Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی از هر سه مبتلا به کرونا علائم یک نفر طولانی‌تر است

از هر سه مبتلا به کرونا علائم یک نفر طولانی‌تر است

متخصص بیماری‌های عفونی و محقق ایمنی‌شناسی کووید ۱۹ دانشگاه ایالتی کلرادوی آمریکا گفت: مطالعات متعدد طی چند ماه گذشته نشان داده است که از هر سه نفر مبتلا به کووید ۱۹، یک نفر دارای علائم و نشانه‌های طولانی‌تر از مدت دو هفته معمول است که این علائم نه تنها در افرادی که دارای فرم‌های شدید بیماری بوده و یا در بیمارستان بستری شدند، بوده است، بلکه در کسانی که فرم‌های خفیف کووید ۱۹ را نیز داشته‌اند، بروز پیدا کرده است.

به گزارش "همدان‌نیوز"، دکتر استفانی لاورن در پاسخ به این سوال که چه تعداد از افراد مبتلا به کووید ۱۹، دارای علائم طولانی مدت هستند؟ گفت: میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا به کووید ۱۹ آلوده شده و از آن جان سالم به در برده‌اند که خوشبختانه بسیاری از بازماندگان طی دو هفته پس از بیمار شدن به سلامت طبیعی خود باز می‌گردند، اما علائم این بیماری در برخی از بازماندگان کووید ۱۹ می‌تواند تا ماه‌ها ادامه داشته باشد.
این دانشمند دانشگاه ایالتی کلرادوی آمریکا با بیان اینکه این بازماندگان با علائم طولانی‌مدت را "حاملان طولانی مدت" و روند بیماری را "کووید طولانی" یا "سندرم کووید ۱۹ پس از حاد" می‌نامند، اظهار کرد: هولر یا حاملان طولانی مدت به کسانی گفته می‌شود که پس از شروع اولیه کووید ۱۹ علائم خود را ادامه بدهند.
این محقق ایمنی‌شناسی کووید ۱۹ افزود: مطالعات متعدد طی چند ماه گذشته نشان داده است که از هر ۳ نفر مبتلا به کووید ۱۹، یک نفر دارای علائم و نشانه‌های طولانی‌تر از مدت ۲ هفته معمول است که این علائم نه تنها در افرادی که دارای فرم‌های شدید بیماری بوده و یا در بیمارستان بستری شدند، بوده است، بلکه در کسانی که فرم‌های خفیف کووید ۱۹ را نیز داشته‌اند، بروز پیدا کرده است.
کووید طولانی، شبیه کووید ۱۹ است
لاورن درباره علائم کووید طولانی گفت: بسیاری از حاملان طولانی مدت همان علائمی را که در طول مبارزه اولیه خود با کووید ۱۹ داشتند، مانند خستگی، اختلال شناختی، دشواری تنفس، سردرد، افسردگی، مشکل خواب و از دست دادن حس چشایی و بویایی و ... را نیز در این ایام تجربه می‌کنند که از دیدگاه من به نظر می‌رسد علائم بیماران در این بازه زمانی نسبت به زمانی که در ابتدا بیمار بوده‌اند، شدت کمتری دارد.
وی با تاکید بر اینکه برخی از حمل‌کنندگان طولانی مدت کووید علائم جدیدی نیز دارند، گفت: این موارد ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و در این راستا گزارشاتی از ریزش مو تا ضربان قلب سریع و حتی افزایش اضطراب گزارش شده است.
این متخصص بیماری‌های عفونی و محقق ایمنی شناسی کووید ۱۹ دانشگاه ایالتی کلرادوی آمریکا افزود: علی‌رغم علائم مداوم SARS-CoV-۲، در بیشتر حمل کنندگان طولانی مدت، این علائم شاید خیلی قابل تشخیص نباشد، ضمن آنکه تاکید می کنم که بدون عفونت فعال این افراد دیگر نمی‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند.
این محقق دانشگاه ایالتی کلرادوی آمریکا در پاسخ به این پرسش که حمل کنندگان طولانی چه کسانی هستند، به ایسنا گفت: همانطور که قبلا گفتم، دقیق نمی توان گفت چه افرادی می‌توانند حمل‌کنندگان طولانی مدت کووید باشند، اما به نظر می‌رسد بیمارانی که برای کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شده‌اند، به احتمال زیاد علائم طولانی مدت مداوم داشته باشند.
وی ادامه داد: در تحقیقی که در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ منتشر شد، محققان ایتالیایی ۱۴۷ بیمار را که به دلیل کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند را رصد کرده و دریافتند که ۸۷ درصد این افراد ۶۰ روز پس از ترخیص از بیمارستان همچنان علائم بیماری را داشته اند، ضمن آنکه یک مطالعه جدیدتر نیز که اخیرا منتشر شده است نشان داده که ۷۶ درصد از بیماران کووید ۱۹ بستری در ووهان چین، ۶ ماه پس از اولین بیماری، همچنان علائم کووید را تجربه می کنند.
لاورن به مطالعه ووهان چین اشاره کرد و گفت: مطالعه ووهان زمانی جالب است که بدانیم محققان از اقدامات عینی برای ارزیابی افرادی که علائم طولانی مدت را گزارش می‌کنند استفاده کرده‌اند.
این متخصص بیماری‌های عفونی و محقق ایمنی‌شناسی کووید ۱۹ دانشگاه ایالتی کلرادوی آمریکا با تاکید بر اینکه افراد حاضر در این مطالعه هنوز ۶ ماه پس از بیماری مشکلات تنفسی مداوم را گزارش می‌کردند، اظهار کرد: هنگامی که محققان سی تی اسکن را برای بررسی ریه‌های بیماران انجام دادند، در بسیاری از اسکن‌ها لکه‌هایی را یافتند که احتمالا نشان‌دهنده التهاب در جایی است که SARS-CoV-۲ باعث ذات‌الریه ویروسی شده باشد.
وی ادامه داد: علاوه بر این، افرادی که در این مطالعه مبتلا به کووید ۱۹ شدید بودند، نمی‌توانستند به همان سرعتی که بیماری آنها شدت کمتری پیدا کرد، راه بروند (مشکلات ریوی باعث کاهش اکسیژن ورودی از ریه‌ها به جریان خون می‌شود) ضمن آنکه تاکید می‌شود همه این موارد ۶ ماه پس از عفونت مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
این دانشمند دانشگاه ایالتی کلرادوی آمریکا به دیگر مطالعات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: مطالعه دیگر روی ۱۰۰ بیمار آلمانی کووید ۱۹ نشان داده که ۶۰ درصد از این افراد، دو یا سه ماه پس از ابتلا به بیماری اولیه، التهاب قلب داشتند. این بیماران آلمانی نسبتاً جوان و سالم و میانگین سنی آنها ۴۹ سال بود، ضمن آنکه بسیاری از آنها هنگام ابتلا به کووید ۱۹ نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشتند.
محقق ایمنی شناسی کووید ۱۹ با تاکید بر اینکه بیمارترین بیماران کووید ۱۹ تنها کسانی نیستند که از کووید طولانی رنج می‌برند، افزود: بیمارانی که مورد اولیه خفیف‌تری از این بیماری نیز دارند و منجر به بستری در بیمارستان نمی‌شوند هم می‌توانند علائم مداوم داشته باشند.
لاورن با بیان اینکه طبق نظرسنجی اخیر انجام شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، ۳۵ درصد از بیماران بستری نشده در بیمارستان که دارای فرم خفیف کووید ۱۹ بودند، ۱۴ تا ۲۱ روز پس از شروع علائم، به سلامت خود بازگشتند، افزود: این موضوع فقط در افراد مسن یا افرادی که دارای شرایط سلامتی زمینه‌ای بودند، نبوده بلکه بیست درصد از افراد سالم ۱۸ تا ۳۴ ساله که قبلاً سالم بودند نیز علائم مداوم داشتند.
وی با بیان این نکته که تحقیقات نشان می‌دهد یک سوم از افرادی که کووید ۱۹ داشته و در بیمارستان بستری نشده‌اند نیز تا سه ماه بعد از بروز اولین علائم بیماری هنوز علائم را تجربه می‌کنند، به علائم این دوران طولانی نیز اشاره و تصریح کرد: جامعه پزشکی هنوز نمی‌داند که این علائم چه مدت ادامه دارد و یا چرا بروز پیدا می‌کند.
این متخصص بیماری‌های عفونی و محقق ایمنی‌شناسی کووید ۱۹ دانشگاه ایالتی کلرادوی آمریکا با تاکید بر این موضوع که SARS-CoV-۲ بیشتر از آنچه که جامعه پزشکی شناخته باشد، به مردم آسیب می‌زند، خاطر نشان کرد: در دانشگاه ایالتی کلرادو، من و همکارانم در حال مطالعه بیشتری بر روی موضوع کووید طولانی مدت هستیم و بررسی می‌کنیم که آیا عدم تعادل سیستم ایمنی نقشی در روند طولانی شدن بیماری این افراد دارد یا خیر، ضمن آنکه در حال تلاش هستیم این موضوع را بهتر شناسایی کرده و علائم آن را درک کنیم./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن