Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی یادداشت بالا بردن سرانه مطالعه، چگونه و به چه شکل؟

بالا بردن سرانه مطالعه، چگونه و به چه شکل؟

سرانه مطالعه مبحثی است که همواره از سوی برخی مسئولان و دستگاه های فرهنگی در ایام هفته کتاب مطرح می شود، راهکارهایی برای افزایش عددش پیشنهاد می شود و  البته هیچگاه به شکل مطلوب هم نمی رسد.

به گزارش "همدان نیوز"، اتفاق مطالعه و کتابخوانی مبحثی است که این روزها در جامعه ما به شکلی به فراموشی سپرده شده و بسیاری از شهروندان نبود وقت کافی و وجود مشکلات متعدد را دلیلی بر نخواندن کتاب عنوان می کنند.

کتاب هر چند در ذهن بسیاری از ما یار مهربانی است، اما این روزها در حقش نامهربانی می‌شود و این یار مهربان هیچ راهی ندارد به جز اینکه در کتابفروشی ها و یا کتابخانه کوچک بسیاری از خانه ها خاک بخورد و تنها امید داشته باشد که شاید روزی کسی از این یار مهربان سراغی بگیرد.

این روزها قیمت بالای کتاب، تیراژ پایین کتاب و نبود کتابهای کارآمد در حوزه های مختلف و البته سختگیری ها برای انتشار کتاب از جمله دلایلی است که می تواند برای کتابخوانها دلیلی بر کمی نرخ مطالعه باشد.

هر چند وزیر ارشاد دولت تدبیر و امید در حوزه نشر کتاب تاکنون حرفهای بسیاری گفته و برخی این سخنان را تنها وعده قلمداد می کنند اما همین سخنان نیز نقطه روشنی است که می توان انتظار داشت به شکل مناسبی، اجرایی و عملیاتی شود.

وضعیت مطالعه و کتابخوانی اما در استان همدان شکل مطلوبی ندارد و این مهم را به راحتی می توان از نبود کتاب در دستهای شهروندان و خالی بودن چند کتاب فروشی پایتخت تاریخ و تمدن دریافت کرد.

در این میان، بالا بردن سرانه مطالعه هر چند مقوله ای است که توسط مدیران و نهادهای متولی دنبال می شود اما ای کاش تعدادی کارشناس و خبره در این حوزه بر این مهم تمرکز می کردند که سرانه مطالعه چگونه و به چه شکل باید بالا برود؟  چرا که این امر بسیار مهم است و اینکه فقط به آمار بسنده شود زیاد درست نیست، در خصوص بالا بردن سرانه مطالعه قطعا باید این مهم در نظر گرفته شود که شهروندان چه کتابی را می خوانند، به چه شکلی می خوانند و آیا دریافتهای لازم را از خوانش کتاب دارند.

بالا بردن سرانه مطالعه را می توان با در نظر گرفتن خوانش کتابهای درسی، روزنامه، مجلات و همچنین کاتولوگها و بورشورهای تبلیغاتی رقمی قابل توجه عنوان کرد اما سوال اینکه آیا این شکل از مطالعه به کار می آید؟ و می تواند در بالا بردن سطح فرهنگی جامعه نقش ایفا کند؟

نبود پاتوق های فرهنگی، کافی شاپ های همراه با کتاب و مطالعه، شکل نادرست اداره برخی از انجمن های ادبی، همه و همه از جمله مواردی است که در همدان وجود دارد و با راه اندازی و نگاه صحیح به این موارد می توان فرهنگ مطالعه را در جامعه نهادینه کرد.

سر آخر آنچه در ذهنم محو اما وجود دارد اینکه هنوز در خاطر دارم که در خیابان انقلاب به راحتی میشد در یک کافی شاپ با صرف یک قهوه و البته خوانش یک داستان کوتاه به راحتی با یکی از هنرمندان گفتگو کرد و مطلب ستون روزنامه را آماده کرد و البته همین خوانش داستان کوتاه و دیدن کتابهای مختلف و حضور در بحثها در آن پاتوق فرهنگی دیگر رهایت نمی کرد و به بهانه حضور در آن فضا هر هفته یک کتاب جدید را مطالعه می کردی!

محمد مهدی خلجی

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن