند و دو ژنرال دستگیر شده‌اند.

مردم به سمت تانک‌های ارتش حرکت کرده و تانک‌ها را محاصره کرده‌اند.

فتح‌الله گولن که قبلاً عامل کودتا معرفی شده بود، اقدام ارتش را محکوم کرد.

صدار انفجار از داخل ساختمان شبکه تلویزیونی تی آر تی ترکیه(تلویزیون دولتی ترکیه) شنیده شده است.

نیروی هوایی آمریکا در حالت آماده باش برای اتخاذ تدابیر حفاظتی از پایگاه هوایی اینجرلیک در ترکیه هستند.

رجب طیب اردوغان  در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «ان.تی وی» گفت: با این اقدام دیده شد که گروه ضاله ای در درون ارتش و نیروهای مسلح هستند که باید زمینه را برای پاکسازی آنها از ارتش فراهم کرد.

پس از درخواست رجب طیب اردوغان برای تجمع مردم، جمعیت در حال حرکت به سمت خیابان وطن، در استانبول است. مردم، علیه کودتاگران شعار می‌دهند.

 رسانه‌های محلی از شنیده شدن صدای تیراندازی در میدان تقسیم خبر داده‌اند.شبکه المیادین گزارش داد اردوغان اعلام کرد که در استانبول است.

اردوغان از یک محل مخفی با گوشی آیفون خود با شبکه سی ان ان مصاحبه کرد. وی اعلام کرد كودتا را تحمل نمي كنيم. او از معترضان خواست به خيابان ها بيايند.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: آمریکا، فرانسه و روسیه از شهروندان خود در ترکیه خواستند از محل استقرار خود خارج نشوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آنکارا، تلویزیون دولتی ترکیه لحظاتی پیش اعلام کرد تمام فرودگاه‌های این کشور بسته اعلام شد.

سخنگوی دستگاه اطلاعاتی ترکیه گفت که تلاش برای کودتا در حال سرکوب شدن است و فرایند سرکوب تا صبح به اتمام خواهد رسید.

گوینده تلویزیون ترکیه بیانیه ارتش را قرائت کرده و گفت این کار را به دستور نظامیان انجام داده است.

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند پنتاگون و دولت آمریکا در حال ارزیابی اوضاع در ترکیه هستند و فعلا قصد اعلام موضع ندارند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت که برای ترکیه آرزوی صلح می‌کند.

شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد: ریاست جمهوری ترکیه از جامعه جهانی درخواست کمک کرد.

همچنین، بمبی در آنکارا منفجر شد. تمامی پروازها از فرودگاه آتاتورک کنسل شده است.اردوغان به همراه خانواده اش به مکان نامعلومی منتقل شدند

خبرگزاری آناتولی ترکیه از انفجار در مرکز آموزشی نیروهای ویژه پلیس ترکیه در منطقه «گلباشی» در آنکارا و زبانه کشیدن شعله های آتش از آن خبر داد.  

خبرگزاری رویترز گزارش داد: ارتش ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد ارتش کنترل اوضاع را به دست گرفته است. ⁩ پلیس استانبول در حال تخلیه خیابان استقلال و میدان تکسیم است، سرعت اینترنت به شدت کاهش پیدا کرده است.

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: نخست وزیر ترکیه با محکوم کردن کودتای نافرجام گروهی از افسران ارتشی کشورش اعلام کرد این افراد بهای سنگینی پرداخت خواهند کرد.

تلویزیون ترکیه و فرودگاه آتاتورک سقوط کرد. گفته می شود تلویزیون ترکیه و فرودگاه استانبول سقوط کرده است و اردوغان از قصر ریاست جمهوری گریخته است. شلیک هلیکوپتر های ارتش به ساختمان های امنیتی در آنکارا.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شبکه تلویزیونی ان تی وی ترکیه تصاویری از استقرار تانک ها را در ورودی فرودگاه آتاتورک استانبول نشان داد.

بکیر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه ندر با شبکه تلویزیونی خبرترک گفت: بخشی در داخل ارتش ترکیه طغیان کرده اند و با این عده مبارزه خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه افرادی طغیانگر منتسبان جماعت گولن هستند، گفت: بیانیه ای که تحت عنوان بیانیه ارتش ترکیه از سوی ستاد ارتش منتشر شده است از سوی این عده منتشر شده و متعلق به تمامی ارتش ترکیه نیست.

وی از مردم ترکیه خواستار پاس داشتن دمکراسی شد.

بوزداغ گفت: همه باید در ترکیه دمکراسی را پاس بداریم.

دادستانهای استانبول و آنکارا اقدام لازم در زمینه نظامیانی که اقدام به طغیان کرده اند را آغاز کرده اند

پیش از این گزارش هایی درباره شنیده شدن صدای تیراندازی در پایتخت ترکیه منتشر شده بود. در استانبول نیز مقامات ترکیه دو پل اصلی بین دو بخش آسیایی و اروپایی این شهر را بستند.

شبکه تلویزیونی المیادین هم به نقل از رسانه های ترکیه از بسته شدن پل های بوسفور و سلطان محمد الفاتح در استانبول ترکیه خبر داد.

شنیده ها از سقوط تلویزیون ترکیه و فرودگاه استانبول خبر می دهند. شبکه‌های اجتماعی توئیتر، فیسبوک و یوتیوب در ترکیه فیلتر شدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن