Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس بودجه دانشگاه‌ها ۷۶ درصد افزایش یافت

بودجه دانشگاه‌ها ۷۶ درصد افزایش یافت

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه ومحاسبات مجلس گفت: با توجه به اهمیت توجه به موضوع آموزش عالی سال آینده بودجه در این زمینه رشد بیش از ۷۶ درصدی داشته است.

به گزارش "همدان‌نیوز"، حمیدرضا حاجی بابایی در جمع روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور با بیان اینکه منابع و مصارف بودجه 1400 نیاز به بررسی دقیق دارد، اظهار داشت: آنچه در نگاه اول در لایحه بودجه 1400 مهم است، افزایش چشمگیر و احتمالی بودن منابع این بودجه است.
 وی افزایش چشمگیر هزینه‌های اجتناب ناپذیر به ویژه سررسید 150 هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شده را از دیگر ابعاد بودجه سال آینده دانست و بیان کرد: وجود چنین مشکلات و حفره‌هایی تصمیم‌گیری درباره بودجه سال آینده را سخت کرده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با تأکید براینکه این بودجه می‌تواند مجلس را در موقعیت ویژه‌ای قرار دهد، عنوان کرد: اصلاح ساختار بودجه اجتناب پذیر است به همین دلیل مجلس درمعرض یک تصمیم مهم قرار دارد.
وی با بیان اینکه باید با تحلیل واقع بینانه و هم فکری وهم افزایی برای بودجه دانشگاه‌ها و تنوع بخشی به منابع مالی در حوزه آموزش و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود،  برای جبران کسری بودجه در این بخش تلاش کنیم، مطرح کرد: اعتبارات پیشنهادی این بخش با رشد 74 درصدی، از 826  هزار میلیارد ریال، در سال 1399، به 1440 هزار میلیارد ریال در سال 1400 افزایش یافته است.
حاجی بابایی با اشاره به اینکه در بخش آموزش عالی، رشد 76/3  درصدی بودجه به چشم می‌خورد، گفت: این اعتبارات از 179 هزار میلیارد ریال در سال 1399، به 316 هزار میلیارد ریال در 1400، افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر دانشگاه‌ها، در سال 1399، این بودجه را در سال 1400 با مشکل مواجه کرده است، اظهار داشت: در بیانیه گام دوم انقلاب، علم و پژوهش نخستین محور و دومین مبحث در مأموریت‌هاست.
رئیس کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات مجلس افزود: بازسازی آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها برای توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی، پشتیبانی از پایان‌نامه‌ها در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در راستای تولید علم و افزایش اعتبارات پژوهشی و کیفیت بخشی به آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها بخشی از دغدغه‌های موجود است.
حاجی‌بابایی با اشاره به خلاء موجود در تولید دانش در پایان نامه‌ها و رساله های دانشجویی بیان کرد: پیوند واقعی بین دانشگاه‌ها، شرکت‌های دولتی و بخش صنعت و همچنین تولید محور کردن پایان نامه‌ها از دیگر مشکلات دانشگاه‌هاست.
وی با بیان اینکه باید بر اساس بند تبصره 9 بودجه صندوق حمایت از پایان نامه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری ایجاد شده و اعتبارات این بخش نیز به صورت ویژه تعریف می‌شود، مطرح کرد: باید صندوق پشتیبانی از پایان نامه‌های دانشجویی شکل بگیرد.
رئیس کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات مجلس با اعلام اینکه باید کارگروه بررسی اسناد تقنینی به منظور بررسی ظرفیت‌ها، چالش‌ها و مشکلات  در راستای اهداف بیانیه دوم انقلاب در توسعه فعالیت‌های علمی، پژوهش و فناوری در دانشگاه‌ها، تشکیل شود، عنوان کرد: این اقدام سبب می‌شود بتوانیم با آسیب شناسی دقیق وضعیت موجود، در تدوین برنامه هفتم در راستای ایجاد تحول پژوهشی وفناوری و توسعه علم محور دانشگاه‌ها گام‌های موثری را برداریم به همین دلیل این بودجه نیاز به هم افزایی، تأمل ،کلان نگری و مدیریت دارد./ تسنیم

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن